Zarezerwuj odbiór lub napisz do nas

Odbiór mieszkania krok po kroku

Cykl porad czym jest odbiór i jak się z nim uporać.

Odbiór mieszkania i odbiór domu od A do Z

Przychodzi więc ten dzień, kiedy deweloper kończy budowę i wyznacza nam termin odbioru mieszkania lub domu. Jeżeli kupujecie własne lokum od dewelopera, moment jego odbioru niechybnie nastąpi. Poniżej zamieszczamy poradnik, w którym znajdziecie odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące odbioru. Odpowiedzi powstały na bazie doświadczeń naszych zmagań z deweloperami (zawsze po stronie klienta!). Przydadzą się one bez względu na to, czy planujecie odbiór z fachowcem, czy też chcecie podjąć się tej czynności samodzielnie. Pierwszy z cyklu trzech artykułów będzie dotyczył podstawowych informacji na temat odbioru a także umówienia się na odbiór. Kolejne: samego procesu odbioru, najczęstszych usterek oraz okresu „po odbiorze”.

Odbiór od A do Z – najczęstsze pytania:

1. Odbiór – podstawowe informacje

1.1. Kiedy w procesie kupna mieszkania ma miejsce odbiór?

Odbiór mieszkania lub domu to konieczny element kupna nieruchomości mieszkalnej na rynku pierwotnym. Odbiór jest wymagany przez ustawę deweloperską (w praktyce istnieje wiele typów odbiorów –  więcej w jednym z naszych wpisów). Dopiero w momencie kiedy klient odbierze mieszkanie lub dom, czyli „zatwierdzi”, że deweloper nie musi już nic w nim poprawiać, umowa deweloperska zezwala na przeniesienie własności nieruchomości (czyli na ostateczną umowę notarialną).

1.2. Pod kątem czego sprawdza się mieszkanie podczas odbioru? 

Podczas odbioru klient dewelopera, czyli nabywca mieszkania sprawdza czy nowowybudowany lokal (lub dom) jest zgodny ze standardami i projektem, na które nabywca umówił się z deweloperem w umowie deweloperskiej. Ponieważ deweloper musi oddać mieszkanie bez wad, w momencie odbioru sprawdza się też zgodność mieszkania lub domu z normami budowlanymi (np. dotyczącymi maksymalnej dopuszczalnego odchylenia ścian) oraz zwykłe usterki (np. zarysowania szyb).  

1.3. Czy odbiór jest możliwy przed oddaniem budynku?

Zgodnie z ustawą deweloperską, odbiór następuje po „zakończeniu budowy domu jednorodzinnego” lub po uzyskaniu przez dewelopera „decyzji o pozwoleniu na użytkowanie budynku” (w wypadku mieszkania - więcej o odbiorze mieszkania a pozwoleniu na użytkowanie zobacz tutaj). Dlatego odbiór jest możliwy dopiero po oddaniu budynku. Ma to jedną istotną konsekwencję: w momencie odbioru deweloper zna już ostateczny metraż mieszkania lub domu (ponieważ warunkiem oddania inwestycji jest wcześniejszy pomiar jej powierzchni przez profesjonalnego geodetę).

2. Umówienie się na odbiór

2.1. Po czyjej stronie leży inicjatywa ze zorganizowaniem odbioru?

Zgodnie z ustawą deweloperską, to deweloper wyznacza nabywcy termin odbioru. Zwykle deweloper proponuje konkretny dzień i godzinę. Jeżeli spodziewamy się zakończenia inwestycji, ważne żeby pamiętać, jakie adresy („fizyczny” lub e-mailowy) podaliśmy deweloperowi w momencie podpisywania umowy deweloperskiej. To na te adresy przyjdzie zapewne zawiadomienie o odbiorze (w praktyce często zdarza się też, że deweloperzy informują nas o odbiorze dzwoniąc na nasz nr telefonu lub wysyłając e-maila). Już wkrótce protokoły odbioru będą też podpisywane w przypadku gotowych mieszkań, w związku ze zmianami w prawie

