6 lutego 2021
Spis treści
Jeśli trafili Państwo na tę stronę, oznacza to zapewne, że już wkrótce wprowadzicie się do nowooddanego mieszkania (lub domu) od dewelopera. W Państwa głowach kłębią się z pewnością dziesiątki myśli i pytań związanych z tym ważnym momentem. Jak wykończyć mieszkanie? Gdzie znaleźć ekipę remontową? Ile powinien kosztować remont? Czy do wykończenia mieszkania zatrudniać projektanta wnętrz? Od kiedy zacznę płacić czynsz? Kiedy deweloper podłączy w mieszkaniu prąd? Ile kompletów kluczy dostanę od dewelopera? Jak i czy nawiążę kontakt z sąsiadami?
W powyższym natłoku zagadnień łatwo może nam umknąć jedno z najważniejszych pytań, które powinniśmy sobie zadać przy przeprowadzce do nowego mieszkania? Jak sprawdzić, czy mieszkanie lub dom przekazywane nam przez dewelopera nie ma wad oraz czy odpowiada ono standardowi technicznemu, na który umówiliśmy się z deweloperem podczas podpisywania umowy?
Być może słyszeli już Państwo o konieczności odbioru technicznego mieszkania lub domu od dewelopera. Odbiór mieszkania to instytucja regulowana przez polskie prawo (ustawę deweloperską). Zgodnie z polskimi przepisami, każdy deweloper, zanim przekaże nabywcy klucze do nowej nieruchomości, powinien „wezwać” takiego nabywcę na odbiór mieszkania, w czasie którego na specjalnym protokole nabywca wskazuje deweloperowi wady i usterki techniczne mieszkania. Powyższe wady i usterki deweloper musi usunąć w terminach wskazanych w ustawie deweloperskiej. Praktyka pokazuje, że mieszkania i domy „bezusterkowe” na rynku pierwotnym praktycznie nie występują. Nawet deweloper dysponujący największą renomą nie ustrzeże się zwykle od pozostawienia w mieszkaniu kilku niedoróbek (np. rys na szybach, krzywych kątów czy wad dylatacji).
Proces kupna mieszkania na rynku pierwotnym rozpoczyna się od podpisania tzw. umowy deweloperskiej (czasami deweloperzy proponują wcześniej podpisanie tzw. umowy rezerwacyjnej). Zwykle w momencie zawierania umowy deweloperskiej, inwestycja nie jest jeszcze gotowa: budynek wraz z mieszkaniem powstaną dopiero za kilka miesięcy, a być może lat. Nabywca zobowiązuje się zatem do kupna mieszkania jeszcze zanim będzie mógł je zobaczyć (poniekąd kupuje się więc od dewelopera „kota w worku”). Odbiór mieszkania to właśnie moment, kiedy konsument po raz pierwszy widzi gotowy lokal i w obecności dewelopera stwierdza, czy jest on zgodny z tym, na co umówiły się strony w umowie deweloperskiej. Zgodnie z ustawą deweloperską, odbiór poprzedza ostateczne przeniesienie własności mieszkania. W przypadku odbioru domu, przeniesienie własności domu wraz ze znajdującą się pod nim działką jest możliwe także dopiero po wykonaniu odbioru mieszkania.
Praktyka pokazuje, że coraz więcej osób – zamiast samemu dokonywać odbiorów mieszkań – decyduje się zlecić tą usługę profesjonalnej firmie inżynieryjnej. Dzięki temu nie tylko można oszczędzić czas zarówno sobie, jak i ekipie remontowej (więcej usterek wykrytych w czasie remontu przedłuża jego czas i koszt), ale także pozbyć się niepotrzebnych nerwów w czasie odbioru. Zlecenie odbioru mieszkania profesjonalistom pozwala także otrzymać od dewelopera bezusterkowe mieszkania lub dom i przerzucić koszt napraw nieruchomości na dewelopera wtedy, kiedy da się to jeszcze zrobić.
