Wydaje się, że odbiór mieszkania to w zasadzie przekazanie kluczy i wystarczy chwila, aby cieszyć się nowym, lśniącym lokalem. Niestety z doświadczenia wiemy, że mieszkania bezusterkowe nie istnieją. Oczywiście oczekujemy, że deweloper wyda nam mieszkanie, które będzie pozbawione wszelkich wad i usterek. Takie oczekiwanie jest słuszne, bo płacimy olbrzymie pieniądze i wszyscy chcemy, aby nasze mieszkanie było w idealnym stanie. Niestety liczba usterek w mieszkaniu w stanie deweloperskim może przyprawiać o ból głowy. Na szczęście ustawa deweloperska daje nam możliwość zobowiązania dewelopera do naprawy wszelkich usterek, pod warunkiem, że usterki te znajdziemy i wpiszemy do protokołu odbioru.
Odbiór techniczny lokalu od dewelopera to czas, w którym nabywca mieszkania sprawdza, czy lokal jest zgodny ze standardem wykończenia, umową deweloperską i rzutami. Zwykle odbiór techniczny ma miejsce mniej więcej pół roku przed podpisaniem umowy przenoszącej własność mieszkania. Deweloper ma obowiązek zawiadomić kupującego o odbiorze technicznym z odpowiednim wyprzedzeniem. Z odbioru sporządza się protokół odbioru, a deweloper jest zobowiązany do naprawy wad i usterek w lokalu. Zdecydowanie łatwiej je zidentyfikować, gdy mamy pomoc specjalisty-inżyniera z zakresu budownictwa.
Cechy dobrego specjalisty od odbioru mieszkania:
W czasie odbioru technicznego należy sprawdzić ogólny stan lokalu pod kątem zgodności z dokumentacją, którą podpisywaliśmy z deweloperem. Należy zweryfikować zgodność wykończenia lokalu ze standardem wykończenia oraz to, czy lokal jest taki jak na rzutach architektonicznych i projektowych załączonych do umowy. Poza zgodnością z dokumentacją należy zweryfikować ogólny stan lokalu i jego zgodność z normami budowlanymi. Do odbioru technicznego trzeba się przygotować. Najlepiej jeszcze raz przestudiować dokumenty i zabrać ze sobą podstawowy sprzęt (łata, kątownik, miarka, latarka etc.). O czym pamiętać przy odbiorze, piszemy w naszym artykule.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
W teorii może być to praktycznie każda osoba upoważniona przez kupującego. W praktyce jednak sprawa nie jest taka prosta, jak mogłoby się to wielu osobom wydawać. Potrzebna jest bowiem do tego specjalistyczna wiedza, doświadczenie, oraz sprzęt. Dlaczego? Odpowiedzią na to pytanie są usterki oraz niedociągnięcia techniczne, które ma praktycznie każde mieszkanie deweloperskie. Co gorsza, wiele z nich nie jest widocznych na pierwszy rzut oka, a ich samodzielne usunięcie może być kosztowne. Do ich wykrycia potrzebna jest specjalistyczna wiedza z zakresu budownictwa oraz sprzęt i doświadczenie, które nie każdy ma.
Tabela: Kto może dokonać odbioru mieszkania?
Osoba | Zalety | Wady |
Właściciel z rodziną (np. wujkiem) | Rozumiesz się z rodziną lepiej niż z obcymi osobami. | Nie macie specjalistycznej wiedzy. |
Właściciel sam | Nie jest zobligowany zdaniem innych osób. | Nie ma specjalistycznej wiedzy. |
Właściciel ze specjalistą od odbiorów | Dokładne sprawdzenie nieruchomości. | Koszty związane z zakupem usługi specjalisty. |
Specjalista od odbiorów z pełnomocnictwem | Dokładne sprawdzenie nieruchomości, ale nie pod Twoim okiem. | Brak obecności właściciela. |
Pełnomocnik prawny (prawnik) | Może sprawdzić pod kątem standardu wykończenia z umowy deweloperskiej, ale nie jest w stanie zweryfikować jakości robót. | Brak obecności właściciela. |
Rozwiązaniem tego problemu może być zlecenie odbioru technicznego mieszkania naszym specjalistom z firmy Pewny Lokal, którzy dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu bez trudu wykryją różnego rodzaju usterki techniczne oraz niezgodności standardów z umową deweloperską.