2.2. Czy musimy się stawić w terminie wyznaczonym przez dewelopera?

Wielu klientów obawia się, że jeżeli nie pojawi się w inwestycji w momencie, który wyznacza im deweloper, „przepada” im możliwość odebrania mieszkania i muszą „zgodzić się” na wszelkie usterki. Na szczęście nie jest to prawda. Zgodnie z umową deweloperską, deweloper może odstąpić od umowy deweloperskiej, ale dopiero gdy nabywca nie stawi się dwukrotnie na odbiór. Co więcej, w takim wypadku deweloper musi (i to dwukrotnie) doręczyć nabywcy zawiadomienie o odbiorze w formie pisemnej. Co więcej, pomiędzy takimi dwoma zawiadomieniami powinno minąć minimum 60 dni (tzw. drugie zawiadomienie o odbiorze powinniśmy więc otrzymać na skrzynkę pocztową co najmniej po 60 dniach od pierwszego). Wymóg podwójnego zawiadamiania dotyczy zwykłej drogi pocztowej – jeżeli więc deweloper wyznacza na termin odbioru e-mailowo, w teorii nie grożą nam żadne konsekwencje, jeżeli ustawicznie będziemy przekładać termin odbioru (w takiej sytuacji, deweloper wcześniej czy później wyśle nam zapewne pierwsze pisemne zawiadomienie).

W praktyce więc mamy sporą swobodę negocjacyjną, żeby ustalić z deweloperem pasujący dzień odbioru – w Pewnym Lokalu nie zdarzyło nam się nigdy, żeby deweloper odstąpił od umowy deweloperskiej, bo nabywca negocjował z nim dogodniejszy dla siebie dzień terminu.

2.3. O jakiej porze dnia umówić odbiór?

Odbiór najlepiej umówić w ciągu dnia –  naturalne światło pomoże w dokładniejszej weryfikacji stanu mieszkania.
 
2.4. Czy warto skorzystać z porady fachowca?

Na rynku działa kilka firm, które oferują usługę odbioru mieszkania z doświadczonym inżynierem. Jedną z nich jest Pewny Lokal – jedyna tego typu firma o ogólnopolskiej skali łącząca kompetencje techniczne z prawnymi. Większość klientów rzeczywiście postanawia skorzystać z pomocy fachowców – jedynie niektórzy decydują się na samodzielny odbiór. Najważniejszą zaletą odbioru z profesjonalistą jest jego doświadczenie, wiedza – fachowiec zna normy budowlane, wie na co zwracać uwagę i jak wypatrzyć niedostępne „gołym” okiem wady mieszkania. Specjalista posiada także narzędzia niezbędne do dokonania odbioru (o tym niżej).

2.5. Co wziąć na odbiór: sprzęt

Jeżeli decydujemy się na samodzielny odbiór mieszkania, warto zaopatrzyć się przynajmniej w podstawowe narzędzia takie jak poziomica lub łata i kątownik. Przydatna może okazać się też latarka, szczególnie, że w lokalu nie ma na tym etapie jeszcze oświetlenia. Specjaliści Pewny Lokal korzystają z bardziej zaawansowanych narzędzi, np. dalmierza czy wilgotnościomierza.

2.6. Co wziąć na odbiór: dokumenty i inne przydatne rzeczy

Jeśli odbierasz mieszkanie samodzielnie, pamiętaj, żeby wziąć na odbiór rzut architektoniczny oraz standard wykończenia lokalu – oba dokumenty powinny być załączone do podpisywanej przez Ciebie umowy deweloperskiej. Co prawda podczas odbioru, deweloper ma ze sobą zawsze protokół odbioru, gdzie powinny być notowane wszystkie usterki (o tym niżej), nie zaszkodzi jednak pamiętać o wyposażeniu się w zeszyt lub notatnik. Przydać mogą się też znaczniki, czyli „karteczki”, które możemy przyklejać w miejsca mieszkania, gdzie zaobserwujemy wady (np. ubytki tynków, rysy na ramach okiennych).

Pytania?

W niniejszym artykule staraliśmy się odpowiedzieć na większość, najbardziej popularnych pytań dotyczących odbiorów mieszkania. Życie jednak nieustannie nas zaskakuje, a nasi klienci co rusz zadziwiają nas swoją własną, niecodzienną historią relacji z deweloperem. Zadzwoń do nas: specjaliści Pewnego Lokalu bardzo chętnie odpowiedzą na jakiekolwiek pytania dotyczące odbioru mieszkania lub domu od dewelopera.

Jak sprawdzić mieszkanie?

Czego dowiesz się dzięki raportowi Pewny Lokal?

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka