Ryzyko pułapki przy zakupie mieszkania na rynku wtórnym jest całkiem spore. Nigdy nie wiadomo, na kogo i na jaką ofertę trafi nabywca. Ważne jest więc, aby tak ważnych decyzji i kroków nie podejmować zbyt pochopnie. Należy przede wszystkim uważnie przyjrzeć się nieruchomości pod kątem czysto technicznym i zapoznać się z dokumentacją, która jej dotyczy.
Niewątpliwie pułapki przy zakupie mieszkania kryją się w dokumentacji i umowie, a nawet w samym stanie technicznym nieruchomości. Przy zakupie mieszkania z rynku wtórnego, trzeba zwrócić uwagę na takie elementy jak:
Należy też zorientować się, czy ewentualne wyposażenie znajdujące się w mieszkaniu w momencie oględzin, zostało wliczone w cenę i czy w ogóle wszystko to w nim zostanie. Będąc na spotkaniu z dotychczasowym właścicielem, dobrze jest również rozejrzeć się po okolicy. W tym sprawdzić połączenia komunikacyjne z określonymi punktami typu szkoła, praca, czy sklepy.
Kolejna bardzo ważna sprawa to dokumentacja. Analiza dokumentów pozwoli już na tym etapie wykryć konkretne niedogodności i w odpowiednim momencie wycofać się z transakcji. Dokumenty, które obowiązkowo należy przeanalizować to:
Dobrze przyglądając się nieruchomości, a także szczegółowo analizując dokumenty, które jej dotyczą, można uniknąć niejednej pułapki przy zakupie mieszkania.
Pułapki przy zakupie mieszkania mogą być bardzo różne. Poniżej prezentujemy te, które mają miejsce najczęściej.
W mieszkaniu może być zameldowanych nawet kilka osób. Dlatego ważne jest, aby w dniu podpisywania aktu notarialnego przenoszącego prawa własności, właściciel przekazał zaświadczenie wskazujące na to, że nikt już nie jest w nim zameldowany. Na dokumencie tym musi znajdować się data poprzedzająca dzień, w którym podpisywana jest umowa kupna-sprzedaży. Należy mieć na uwadze to, iż tak naprawdę może on sam nawet nie wiedzieć, że ktoś ma meldunek w danym mieszkaniu jeszcze sprzed kilkunastu lat. Przygotowując umowę przedwstępną, warto wspomnieć o konieczności dostarczenia takiego zaświadczenia przez sprzedającego.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Kupowane mieszkanie może mieć lokatorów. Wynajem nieruchomości to zupełnie normalna sprawa. Dlatego należy sprawdzić, czy dotychczasowy właściciel nie ma przypadkiem podpisanej umowy z lokatorami. To mogłoby wiązać się z pewnymi ograniczeniami, a jeśli umowa najmu jest niekorzystna, także z problemami już w niedalekiej przyszłości.
Przed zakupem mieszkania warto wiedzieć, jaka jest sytuacja finansowa wspólnoty mieszkaniowej. Jeśli wspólnota jest przykładowo zadłużona, a do tego planuje remonty, należy spodziewać się podwyżki opłat na fundusz remontowy.
Prowadzenie działalności gospodarczej w miejscu zamieszkania to normalna sprawa. Przed zakupem mieszkania trzeba sprawdzić, czy przypadkiem nie jest tak i w tym przypadku. Należałoby wówczas zadbać o to, aby właściciel przeniósł adres swojej siedziby i zmienił wszelkie dane adresowe. Powinien to uczynić jeszcze przed podpisaniem aktu końcowego.
Służebność osobista jest, biorąc pod uwagę pułapki przy zakupie mieszkania, naprawdę dużym problemem. Oznacza to prawo do korzystania z nieruchomości i to niezależnie od tego, kto jest jego właścicielem. Podpisując umowę kupna-sprzedaży nabywca akceptuje obecność lokatora. Prawo dożywocia to z kolei umowa, która zobowiązuje nabywcę do zapewnienia poprzedniemu właścicielowi dożywotniego utrzymania. O rozwiązanie tego problemu należałoby starać się w sądzie.
Moment podpisania aktu notarialnego kupna mieszkania jest bardzo ważny. Akt notarialny podpisuje się w obecności notariusza. W przypadku rynku pierwotnego kancelarię notarialną wybiera deweloper, który musi w tym miejscu przedstawić takie dokumenty jak: decyzja zatwierdzająca projekt i wyrażająca zgodę na budowę, plany wszystkich kondygnacji budynku, zaświadczenia o oznaczeniu budynku numerem porządkowym, czy aktualny odpis księgi wieczystej nieruchomości. Kupujący nie musi jednak zbyt wnikliwie zapoznawać się z danymi dokumentami. To zadanie dla notariusza. Wystarczy, że dostarczy odpowiednie dokumenty, takie jak dowód osobisty i numer NIP, a do tego pieniądze na poczet pokrycia opłat dotyczących przeniesienia własności. Ważne jest również, aby uważnie słuchał odczytu treści aktu dokonywanego przez notariusza. Ewentualne pomyłki np. w imieniu czy adresie, numerach dokumentów i wyszczególnionych kwot, powinien natychmiast zgłosić.
W przypadku kupna mieszkania z rynku wtórnego obydwie strony wspólnie ustalają osobę notariusza, który przeprowadzi cały proces. Wygląda on z reguły identycznie jak w przypadku podpisywania umowy z deweloperem.
Chcąc uniknąć jakiejkolwiek, nawet najmniejszej pułapki przy zakupie mieszkania, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. Takie usługi oferuje nasza firma – Pewny Lokal. Zatrudniamy najlepszych specjalistów, którzy mają ogromne doświadczenie w przeprowadzaniu audytu technicznego i prawnego mieszkania.
Jeśli chcesz mieć pewność, że przedstawiona Ci oferta nieruchomości jest uczciwa, a samo mieszkanie faktycznie jest warte zakupu, skorzystaj z naszych usług. Nasi eksperci sprawdzą stan techniczny mieszkania, które masz na oku, ocenią poprawność budowy całego budynku oraz kondycję samego mieszkania. Ponadto przeanalizują sprawy prawne, w tym dokumentację nieruchomości, co da Ci pewność, że podejmując ostateczną decyzję, nie będzie żadnej pułapki przy zakupie mieszkania, a pomyślnie sfinalizowana transakcja przyniesie w przyszłości same korzyści.
Obejrzyj rozmowę z naszym inżynierem.
Obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!