W poniższym artykule wyjaśniamy, jak wygląda kwestia przeniesienia gwarancji na okna przez dewelopera na nabywcę.
Kupując mieszkanie lub dom od dewelopera, powinniśmy liczyć się z możliwością pojawienia się w nim się usterek, zarówno przed jak i już po jego odbiorze. Z jakiego uprawnienia należy w takim przypadku skorzystać? Czym różni się rękojmia od gwarancji? Zapraszamy do lektury.
W przypadku zakupu nieruchomości od dewelopera niezależnie od zapisów umownych narzędziem, z którego należy skorzystać w sytuacji pojawienia się wad w lokalu po przeprowadzeniu jego odbioru, jest rękojmia. Jeżeli jednak usterki zostały zidentyfikowane podczas odbioru oraz wpisane do sporządzanego wówczas protokołu, oznacza to, iż deweloper ma obowiązek uznane wady usunąć w swoim zakresie w terminie 30 dni, zgodnie z zapisami ustawy deweloperskiej. Dlatego tak duże znaczenie ma bardzo dokładne sprawdzenie lokalu w czasie odbioru - dzięki zlokalizowaniu wszystkich obecnych w lokalu usterek możemy liczyć na ich znacznie szybsze usunięcie, niż w sytuacji, gdy zostaną one stwierdzone już odbiorze.
Wartym rozważenia rozwiązaniem jest skorzystanie z oferowanej przez Pewny Lokal usługi odbioru technicznego. Dzięki temu kompleksową kontrolę mieszkania lub domu, pod względem zgodności z umową oraz z prawem budowlanym i obowiązującymi normami budowlanymi, przeprowadzi w imieniu kupującego doświadczony inżynier bądź inspektor, gwarantując tym samym wykrycie wszystkich obecnych w lokalu wad.
Jeżeli jednak usterka pojawi się już po odbiorze, warto pamiętać o tym, że zgodnie z regulacjami Kodeksu cywilnego (przepisy art. 556-576), konsumentowi przysługuje prawo domagania się od dewelopera ich usunięcia z tytułu obowiązującej w przypadku nieruchomości przez pięć lat od momentu wydania przedmiotu umowy rękojmi. Rękojmia obejmuje zarówno wady fizyczne, jak i prawne nieruchomości. Z tymi ostatnimi mamy do czynienia w przypadku obciążenia nieruchomości prawami osób trzecich. Natomiast o tych natury fizycznej mówimy wtedy gdy:
W przypadku wystąpienia wad kupujący powinien wystąpić do dewelopera ze stosownym roszczeniem, przede wszystkim o naprawienie usterki, obniżenie ceny lokalu, a przypadku nieusunięcia wady we wskazanym terminie (oraz wtedy, gdy mamy do czynienia z wadami istotnymi) nabywca ma możliwość skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy.
Zdarza się, że równolegle nabywca ma prawo skorzystania z gwarancji, udzielonej przez producenta na poszczególne elementy lokalu, w tym na przykład na okna bądź drzwi.
W przypadku, gdy deweloper przenosi na kupujących stosowne gwarancje, warto pamiętać o sprawdzeniu terminu ich obowiązywania. Cała dokumentacja gwarancyjna powinna zostać przekazana nabywcy podczas odbioru lokalu i w sytuacji pojawienia się usterki danego elementu konieczny jest bezpośredni kontakt z jego producentem w celu ustalenia szczegółów procesu gwarancyjnego.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Co ważne, niezależnie od gwarancji producenta, kupujący może zdecydować o wykonaniu uprawnień z tytułu rękojmi. W przypadku decyzji o skorzystaniu z uprawnień gwarancyjnych bieg okresu rękojmi ulega wstrzymaniu do czasu upłynięcia terminu realizacji naprawy wady przez gwaranta lub jego odmowy dotyczącej usunięcia usterki w ramach gwarancji.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!