Księga wieczysta nieruchomości jest podstawowym dokumentem jej dotyczącym, zawierającym najważniejsze informacje na jej temat. Sprawdzenie księgi wieczystej przed zakupem nieruchomości jest kluczowe dla zweryfikowania jej stanu prawnego. Z jakimi kosztami powinniśmy liczyć się, zakładając księgę wieczystą dla nieruchomości? W poniższym artykule wyjaśniamy, w jaki sposób założyć księgę wieczystą, oraz ile to kosztuje.
Celem założenia księgi wieczystej jest umożliwienie właściwego, także pod względem prawnym, obrotu daną nieruchomością. Księga zawiera dane pojedynczej nieruchomości, w tym jej adres, dane jej właściciela i istniejące obciążenia. Równolegle do samej księgi prowadzone są jej akta, do których dostęp (w przeciwieństwie do księgi, do której dostęp jest powszechny) mają jedynie strony, posiadające interes prawny. Na akta księgi składają się wszystkie dokumenty dotyczące nieruchomości, w tym te, które stanowią podstawę do istniejących w księdze wpisów.
W celu samodzielnego założenia księgi konieczne będzie złożenie stosownego wniosku wraz z wymaganymi dokumentami w Wydziale Ksiąg Wieczystych właściwego ze względu na położenie danej nieruchomości Sądu Rejonowego. Do wypełnionego poprawnie formularza KW-ZAL dołączyć należy dodatkowo:
Wszystkie dokumenty muszą być złożone w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez instytucje, odpowiedzialne za ich przygotowanie.
W przypadku gdy mamy do czynienia z większą ilością właścicieli nieruchomości konieczne będzie dostarczenie dodatkowego formularza KW-WU. Formularz KW-ZAD składamy wtedy, gdy lokal stanowi zabezpieczenie kredytu hipotecznego, a formularz KW-PP - jeżeli wniosek składany jest przez pełnomocnika właściciela nieruchomości.
W przypadku wniosku o założenie księgi wieczystej musimy liczyć się z wydatkiem w wysokości 100 zł. W budżecie należy jednak uwzględnić również dodatkowe koszty, między innymi związane z koniecznością uzyskania dokumentów, które dołączyć należy do wniosku, w tym 150 zł za wydruk wypisu i wyrysu z rejestru gruntów (140 zł w wersji elektronicznej).
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Wpis hipoteki do rejestru to koszt 200 zł. Konieczne jest również uiszczenie podatku w wysokości 19 zł.
O założenie księgi wieczystej zwrócić się można do notariusza, któremu przekazać należy wszystkie wymagane dokumenty, na podstawie których notariusz wypełnia odpowiedni wniosek i przekazuje go do właściwego sądu. W tym przypadku musimy jednak liczyć się z koniecznością poniesienia dodatkowej opłaty za taką czynność, której maksymalna wysokość uregulowana jest w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej.
Teoretyczne nie każde mieszkanie musi mieć księgę wieczystą. Często nie mają jej mieszkania kupione w ramach umowy deweloperskiej na etapie, kiedy nieruchomość nie jest jeszcze zbudowana. Księgi mogą też nie mieć mieszkania, do których ustanowione zostało spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Nierzadko brak tego dokumentu wynika wyłącznie z zaniechań właściciela.
Należy jednak mieć na uwadze, że zakup nieruchomości bez księgi wieczystej jest możliwy.
Warto dodać, że treść księgi wieczystej wynika w pewnym sensie z odrębnych dokumentów, dlatego by dowiedzieć się więcej na temat kupowanej nieruchomości, wystarczy się z nimi zapoznać. By mieć pewność, że nieruchomość ta nie posiada wad, ani też nie jest obciążona prawami osób trzecich, warto skonsultować się z prawnikiem. W tej sprawie może także pomóc Pewny Lokal.
Trzeba wiedzieć, że zakup nieruchomości bez księgi wieczystej niesie za sobą ogromne ryzyko.
Bez tego dokumentu kupujący nie może stwierdzić, czy mieszkanie jest obciążone prawami albo roszczeniami osób trzecich. Kupujący nie będzie też mógł skorzystać z rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych. Nie ma w tym przypadku możliwości zweryfikowania twierdzeń sprzedawcy na etapie negocjacji. Brak księgi wieczystej wymaga dogłębnej analizy innych dokumentów, w celu pozyskania najważniejszych informacji dotyczących nieruchomości.
To znacznie wydłuża cały proces jej kupna.
Chcąc sprawdzić status mieszkania, należy przeanalizować stertę dokumentów źródłowych, takich jak na przykład wyroki sądu w przedmiocie stwierdzenia nabycia spadku, czy też podziału nieruchomości albo przybicia prawa własności. Pod uwagę trzeba wziąć umowy zawarte w odniesieniu do nieruchomości (umowy kredytu, umowy dożywocia). Są one zawierane w formie aktów notarialnych, a te umieszczane w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych. Zatem notariusz ma wgląd do tych umów.
Jeżeli planujesz zakup nieruchomości i nie bardzo wiesz, jak zabrać się za to w kontekście tych wszystkich formalności, skontaktuj się z nami. W Pewny Lokal mamy specjalistów, którzy pomogą również w sprawach dotyczących prawa, w tym księgi wieczystej.
Sprawdź jedną z naszych lekcji.
Przejdź do rozmowy naszych ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Dowiedz się jeszcze więcej!
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!