Poniżej opisujemy najważniejsze argumenty za zleceniem odbiorów mieszkań fachowcom. Zachęcamy do kontaktu z naszą firmą nawet, jeżeli nie znacie Państwo jeszcze ostatecznego terminu Państwa mieszkania lub domu. Podczas odbioru mieszkania należy zwrócić uwagę m.in. na jego zgodność z dokumentacją oraz z normami budowlanymi.
Załóżmy, że Państwa umowa deweloperska mówi o tym, że deweloper zobowiązuje się wykonać w mieszkaniu tynki „klasy drugiej” (klasa tynków praktycznie zawsze określona jest w umowie deweloperskiej). Zdecydowana większość nabywców nie jest w stanie rozróżnić klas tynków, a tym samym nie wie, czy pozornie poprawnie wykonany element techniczny mieszkania lub domu zgadza się z umową (takiej wiedzy zwykle nie mają też ekipy remontowe, czy projektanci wnętrz). Takich przykładów, gdzie znajomość terminologii technicznej jest konieczna do sprawdzenia dewelopera podczas odbioru jest o wiele, wiele więcej.
Standardy, jakim powinny odpowiadać nowowybudowane mieszkania i domy są skodyfikowane w dziesiątkach aktów prawnych i normalizacyjnych. Zwykły nabywca mieszkania od dewelopera nie wie, jaka jest dopuszczalna odchyłka od płaszczyzny oraz, czy i jakie są dopuszczalne poziomy wilgotności ścian i posadzek. Inżynierowie firmy Pewny Lokal są na bieżąco szkoleni z norm budowlanych, które dotyczą nowooddawanych nieruchomości. Takich szkoleń raczej nie przechodzą firmy wykończeniowe, czy projektanci/architekci wnętrz
Jeśli posiadacie Państwo własne poziomice i kątownik, takie urządzenia zapewne przydadzą się podczas odbioru. Jednak, po pierwsze, nawet zwykła poziomica i kątownik powinny odpowiadać normom technicznym, tak żeby deweloper nie zakwestionował dokonanych przez nie pomiarów. Po drugie i przede wszystkim, podczas odbioru mieszkania nasza firma wykorzystuje cały komplet przepisowego sprzętu: od poziomic i kątowników, przez łaty, dalmierze, wilgotnościomierze, pirometry oraz mierniki napięcia, na kamerach termowizyjnych i laserach krzyżowych skończywszy. Całego kompletu wymiarowego sprzętu raczej nie posiadają nawet najlepsze ekipy remontowe, firmy wykończeniowe, projektanci/architekci wnętrz nie mówią już o samych nabywcach (nic dziwnego - znajomość norm budowlanych dla nowooddawanych mieszkań nie jest ich zadaniem ani rolą).
Nawet, jeśli jakimś trafem zaopatrzą się Państwo w komplet przepisowego sprzętu, zgłębicie tajniki norm budowlanych i terminologii technicznej, wątpliwe, że odbiór Waszego własnego mieszkania będzie kolejnym z dziesiątek odbiorów, które wykonaliście Państwo tego miesiąca. Nasza firma – jako zdecydowany lider na rynku odbiorów mieszkań – ma kolektywne doświadczenie z wielu tysięcy odbiorów mieszkań i domów. Również każdy z zatrudnianych przez nas inżynierów wykonuje dziesiątki odbiorów miesięcznie, a niektóre typy „niedoróbek” deweloperów mają po prostu tendencję do powtarzania się na różnych inwestycjach.
Ze względu na skalę naszej firmy, bardzo prawdopodobne, że zlecając nam odbiór Państwa mieszkania, macie Państwo gwarancję, że „na daną” inwestycję jedziemy już któryś z rzędu raz. Niektóre wady i usterki mieszkań zwykle powtarzają się w ramach tej samej inwestycji, dlatego decydując się na zlecenie nam odbioru, możecie Państwo liczyć na to, że w czasie takiego odbioru, zwrócimy szczególną uwagę na elementy techniczne mieszkania, które okazały się wadliwe u Państwa sąsiadów.
