W poniższym artykule wyjaśniamy, czy założenie księgi wieczystej jest obowiązkowe.
Kupno nieruchomości, dla której nie jest prowadzona księga wieczysta, jest możliwe, przy czym warto mieć świadomość ryzyka, jakie może wiązać się z jej zakupem i wiedzieć w jaki sposób można je zminimalizować.
Zgodnie z prawem nie ma obowiązku prowadzenia księgi wieczystej dla nieruchomości. Ustawa o księgach wieczystych nakłada jedynie na właściciela nieruchomości obowiązek ujawnienia w prowadzonej dla niej księdze prawa własności.
Księga wieczysta zawiera najważniejsze z prawnego punktu widzenia informacje na temat nieruchomości, dlatego też jej sprawdzenie jest podstawowym elementem badania stanu prawnego gruntu, domu lub lokalu mieszkalnego, pod warunkiem posiadania przez nieruchomość założonej księgi. Dzięki zapoznaniu się z wpisami do niej możemy potwierdzić jej położenie i powierzchnię, dane jej właściciela bądź osoby posiadającej prawo do dysponowania nią, poznamy też wszystkie istniejące obciążenia (służebności, roszczenia) w tym rownież obciążenia hipoteczne. Z treścią księgi zapoznać można się w Internecie, korzystając z systemu Elektronicznych Ksiąg Wieczystych, lub w wydziale wieczystoksięgowym właściwego ze względu na położenie nieruchomości Sądu Rejonowego, składając wniosek o odpis z księgi.
Pomimo iż prowadzenie księgi wieczystej nie jest obowiązkowe, to zarówno z perspektywy właściciela, jak i przyszłego nabywcy, fakt posiadania przez nieruchomość księgi będzie dużą zaletą i ułatwieniem.
Księgę założyć może właściciel danej nieruchomości. W tym celu konieczne jest złożenie wniosku (na druku KW-ZAL) do odpowiedniego Sądu Rejonowego o założenie księgi - możemy zrobić to samodzielnie bądź skorzystać w tym zakresie z pomocy notariusza przy okazji zawierania umowy kupna nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający nabycie prawa własności (na przykład akt notarialny, orzeczenie sądu, zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej) oraz wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej lub wypis z kartoteki budynków. Jeżeli zakup nieruchomości finansujemy kredytem hipotecznym dodatkowo należy dołączyć do wniosku formularz formularz KW-ZAD, poświadczający ograniczenie praw rzeczowych na nieruchomości, a w przypadku, gdy nieruchomość ma kilku właścicieli, w formularzu KW-WU należy wymienić ich wszystkich.
Formularz KW-OZN dołączamy jeżeli nieruchomość obejmuje kilka działek ewidencyjnych, a KW-PP - gdy wniosek składa w naszym imieniu pełnomocnik. Sam koszt założenia księgi wieczystej to 100 zł.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Kluczowe będzie potwierdzenie kwestii własności nieruchomości. Sprzedający powinien przedstawić akt notarialny, akt darowizny lub postanowienie sądowe o nabyciu spadku bądź zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej. Dzięki temu zyskamy pewność, że sprzedający faktycznie może dysponować daną nieruchomością.
W przypadku lokalu mieszkalnego możemy zwrócić się do sprzedającego o przedstawienie zaświadczenia dotyczącego braku zaległości z tytułu czynszu i opłat eksploatacyjnych oraz o stanie zameldowania w lokalu.
Warto pamiętać o tym, że w przypadku nieruchomości nieposiadającej księgi wieczystej uzyskanie kredytu hipotecznego na jej zakup może być trudne, a jeżeli kredyt zostanie udzielony należy liczyć się z tym, że należna co miesiąc rata kredytu będzie podwyższona o ubezpieczenie pomostowe, które dla kredytu na zakup nieruchomości z założoną księgą wieczystą należne jest jedynie do czasu dokonania w niej wpisu hipoteki na rzecz banku.
Bardzo istotną kwestią jest też uregulowany stan prawny gruntu - jeżeli mieszkanie nie posiada księgi wieczystej, ale stan prawny gruntu umożliwia jej założenie, to ryzyko z punktu widzenia kupującego będzie mniejsze niż w przypadku gdy stan prawny gruntu będzie nieuregulowany, a urządzenie księgi - niemożliwe.
W kwestii przeprowadzenia badania stanu prawnego gruntu warto, jest zwrócić się do Pewnego Lokalu, którego prawnicy bedą w stanie sprawdzić szczegółowo tę kwestię, dzięki czemu podjęcie decyzji o ewentualnym zakupie nieruchomości będzie łatwiejsze. Jeżeli planujemy zawrzeć ze sprzedającym umowę przedwstępną dobrze jest, aby została ona podpisana w formie aktu notarialnego. Prawnicy Pewnego Lokalu służą swoim wsparciem również w zakresie oceny zapisów umownych.
Sprawdź jedną z naszych lekcji.
Przejdź do rozmowy naszych ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Dowiedz się jeszcze więcej!
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!