Zatrudnienie fachowca, który wykona za nas budowę lub remont nieruchomości, pozwala oszczędzić nam czas i bardzo często również pieniądze. Ważne jednak, aby ustalić z firmą odpowiedni dla nas sposób rozliczania się za wykonaną pracę. Jaki? W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak rozliczyć materiały i robociznę z firmą budowlaną lub remontową.
Bez względu na sposób rozliczania się z wykonawcą konieczne jest podpisanie z nim umowy o roboty budowlane (wykończeniowe). Dobrą praktyką jest, aby znalazło się w niej wyszczególnienie zadań, które zlecamy firmie, termin ich wykonania. A jeżeli ma to znaczenie dla wyceny, to również sposób (metodę) ich wykonania.
Umowa zwiększa nasze poczucie bezpieczeństwa. Zwłaszcza jeżeli prace będą rozciągnięte w czasie (kilka miesięcy). Ważnym punktem umowy jest także określenie sposobu, w jaki rozliczymy materiały i robociznę z wykonawcą.
Sposób, w jaki rozliczymy materiały i robociznę z wykonawcą, zależy od tego, jak bardzo chcemy trzymać „rękę na pulsie” i kontrolować to, co dzieje się na budowie.
Jeżeli nie chcemy angażować się aktywnie w budowę (remont), wolimy, aby to fachowiec we własnym zakresie zaopatrywał się w materiały, to powinniśmy ustalić z nim zasady rozliczania się za materiały.
Idealną sytuacją jest zatrudnienie firmy, która wystawi nam fakturę za całość usługi (wykonanie + materiały). Nasza rola ogranicza się wtedy to wybrania wzoru i zapłaty.
Najczęściej jednak rozliczanie się za materiały wygląda tak, że firma sama je kupuje, a my zwracamy jej ich koszt.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
W takiej sytuacji zapłata powinna następować po okazaniu przez firmę paragonu lub faktury. Oczywiście powinniśmy sprawdzić, czy zakupiona ilość faktycznie jest potrzebna do naszych pomieszczeń. Zwrot poniesionych kosztów możemy regulować na bieżąco lub na zakończeniu danego etapu usługi.
Przy rozliczaniu robocizny najczęściej spotykamy dwa systemy. Przy małych, krótkich robotach regulujemy zobowiązanie po zakończeniu wszystkich prac. W przypadku dużych i długotrwałych robót najczęściej będziemy regulować zobowiązanie transzami. Po zakończeniu konkretnego etapu. Na przykład po wykonaniu fundamentów, zalaniu płyty i przykryciu dachu.
Rozliczanie się etapami jest korzystne dla obu stron transakcji. Jeżeli zorientujemy się, że ekipa nie spełnia naszych wymagań, to łatwiej ją zmienić na inną, gdy zakończony jest dany etap.
Bardzo często przy pytaniu, jak rozliczać się za materiały i robociznę, pomija się podkreślenie, że każdą wykonaną dla nas pracę mamy prawo odebrać. A jeżeli dopatrzymy się wad lub usterek, to zapłata powinna nastąpić dopiero po ich usunięciu.
Warto zapisy o odbiorze właścicielskim wprowadzić do umowy i określić w nich także kary za zwłokę. W ten sposób zwiększamy prawdopodobieństwo, że wykonawca przyłoży się do wykonywanej pracy. Szczególne istotne jest to przy robotach zanikających lub podlegających ukryciu. W późniejszych etapach będzie trudniej wyłapać w nich błędy.
Obejrzyj rozmowę z naszym inżynierem.
Sprawdź rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Sporządzenie raportu zajmie nam najczęściej 2 dni robocze.
Możemy sprawdzić Twoją ekipę w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Skonstruujemy lub sprawdzimy umowę, którą podpisujesz z ekipą.
Najważniejsze zagadnienia w zacięgu kliknięcia.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!