Nie zapominajmy też, że odbiór techniczny mieszkania powinien zakończyć się sporządzeniem stosownego protokołu, zawierającego listę wszystkich wykrytych usterek i niedociągnięć. Na jego podstawie można żądać od dewelopera ich usunięcia w ramach naprawy gwarancyjnej. Nie każdy jednak potrafi wypełnić protokół odbioru. Potrzebne są do tego bowiem po pierwsze odpowiednie uprawnienia techniczne z zakresu budownictwa, po drugie nie każdy wie, jak sporządzić taki protokół. Dlatego dobrym pomysłem jest zlecenie przeprowadzenia odbioru technicznego naszym inżynierom z firmy Pewny Lokal, gdyż mają oni stosowne uprawnienia oraz wiedzę o protokole odbioru. Warto przy tym pamiętać, że odbiór techniczny to nie to samo, co odebranie kluczy do mieszkania, gdyż są to zupełnie inne kwestie. Odbiór kluczy do mieszkania następuje bowiem po przeprowadzeniu odbioru technicznego.
Co do zasady ustawa deweloperska pozwala przyjść na odbiór mieszkania ze specjalistą. Pomoże on znaleźć więcej wad i usterek, niż moglibyśmy zrobić to na własną rękę. Jeżeli kupiłeś mieszkanie od dewelopera, to jego stan najlepiej sprawdzić przy pomocy wykwalifikowanego inżyniera lub inspektora budowlanego. Z pewnością pomoc takiej osoby zapewni maksymalne bezpieczeństwo korzystania z lokalu i pozwoli zaoszczędzić wiele pieniędzy i nerwów związanych z wykrytymi w przyszłości wadami.
Specjaliści firmy Pewny Lokal, którzy są inżynierami i inspektorami budowlanymi, zapewniają najwyższą jakość usług. Ich wieloletnie doświadczenie i setki dokonanych odbiorów pozwalają kompleksowo podejść do weryfikacji stanu nieruchomości i znaleźć najbardziej nieoczywiste wady i usterki lokalu przy pomocy specjalnego sprzętu (więcej o narzędziach używanych przez naszych inżynierów piszemy w artykule).
Zastanawiasz się, jak długo trwa odbiór mieszkania? Długość odbioru technicznego mieszkania w praktyce zależy od metrażu – im większa nieruchomość, tym dłuższy odbiór. Z naszego doświadczenia wiemy, że odbiór mieszkania od 40 do 60 metrów kwadratowych zwykle trwa ok. 1,5 godziny. Warto jednak zarezerwować sobie nieco więcej czasu, aby mieć pewność, że z niczym nie będziesz musiał się spieszyć. To ważne, aby ocenę stanu technicznego nieruchomości wykonywać skrupulatnie, rzetelnie i bez pośpiechu. Więcej na ten temat dowiesz się w naszym artykule.
Na odbiór należy wziąć przede wszystkim standard wykończenia (który stanowi załącznik do prospektu informacyjnego). Dobrze też „wyposażyć się” w rzut projektowy mieszkania lub domu. Tutaj znowu odsyłamy do jednego z naszych artykułów, który szczegółowo omawia tę kwestię.
Zgodnie z ustawą deweloperską, podpisanie protokołu odbioru oznacza jedynie udokumentowanie, że odbiór się odbył, a nie zgodę dewelopera na naprawę wad i usterek ujętych w tym protokole . Deweloper nie może więc odmówić jego podpisania.
