W poniższym artykule wyjaśniamy, jak złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej.
Informację na temat obciążenia hipoteki nieruchomości znaleźć można w dziale czwartym prowadzonej dla niej księgi wieczystej. W przypadku całkowitej spłaty zobowiązania hipotecznego w celu wykreślenia hipoteki należy złożyć w wydziale wieczystoksięgowym właściwego Sądu Rejonowego stosowny wniosek.
Wniosek o wykreślenie hipoteki to dokument, który jest niezwykle istotny dla każdej osoby, która skończyła spłacać kredyt. Jest to sposób na pozbycie się obciążenia, jakim jest hipoteka na nieruchomości. To ważne, aby dopełnić tę formalność jak najszybciej, ponieważ dopiero po jego złożeniu i rozpatrzeniu ten stosunek prawny przestanie łączyć Ciebie i kredytodawcę. Jak się tym zająć?
Generalnie prawo do złożenia wniosku o wykreślenie hipoteki ma zarówno właściciel danej nieruchomości, jak i wierzyciel hipoteczny. W praktyce jednak ta formalność leży przeważnie po stronie właściciela, któremu zależy na wyczyszczeniu księgi wieczystej z informacji o zadłużeniu. Co ważne, to iż wierzyciel, czyli zazwyczaj bank udzielający kredytu, może wyłącznie odmówić udzielenia zgody na usunięcie hipoteki w momencie, gdy kredyt nie zostanie w pełni spłacony. W związku z tym właściciel, który dopilnuje opłacenia całej kwoty, nie musi mieć obaw o negatywną odpowiedź wierzyciela. Jeśli natomiast chodzi o samą weryfikację tego procesu, tj. sprawdzenie, czy hipoteka została już wykreślona z księgi wieczystej nieruchomości, to właściciel lokalu ma możliwość sprawdzenia tej informacji w internetowym systemie Elektronicznej Księgi Wieczystej – wystarczy, że poda numer księgi i ją bezpłatnie podejrzy w wersji online.
Wykreślenie hipoteki dotyczy nie tylko momentu opłacenia całości kredytu hipotecznego. Ten sam proces wymagany jest przy przenoszeniu kredytu hipotecznego do innego banku bądź podczas starania się o kredyt refinansowy. Ten obowiązek wynika ze zmiany wierzyciela hipotecznego, a co za tym idzie, to przede wszystkim konieczność wykreślenia starej hipoteki, po to, by móc wpisać nową, na rzecz kolejnego banku. Co więcej, hipotekę powinniśmy też wykreślić w sytuacji sprzedaży nieruchomości, którą kupiliśmy na kredyt. Tu różnica pojawia się w momencie, gdzie bank wydaje promesę poświadczającą zgodę na jej wykreślenie. Kolejny krok to przeniesienie własności lokalu oraz przelew do banku niezbędnej kwoty spłacającej wierzytelność hipoteczną. Dopiero po takiej spłacie nowy właściciel otrzyma zaświadczenie ze zgodą na usunięcie wpisu o hipotece z księgi wieczystej. Pomimo drobnych różnic proces wymaga od właściciela dopilnowania poszczególnych elementów i przedstawienia niezbędnych dokumentów. Bez dopełnienia tych formalności właściciel będzie mieć problem ze wciąż ,,wiszącą” hipoteką w księdze wieczystej nieruchomości.
Wniosek powinien zostać złożony przez właściciela nieruchomości po spłaceniu przez niego kredytu, obciążającego hipotekę nieruchomości. Po uregulowaniu zobowiązania wystąpić należy do kredytującego banku o oświadczenie (tzw. kwit mazalny), potwierdzające całkowitą spłatę długu i będące równoznacznym z wyrażeniem przez bank zgody na wykreślenie hipoteki. W oświadczeniu powinny znaleźć się dane kredytobiorcy, numer umowy kredytowej oraz księgi wieczystej, prowadzonej dla nieruchomości, której hipoteka była obciążona kredytem. Warto mieć na uwadze fakt, iż część banków pobiera opłatę z tytułu przygotowania wspomnianego dokumentu. Na jego otrzymanie powinniśmy poczekać maksymalnie do 30 dni od zwrócenia się o jego wydanie do banku.
Oświadczenie, przygotowane przez bank, należy dołączyć do wniosku o wykreślenie hipoteki, który, według ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece, składany jest przez właściciela nieruchomości.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Formularz wniosku o wykreślenie hipoteki (KW-WPIS) znaleźć można na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości. Oprócz jego poprawnego wypełnienia do jego skutecznego złożenia w Sądzie Rejonowym konieczne jest wniesienie opłaty w wysokości 100 zł, którą uiścić można, nabywając elektroniczne znaczki opłaty sądowej, dokonując przelewu lub realizując płatność w kasie sądu.
Dla swojej ważności wniosek należy wypełnić czytelnie, drukowanymi literami, ręcznie bądź na komputerze. Wnioskodawca powinien uzupełnić jedynie białe pola. Dokumenty złożyć można osobiście w Sądzie lub przekazać je drogą pocztową.
Ponieważ na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej można czekać nawet do kilku miesięcy, w zależności od możliwości danego Sądu, nie warto zwlekać ze złożeniem wniosku, zwłaszcza jeżeli planujemy sprzedać nieruchomość, której dotyczy wniosek. Pomimo iż zbycie nieruchomości z obciążoną hipoteką nie jest trudne, to znaczne łatwiej jest znaleźć nabywcę domu lub mieszkania, w którego księdze wieczystej nie figurują wpisy dotyczące jakichkolwiek obciążeń, tym bardziej hipotecznych. Warto pamiętać o tym, że przeprowadzenie badania stanu prawnego powinno być jednym z podstawowych kroków na drodze do zakupu nieruchomości.
W zakresie jego realizacji warto, jest zaufać prawnikom Pewnego Lokalu, którzy taką analizę przeprowadzają przy zachowaniu najwyższej dbałości i bez problemu potrafią zidentyfikować wszelkie istniejące oraz potencjalne ryzyka prawne, związane z kupnem danej nieruchomości.
Sprawdź jedną z naszych lekcji.
Przejdź do rozmowy naszych ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Dowiedz się jeszcze więcej!
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!