Wiedza o tym, jak podczas odbioru przekonać dewelopera, że dana usterka jest wadą budowlaną jest wiedzą, którą zdobywa się po setkach odbiorów. Znamy większość działających w Polsce deweloperów i wiemy, jakie argumenty są w stanie przekonać ich do akceptacji wady czy usterki.
W firmie Pewny Lokal wiemy, jak podeprzeć się wiedzą techniczną oraz prawną, żeby przekonać dewelopera do naprawy usterek. Nie tylko sprawdzimy stan techniczny Państwa mieszkania lub domu, ale także doradzimy, jak zachować się podczas podpisywania protokołu odbioru. W naszej firmie pracują też prawnicy, dlatego w skrajnej sytuacji (np. gdy deweloper kategorycznie nie godzi się na wskazane usterki), nasz inżynier zawsze może poprosić ich o telefoniczną poradę.
Zachęcamy do kontaktu w sprawie odbioru mieszkania lub domu, nawet wtedy gdy nie znają Państwo jeszcze dokładnego terminu odbioru.
Wykonujemy odbiory w następujących miastach: Warszawa, Katowice, Trójmiasto, Poznań, Bydgoszcz, Toruń, Lublin, Kraków, Wrocław, Łódź, Rzeszów, Szczecin, Białystok i Olsztyn. Dojeżdżamy także do pozostałych miast w Polsce.
Mało który odbiór przebiega bezproblemowo. Ponieważ zakup mieszkania jest jedną z najważniejszych transakcji życia większości Polaków, zależy im, żeby odbierane mieszkanie było w idealnym stanie. Pewny Lokal oferuje usługę odbioru mieszkań i odbioru domów z profesjonalistą – współpracujemy z doświadczonymi inżynierami oraz inspektorami budowlanymi. Odbierając mieszkania sprawdzamy ich zgodność z postanowieniami umowy deweloperskiej oraz prospektu informacyjnego dewelopera, z powszechnie akceptowanymi normami technicznymi, a także jakimikolwiek normami, do których deweloper zobowiązał się w umowie lub prospekcie.
Poniżej wskazujemy na przykładowe normy, które wykorzystujemy podczas odbioru mieszkania.
PN-B-10110:2005. Tynki gipsowe mechanicznie.
PN-B-10110:2005. Stolarka budowlana, okna i drzwi.
PN-88/B-10085. Okładziny z płytek ceramicznych.
PN-70/B-10101. Roboty tynkowe. Tynki zwykłe.
PN-EN 1279-1:08. Szkło w budownictwie, szyby zespolone.
PN-EN ISO 8501-1. Czystość powierzchni, stropy.
PN-ISO 9836:15. Wskaźniki powierzchniowe i kubatura.
PN-53/B-1014. Podkłady pod posadzki.
To tylko przykładowe normy, których znajomość jest niezbędna do prawidłowego wykonania odbioru mieszkania. Nasi inżynierowie znają ich o wiele więcej i podlegają regularnym szkoleniom, jeśli chodzi o znajomość stale aktualizowanych norm.
Dlaczego my? Pewny Lokal powstał dzięki współpracy inżynierów, inspektorów budowlanych, prawników i ekspertów rynku nieruchomości. Działamy szybciej i sprawniej niż indywidualne firmy oferujące odbiory, a nasza usługa jest ustandaryzowana. Dbamy o to, żeby każdy odbiór przebiegał według tej samej procedury, a nasz technik zawsze ma obowiązek odebrać lokal według precyzyjnej instrukcji i sprawdzić w mieszkaniu każdy element z naszej „checklisty”.
Poniżej najważniejsze argumenty, które według nas przemawiają za tym, że jesteśmy lepsi od konkurentów.
