Jeżeli mieszkanie kupujemy na rynku pierwotnym, od dewelopera, wówczas omija nas obowiązek opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) w wysokości 2% wartości transakcji. Ponieważ deweloper jest płatnikiem podatku VAT (lub jest z niego zwolniony), transakcja zakupu jest już opodatkowana właśnie podatkiem VAT (8% do powierzchni 150 m2, 23% powyżej tej wartości).
Zgodnie z Ustawą z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, każdy zakup nieruchomości należy zgłosić do urzędu skarbowego.Nie możemy zapomnieć o tej czynności, gdyż z kupnem mieszkania wiąże się opłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zakup na rynku wtórnym nakłada na kupującego obowiązek zapłacenia podatku PCC. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy sprzedający jest przedsiębiorcą, będącym płatnikiem VAT i zbywającym nieruchomość ze stawką zwolnioną- wtedy podatek PCC również nie występuje. W innym przypadku notariusz podczas podpisywania umowy przeniesienia własności pobiera od kupującego przedmiotowy podatek i odprowadza go do stosownego urzędu skarbowego. Warto zaznaczyć, że ten obowiązek podatkowy dotyczy wyłącznie strony kupującej.
Dodatkowo, jeżeli zakup finansujemy kredytem hipotecznym, w ciągu 14 dni od nabycia mieszkania i podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki musimy zgłosić (i opłacić) w urzędzie skarbowym na formularzu PCC-3. Jeżeli hipotekę ustanawiamy za pośrednictwem notariusza, to on odprowadzi w naszym imieniu należny podatek (19 zł, jeżeli wysokość zabezpieczenia jest określona jako hipoteka umowna do wskazanej kwoty, lub 0,1%, gdy wysokość hipoteki jest z góry określona). Natomiast jeśli sami ustanawiamy hipotekę, wówczas deklarację PCC- 3 składamy bezpośrednio w odpowiednim urzędzie skarbowym.
Z kontrolą ze strony urzędu skarbowego możemy liczyć się przede wszystkim w dwóch sytuacjach:
Aby uniknąć konieczności przedstawiania urzędowi wyjaśnień, przede wszystkim warto dokładnie opisać w akcie notarialnym przyczyny niższej od rynkowej wyceny nieruchomości (np. zły stan techniczny, skomplikowana sytuacja prawna etc.).
Z kolei jeżeli chodzi o pochodzenie środków na zakup to, jeżeli zostały one na przykład przekazane niepracującemu dziecku przez jego rodziców, należy spisać umowę darowizny i zgłosić to w urzędzie skarbowym. Na potrzeby złożenia ewentualnych wyjaśnień warto gromadzić rozliczenia z funduszy inwestycyjnych, wyciągi bankowe, umowę kredytu etc.- wszystko to, co pozwoli na potwierdzenie sposobu, w jaki weszliśmy w posiadanie pieniędzy na zakup mieszkania.
Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.
Poradniki
Zachęcamy do pobrania darmowych poradników przygotowanych przez naszych prawników i inżynierów.
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Obejrzyj rozmowę prawnika z inżynierem.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!