W poniższym artykule wyjaśniamy, jakie działania muszą podjąć spadkobiercy, aby pozyskać nieruchomość po śmierci jej właściciela.
Po śmierci właściciela jego nieruchomość przechodzi w ręce jego spadkobierców, nie dzieje się to jednak z mocy prawa, a wymaga od spadkobierców podjęcia działań, mających na celu uregulowania stanu prawnego nieruchomości.
Dziedziczenie może mieć charakter ustawowy (w przypadku braku wskazanych spadkobierców lub w sytuacji, gdy żadna ze wskazanych osób nie chce być spadkobiercą) lub wynikać z testamentu.
Zapraszamy do posłuchania odcinka podcastu o inwestowaniu w nieruchomości na wynajem.
Dzięki przeprowadzeniu postępowania spadkowego spadkobiercy zyskują prawo rozporządzania przedmiotami wchodzącymi w skład spadku, w tym również nieruchomością. Kodeks cywilny nie reguluje terminu, w jakim należy przeprowadzić takie postępowanie, a za jego niedopełnienie nie grożą jakiekolwiek konsekwencje. Mimo to z punktu widzenia spadkobierców jest ono niezbędne, chociażby w celu przyszłego zbycia nieruchomości bądź obciążenia jej hipoteką - sam akt zgonu nie będzie w tym przypadku wystarczającą podstawą.
Potwierdzenie nabycia spadku można przeprowadzić na drodze sądowej lub u notariusza. W tym pierwszym przypadku proces jest bardziej złożony, ale jeżeli spadkobierców jest kilku przeprowadzenie postępowania o stwierdzenie nabycia spadku, a drodze sądowej może być lepszym rozwiązaniem. Z kolei postępowanie prowadzone u notariusza polega na sporządzeniu przez niego aktu poświadczenia dziedziczenia. Forma nie będzie miała znaczenia dla przyszłego zarządzania nieruchomością.
W przypadku, gdy istnieje kilku spadkobierców, należy pamiętać również o dziale spadku, który można także przeprowadzić u notariusza bądź na drodze postępowania sądowego.
Po śmierci właściciela jego nieruchomość przechodzi w ręce jego spadkobierców, nie dzieje się to jednak z mocy prawa, a wymaga od spadkobierców podjęcia działań, mających na celu uregulowania stanu prawnego nieruchomości. Wiele osób obawia się, że nie poradzi sobie z formalnościami. Jeśli jesteś jedną z nich, możesz posiłkować się pomocą specjalistów, którzy znają się na tych aspektach i są w stanie poprowadzić Twoją sprawę tak, aby była maksymalnie korzystna dla Ciebie.
Formalnością kończącą proces regulowania stanu prawnego nieruchomości po śmierci jej właściciela będzie złożenie w wydziale wieczystoksięgowym właściwego Sądu Rejonowego wniosku o wpis prawa własności do księgi wieczystej (opłata należna z tego tytułu wynosi 200 zł). Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z ryzykiem konieczności zapłacenia grzywny z tego tytułu. Do czasu złożenia wniosku przez nowego właściciela w księdze będzie wpisane ostrzeżenie dotyczące niezgodności pomiędzy stanem prawnym ujawnionym w księdze a rzeczywistym stanem prawnym, dokonane z urzędu przez sąd na podstawie informacji o stanowieniu własności na rzecz spadkobiercy, przekazanej przez sąd bądź notariusza po ustaleniu własności nieruchomości.
Należy pamiętać o tym, że przyjęcie spadku oznacza konieczność uregulowania podatku od spadków i darowizn. Zwolnieni z niego są spadkobiercy z grupy 0, należącej do I grupy podatkowej, a więc najbliżsi członkowie rodziny (małżonek, zstępni, wstępni, rodzeństwo, ojczym, macocha). W celu skorzystaniu ze zwolnienia z podatku zgłoszenie o nabyciu własności należy złożyć we właściwym Urzędzie Skarbowym w okresie do 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego. Spadkobiercy z pozostałych grup spadkowych fakt nabycia spadku powinni zgłosić w Urzędzie Skarbowym w ciągu miesiąca od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądowego w sprawie stwierdzenia nabycia spadku lub otrzymania aktu poświadczenia dziedziczenia.
Dlaczego uregulowanie stanu nieruchomości po śmierci właściciela jest tak ważne? Przede wszystkim chodzi o to, że dopóki stan prawny się nie zmieni, nieruchomość nie będzie Twoja. Zatem nawet w przypadku jedynego dziecka, które otrzymało mieszkanie po rodzicach, a więc jest oczywistym spadkobiercą majątku, bez dopełnienia formalności, nie będzie prawa własności. Nie możesz także sprzedać lokalu do czasu, aż kwestie prawne nie będą wyjaśnione. Trudno będzie także choćby o wynajęcie komuś takiego mieszkania, bo nie będzie można podpisać żadnej umowy, biorąc pod uwagę, że prawowity właściciel nie żyje.
Pewny Lokal oferuje usługę kompleksowego audytu nieruchomości (działek, mieszkań i domów) na rynku pierwotnym oraz wtórnym. Zatrudniamy prawników oraz inżynierów i sprawdzamy stan prawny, oraz techniczny nieruchomości.
Pomagamy m.in. przy odbiorach technicznych, analizie umów oraz ksiąg wieczystych. Dowiedz się więcej o naszej firmie oraz usługach tutaj.
Zapraszamy do obejrzenia najnowszego odcinka podcastu na temat REITów.
Zapraszamy do posłuchania rozmowy Piotra Semeniuka z Michałem Klisiem - specjalistą od geodanych.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zapraszamy na odcinek podcastu o pośrednikach nieruchomości.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!