Pewny Lokal to największa firma inżynieryjna specjalizującą się w odbiorach mieszkań od dewelopera. Mamy zdecydowanie najwięcej pozytywnych opinii - m.in. ok. pięćset pozytywnych opinii na Google (ponad pięć razy więcej niż największy z konkurentów). Dzięki naszej skali jesteśmy w stanie inwestować w drogi i certyfikowany sprzęt do odbiorów (łaty, poziomice, kątowniki, dalmierze laserowe, szczelinomierze, wilgotnościomierze, pirometry, mierniki napięcia, termodetektory, kamery termowizyjne, lasery krzyżowe). Ze względu na naszą skalę możemy też bieżąco szkolić inżynierów i być realną przeciwwagą negocjacyjną względem deweloperów.
Stale aktualizujemy nasze "manuale" odbiorowe w oparciu o zmieniające się normy techniczne i prawne. Nasi inżynierowie oraz inspektorzy są nieustannie szkoleni i wymieniają się wiedzą z odbiorów technicznych – dzięki temu jesteśmy na bieżąco ze sztuczkami deweloperów. Każdą nieruchomość sprawdzamy według stale aktualizowanej “checklisty”. W przeciwieństwie do pojedynczych inżynierów-konkurentów, nasi klienci mają gwarancję, że każdy odbiór odbywa się według sprawdzonych standardów. Jako firma posiadamy m.in. certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej.
W przeciwieństwie do większości naszych konkurentów usługa odbioru technicznego przez inżyniera Pewnego Lokalu jest legalna. Płacimy wszystkie wymagane przez polskie prawo podatki (VAT i podatki dochodowe, zarówno od dochodu inżyniera jak i dochodu naszej firmy, czyli PIT i CIT). Jeśli nasi klienci "wejdą" kiedyś w spór z deweloperem i będą chcieli wezwać w sądzie na świadka inżyniera dokonującego odbioru technicznego, inżynier Pewnego Lokalu może złożyć sądowe zeznania. Pracownicy większości naszych konkurentów nie złożą takich zeznać, bo nie płacąc podatków działają w szarej strefie.
Ponieważ dysponujemy siatką przeszkolonych inżynierów w całej Polsce, umówienie się z nami na odbiór mieszkania jest możliwe nawet 24 godziny przed planowanym terminem odbioru. Nasi klienci mają też gwarancję, że nie odwołamy im "na ostatnią chwilę" odbioru bo, nawet jeśli przydzielony do odbioru inżynier będzie miał wypadek samochodowy, jesteśmy w stanie zastąpić takiego inżyniera innym doświadczonym specjalistą. Takie odwołania odbiorów w ostatniej chwili zdarzają się u naszej konkurencji całkiem często.
Pewny Lokal to nie tylko inżynierowie wyspecjalizowani w odbiorach technicznych mieszkań i domów, ale także prawnicy, którzy "zjedli zęby" na prawie nieruchomości. Każdy klient, który zamówi u nas odbiór otrzymuje darmowe wsparcie naszej infolinii prawnej przed i podczas odbioru (takie wsparcie nie jest oferowane przez naszych konkurentów). Dzięki temu w razie spornych sytuacji podczas odbioru, nasz klient lub inżynier zawsze może otrzymać telefoniczne wsparcie prawnika.
Wystarczy, że zamówią Państwo usługę odbiorów mieszkań poprzez formularz rezerwacyjny – przedstawiciel Pewny Lokal skontaktuje się z Państwem, aby umówić dogodną datę i godzinę odbioru. Zamawiając naszą usługę zalecamy dołączyć i przesłać nam rzut kondygnacji wraz z zaznaczeniem mieszkania oraz „standardy wykończenia lokalu” – oba dokumenty powinny stanowić załącznik do umowy deweloperskiej lub prospektu informacyjnego (zawsze można też o nie poprosić dewelopera – deweloper ma obowiązek dostarczyć Państwu takie dokumnety w każdym momencie).
