Deweloper zaprasza kupujących na odbiór po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie dla zakończonej inwestycji i często jest to pierwsza okazja, aby zobaczyć gotowe mieszkanie. Wtedy tez sporządzany jest protokół odbioru, do którego wpisać należy wszystkie stwierdzone w lokalu usterki.
Podczas odbioru dobrze jest mieć profesjonalne wsparcie w osobie technika bądź inżyniera, których wiedza i doświadczenie będą dla nas gwarancją, że odbiór będzie przeprowadzony prawidłowo, a wszystkie wady w mieszkaniu- zauważone i wpisane do protokołu. Pod protokołem zawsze podpisuje się kupujący (lub jego pełnomocnik) oraz przedstawiciel dewelopera. Od tego momentu deweloper ma 14 dni na uznanie (lub nie) stwierdzonych usterek i 30 dni na ich naprawienie. Ten termin może ulec wydłużeniu w uzasadnionych przypadkach, o czym deweloper musi kującego poinformować. Obowiązującym terminem na naprawę jest jednak zgodnie z ustawą deweloperską, termin 30-dniowy.
Dla części klientów odebranie lokalu, który jest niejako niepełnowartościowy, jest nie do przyjęcia. Warto jednak pamiętać, że podpisanie protokołu i odbiór lokalu z usterkami tak naprawdę służy zabezpieczeniu interesów kupującego, ponieważ w ten sposób zobowiązujemy dewelopera do naprawienia wszystkich stwierdzonych w mieszkaniu wad w czasie określonym w ustawie deweloperskiej. Inną kwestią jest odebranie kluczy do lokalu- jeżeli usterek sporo i mamy taką możliwość, czasem warto jest zaczekać z przyjęciem kluczy do ponownego odbioru, dzięki czemu deweloper może być bardziej zmotywowany do szybszego naprawienia wad.
Po usunięciu usterek w lokalu po raz drugi spotykamy się z przedstawicielem dewelopera w celu odbioru mieszkania po przeprowadzonych naprawach. Tu też warto skorzystać z pomocy profesjonalistów, ponieważ często zdarza się, że usterki, które miały zostać usunięte, zostały jedynie zakamuflowane w taki sposób, aby sprawiać wrażenie naprawionych. Dodatkowo podczas prac w lokalu mogło dojść do uszkodzeń mechanicznych. Dlatego należy bardzo szczegółowo ponownie skontrolować stan techniczny mieszkania, również pod kątem nowych usterek.
Dobrze jest też pamiętać, iż naprawy wad, stwierdzonych już po odbiorze mieszkania, możemy dochodzić również na podstawie rękojmi, obowiązującej przez 5 lat od momentu odebrania lokalu od dewelopera. W przypadku umowy konsumenckiej, a więc gdy zakupu dokonujemy od przedsiębiorcy tu: dewelopera), nie ma możliwości modyfikowania rękojmi (ograniczenia ani wyłączenia).
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!