Odbiór techniczny nie jest tym samym, co przekazanie kluczy. W teorii, jeżeli umowa deweloperska milczy na ten temat, klucze powinny zostać przekazane dopiero w momencie podpisywania umowy przenoszącej własność. Więcej o tym przeczytasz w naszym artykule.
Polskie prawo pozwala nabywcy mieszkania zaprosić na odbiór tyle osób, ile jest mu „potrzebnych” do pomocy przy odbiorze.
Zgodnie z ustawą deweloperską, deweloper ma 14 dni na odniesienie się do wad, usterek i niezgodności z dokumentacją wykrytych podczas odbioru.
Deweloper ma 30 dni (liczonych od dnia odbioru) na naprawę wad, usterek i niezgodności. W świetle ustawy deweloperskiej, w „uzasadnionych przypadkach” naprawienie wad i usterek może zająć deweloperowi więcej czasu.
Tak, takie prawo nabywcy wynika z ustawy deweloperskiej i deweloper nie może kwestionować zgłoszonych później usterek/wad. Należy jednak pamiętać, że jeżeli odbiorowi będzie towarzyszyło przekazanie kluczy do mieszkania/domu, nabywca może mieć problemy w udowodnieniu deweloperowi, że dodatkowe wady i usterki nie pojawiły się w czasie, kiedy nieruchomość była już w posiadaniu nabywcy.
Z doświadczenia wiemy, że deweloperzy czasami namawiają nabywców mieszkań do niewpisywania wad i usterek wykrytych podczas odbioru. Nie należy się godzić na takie prośby (chyba że bardzo ufamy deweloperowi), gdyż bez udokumentowania wad w protokole, nie mamy potem podstawy, żeby domagać się ich naprawy.
To skomplikowana kwestia. Zwykle przed odbiorem mieszkania, nabywca nie zna jeszcze ostatecznego metrażu nieruchomości. Na odbiór deweloper przynosi tzw. rzut powykonawczy (wykonany przed geodetę), który różni się od rzutu projektowego. Nabywcy mieszkań często są więc „zdziwieni”, że metraż mieszkania różni się od metrażu planowanego w umowie deweloperskiej, jednak w praktyce podważenie pomiarów geodety jest w zasadzie niemożliwe. Więcej na ten temat w naszym artykule.
Rękojmia to rodzaj ustawowej „gwarancji” na „wady fizyczne” mieszkania, które ujawnią się po przeniesieniu posiadania nieruchomości, a więc po wydaniu kluczy. Jeżeli wady i usterki są widoczne już w czasie odbioru, nie można ich potem kwestionować w ramach rękojmi. Przeczytaj o tym szczegółowo w kolejnym artykule.
Jeżeli nie zapłaciliśmy jeszcze wszystkich rat za mieszkanie na podstawie umowy deweloperskiej, możemy odmówić opłacenia ostatniej raty do momentu naprawy przez dewelopera wad. Z praktyki wiemy, że ten argument często działa na deweloperów. Jeżeli zapłaciliśmy już wszystkie raty, możemy zagrozić deweloperowi odstąpieniem od umowy. Jeżeli trafiliśmy jednak na „hardego” dewelopera, zostaje nam pomoc prawników.
Kiedy jesteśmy chorzy, udajemy się po pomoc do lekarza, kiedy nasz samochód odmawia posłuszeństwa, zwracamy się do mechanika. Kiedy odbieramy mieszkanie, zwróćmy się o pomoc do doświadczonego inżyniera. Mieszkanie to zazwyczaj inwestycja życia i odbieramy je raz. Warto, aby ten moment był pozbawiony stresu. Możemy go uniknąć, zlecając odbiór mieszkania fachowcowi. Oprócz zaoszczędzonego stresu zaoszczędzimy też pieniądze. Czy warto? Odpowiedzmy sobie sami na to pytanie.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!