Podczas odbiorów mieszkań nasz przeszkolony technik (inżynier budownictwa lub inspektor budowlany) w Państwa imieniu zgłosi deweloperowi wszelkie uwagi dotyczące stanu mieszkania i ewentualnych usterek (zarysowania, nierówności tynków i ścian czy nieszczelne okna lub instalacje). Otrzymają też Państwo własny raport, w którym będziecie mogli zaznaczyć wszelkie usterki i wady zgłoszone przez inżyniera Pewny Lokal. W razie pytań, proszę pisać na adres: kontakt@pewnylokal.pl lub dzwonić na naszą infolinię: 797 014 014 (czynna codziennie od 8:00 do 22:00).
Zachęcamy także do zapoznania się z naszymi najbardziej popularnymi artykułami "poradowymi", w szczególności z naszym najważniejszym artykułem wyjaśniającym kompleksowo proces odbioru mieszkania. Inne przykładowe artykuły poradowe o odbiorach mieszkań są dostępne tutaj.
Inne, w tym najbardziej aktualne artykuły z poradami, znajdują się w naszej bazie wiedzy.
DARMOWE PORADNIKI PEWNY LOKAL
Jak kupić nieruchomość od dewelopera?
PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK
Poradnik odbioru
technicznego od dewelopera
PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK
Kary umowne w umowach nieruchomościowych
PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK
Rękojmia
nieruchomości
PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK
Cesja i inne formy flipowania nieruchomości
PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK
Poradnik dla nabywców
na rynku wtórnym
PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK
Mamy pięć razy więcej opinii niż największy z konkurentów!
Rewelacyjny kontakt, bardzo miła i fachowa obsługa. Pan który mnie wspierał podczas odbioru lokalu wykazał się pełnym profesjonalizmem i bez żadnego problemu udzielał mi odpowiedzi na wszystkie zadawane pytania.
— Artur
Profesjonalizm, punktualność, dokładność, znajomość tematu, życzliwe podejście do klienta. Polecam!
— Małgorzata
Korzystałem z pomocy w tej firmie w sprawie umowy deweloperskiej. Prawnicy posiadają bardzo dużą wiedzę w tym temacie. Oprócz tego byli w stanie przekazać ją w sposób zrozumiały dla mnie. Dzięki temu udało mi się dodać kilka ważnych punktów do umowy, które mnie chroniły. Czas realizacji zlecenia to kilkanaście godzin. Dziękuję!
— Paweł
Sumiennie, a co najważniejsze szczegółowo wykonana praca przez Pana Macieja! Polecam!
— Grzegorz
Polecam! Pelen profesjonalizm i wspaniałe podejście do klienta!
— Krzysztof
Pełen profesjonalizm. Udzielili nam pełnej informacji. Pan odpowiedział wyczerpująco na WSZYSTKIE pytania w jasny i zrozumiały sposób. Raport napisany w przejrzysty i przystępny dla laika sposób. Zdecydowanie polecam.
— Qla Hula
Wszystko ok. Dobry kontakt, możliwość szybkiego załatwienia, kompetentna pomoc przy odbiorze. Cena usługi też ok.
— Krzysztof
Bardzo konkretni i fachowi inżynierowie, polecam!
— Marcin
Nasze usługi są banalnie proste
Sprawdzamy teżstan techniczny
Wystarczy, że prześlesz projekt dokumentacji prawnej lub podasz numer księgi wieczystej.
Doświadczony prawnik sprawdza projekty umów i księgi wieczyste oraz weryfikuje stan prawny nieruchomości.
Przesyłamy przejrzysty raport na e-mail klienta 48h po złożeniu zamówienia.
Sprawdzamy teżstan prawny
Podajesz miasto i metraż, a nasi pracownicy umawiają zlecenie z inżynierem.
W czasie odbioru lub przeglądu nieruchomości nasz inżynier sprawdza jej stan techniczny, zgodność z normami budowlanymi i projektem. Wykorzystujemy kamery termowizyjne.
Odbiór mieszkania kończy się protokołem odbioru sporządzanym przez dewelopera. Na rynku wtórnym 48h po odbiorze mieszkania otrzymujesz raport.