Lokal nabywany na rynku pierwotnym, zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego, objęty jest 5-letnią rękojmią, w czasie trwania której deweloper zobowiązany jest do naprawy zgłaszanych przez nabywcę usterek. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się więcej o zgłoszeniu usterek do dewelopera podczas odbioru technicznego mieszkania.
Czas trwania rękojmi liczony jest od momentu podpisania umowy przyrzeczonej, przenoszącej własność, a nie od momentu podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego.
W protokole zdawczo-odbiorczym należy wpisać wszelkie usterki stwierdzone podczas odbioru, ale ich usunięcie (lub nie) przez dewelopera do momentu podpisania wspomnianej umowy przyrzeczonej nie musi mieć wpływu na przeniesienie własności lokalu. Czasem zdarza się oczywiście, że kupujący wstrzymuje się z podpisaniem umowy do momentu usunięcia zgłoszonych podczas odbioru nieprawidłowości, ale jest to indywidualna decyzja, a najczęściej zapisy z umowy deweloperskiej gwarantują usunięcie usterek niezależnie od przekazania własności sprzedawanego lokalu.
Deweloper ma obowiązek odnieść się do stwierdzonych podczas odbioru technicznego usterek w ciągu 14 dni, a uznane wady naprawić w ciągu 30 dni lub we wskazanym przez siebie dodatkowym terminie.
Usterki dzielimy na:
W momencie podpisywania umowy przyrzeczonej kupujący otrzymuje od dewelopera instrukcję użytkowania lokalu, zawierającą najważniejsze informacje odnośnie m.in. dozwolonych w lokalu prac. Niestosowanie się do zawartych w dokumencie wytycznych może spowodować wyłączenie obowiązywania rękojmi na lokal (ale nie na części wspólne).
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Usterki, oprócz tych wpisanych już do protokołu zdawczo - odbiorczego, zgłaszane są do dewelopera bezwzględnie w formie pisemnej (tradycyjnym listem, drogą elektroniczną lub w inny ustalony sposób, np. poprzez dedykowaną stronę internetową).
Nie istnieje uniwersalny wzór zgłoszenia usterki, ale pismo zawsze powinno zawierać:
Wadę powinno się zgłosić na piśmie niezwłocznie po jej ujawnieniu i należy wykazać, iż nie jest ona spowodowana użytkowaniem mieszkania przez Nabywcę. Nie warto zwlekać ze zgłoszeniem wady, ponieważ deweloper odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona i zgłoszona przed upływem pięciu lat od dnia zawarcia umowy przyrzeczonej.
W przypadku wady istotnej klient ma zagwarantowaną możliwość odstąpienia od umowy lub żądania obniżenia ceny lokalu.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!