W poniższym artykule wyjaśniamy, czym jest ulga termomodernizacyjna i komu przysługuje.
W jaki sposób uzyskać ulgę termomodernizacyjną? Kto może dzięki niej zaoszczędzić? Czy tylko nieruchomość o charakterze mieszkalnym zalicza się do uzyskania tego typu ulgi? Pora poznać najważniejsze informacje.
Czytając objaśnienia Ministerstwa Finansów, można zapoznać się z tym, jakie rodzaje przedsięwzięć termomodernizacyjnych należy wykonać, by otrzymać ulgę.
Wśród inwestycji tego typu wymienić można między innymi te, które prowadzą do:
Wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług, które wykorzystuje się do realizacji przedsięwzięć termomodernizacyjnych, wymieniono w dokumencie MF. Wśród materiałów wyróżnić można między innymi tworzywa wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów. Odliczeniu podlegają również między innymi koszta zakupu kotła gazowego, olejowego, przyłącza do sieci ciepłowniczej lub gazowej, ogniwa fotowoltaiczne wraz z osprzętem oraz stolarka okienna i drzwiowa.
Z kolei do wydatków na usługi zaliczyć można np. wykonanie audytu energetycznego budynku, dokumentacji projektowej dotyczącej prac termomodernizacyjnych, montaż kotła oraz montaż systemu wentylacji.
Warto zaznaczyć, że podatnik nie ma obowiązku wdrażania audytu przed rozpoczęciem przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Skorzystanie z usług sprawdzonej firmy wykonującej audyty techniczne i prawne jest jednak bardzo praktycznym rozwiązaniem, które może uchronić przed ponoszeniem dodatkowych kosztów naprawy usterek. Specjaliści z Pewny Lokal zajmują się między innymi sprawdzaniem jakości wykonania stolarki okiennej i drzwiowej, stanu instalacji energetycznej i wentylacji oraz ocieplenia budynku.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Dzięki sporemu doświadczeniu fachowców oraz wykorzystaniu precyzyjnego sprzętu można wykryć nawet najmniejsze awarie. Usługa audytu jest podstawą, w którą warto zainwestować, by cieszyć się bezproblemowym mieszkaniem w zakupionym domu.
Dokładne informacje na temat ulgi termomodernizacyjnej można znaleźć w dokumencie opublikowanym przez Ministerstwo Finansów, czyli w objaśnieniach podatkowych z dnia 9 września 2019 roku.
Najwyższa kwota, którą podatnik może odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej to 53 tysiące złotych. Warto zaznaczyć, że limit ten przypada na konkretnego podatnika, więc bycie właścicielem lub współwłaścicielem kilku nieruchomości nie sprawia, że ulgę tę można pomnożyć. Ulga jednak przysługuje na każdego współwłaściciela, dlatego np. w przypadku małżonków suma ulgi termomodernizacyjnej wynosić może nawet do 106 tysięcy złotych.
Ulga termomodernizacyjna należy się w przypadku, w którym podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego wydaje pieniądze na usługi i materiały, które mają za zadanie zmniejszyć zużycie energii w nieruchomości. Według dokumentu Ministerstwa Finansów warunkiem otrzymania ulgi jest ukończenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego „w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.” Warto zaznaczyć, że warunki te dotyczą jedynie budynków wybudowanych. Ulga nie przysługuje na domy będące jeszcze w budowie.
Odliczenie w PIT ulgi termomodernizacyjnej dotyczy również osób, które opłacają podatek:
Na wysokość ulgi termomodernizacyjnej wpływają dwie kwestie:
Odliczanie ulgi przeprowadza się na podstawie faktur VAT za wydatki termomodernizacyjne (tylko z roku, z którego składa się zeznanie podatkowe). Sumę poniesionych kosztów inwestycyjnych należy odjąć od przychodu lub dochodu – w zależności od tego, jaki rodzaj rozliczenia podatkowego dotyczy danej osoby: skala podatkowa, podatek liniowy (w tym przypadku kwotę odejmuje się od dochodu) lub ryczałt (tutaj kwotę odejmuje się od przychodu). W celu uzyskania ulgi należy wypełnić PIT/O, który załącza się do zeznania rocznego PIT-37, PIT-36, PIT 36L lub PIT-28.
Ile zwrotu można otrzymać z ulgi? To zależy od tego, według jakiej stawki rozlicza się podatnik. W sumie można zaoszczędzić 9 010 złotych (przy rozliczeniu według stawki 17%), 10 070 złotych (przy rozliczeniu według stawki 19%) lub 16 960 złotych (przy rozliczeniu według stawki 32%).
Obejrzyj jedną z naszych lekcji.
Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Eksperci wyjaśniają wszystkie Twoje wątpliwości.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!