Zakup mieszkania to bardzo poważna, odpowiedzialna decyzja, której podjęcie wcale nie jest łatwe. Wynika to z faktu, że istnieje mnóstwo aspektów, które należy sprawdzić przed sfinalizowaniem transakcji. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie przeanalizować każdy aspekt, możesz skorzystać z usług naszej firmy. Nasi eksperci udzielą Ci wsparcia na każdym etapie kupna domu. Zatrudnieni przez nas doradcy to fachowcy dziedzinie nieruchomości i prawa.
Oczywiście pierwszy krok przy zakupie każdej nieruchomości to jej oględziny. O ile sama estetyka, rozkład pomieszczeń czy metraż to kwestie zupełnie indywidualne, o tyle pewne kwestie techniczne, muszą mieścić się w pewnych normach. Nie każda osoba ma wiedzę na tak eksperckie tematy, tym samym trudno jest na pierwszy rzut oka wyłapać prawdopodobne usterki, których naprawa może kosztować dużo pieniędzy. Najważniejsze tego typu aspekty prezentujemy poniżej.
Stan instalacji elektrycznej oraz wodno-kanalizacyjnej
Instalacja elektryczna i wodno-kanalizacyjna to podstawy i serce domu. Rury i kable biegną w ścianach i nie są widoczne dla nas gołym okiem, dlatego tak ważne jest zatrudnienie eksperta, który ich stan oceni, zanim kupimy nieruchomość. Szczególnie jeśli chodzi o rynek wtórny, gdzie instalacje mają już swoje lata.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Instalacja elektryczna może być bardzo stara i wymagać wymiany, szczególnie tyczy się to budynków wybudowanych w czasach PRL. Oczywiście nie tylko takie budynki wymagają szczególnej uwagi. Nie wiemy, kto budował konkretny dom, a nawet deweloperowi nie należy ufać. Symptomów uszkodzeń lub istnienia starej instalacji elektrycznej należy doszukiwać się np. w zaciekach koło kontaktów formujących się w linie proste, które świadczyć mogą o słabej jakości przewodach. Kiedy wybijają bezpieczniki w trakcie użytkowania wielu energochłonnych urządzeń na raz, również możemy być zaniepokojeni stanem instalacji elektrycznej. Zatrudniony przez nas fachowiec zna wszystkie potencjalne sekrety i niczym wprawny detektyw odnajdzie każdą usterkę instalacji elektrycznej.
Instalacja wodno-kanalizacyjna przysporzyć może równie dużo, jeśli nie więcej problemów i znacząco uszczuplić nasz budżet remontowy. Woda w rdzawym kolorze, złe ciśnienie w kranach czy kapanie z rur mogą być oznaką większych problemów. Jeśli kupimy nieruchomość i po wprowadzeniu nasze wymarzone lokum zalewają litry wody ze starych rur, będziemy żałować, że nie sprawdziliśmy tego wcześniej. Zatrudnienie eksperta pomoże uniknąć nam takich sytuacji a może i pozwoli wynegocjować niższą cenę nieruchomości.
Okna, drzwi, podłoga, a także ogólna kondycja budynku
Nasz ekspert przyjrzy się ogólnej kondycji nieruchomości, sprawdzając szczegółowo takie rzeczy jak okna, drzwi, podłoga czy ściany.
Źle założone lub złej jakości okna mogą sprzyjać nieszczelności, co w efekcie powoduje wpuszczanie wilgoci do mieszkania. Drzwi mogą być stare i złej jakości, mimo że wyglądają nieźle. Koszt ich wymiany jest spory. Podłogi drewniane mogą wymagać cyklinowania, a panele mogą być słabej klasy i konieczna będzie ich rychła wymiana. Ściany mogą mieć zamalowanego grzyba lub wilgoć i na pierwszy rzut oka nic nie będzie widać. Każda z tych rzeczy wymaga sporego nakładu finansowego przy remoncie i, o ile właściciel przedstawia te wady kupującemu i wlicza je w niższą cenę mieszkania, nic nie stoi na przeszkodzie, by nieruchomość nabyć. Jeśli natomiast są ukrywane, ich odkrycie pomoże nam uniknąć oszustwa lub obniżyć cenę mieszkania lub domu.
Różnica, jeśli chodzi o ocenianie stanu technicznego, jest znaczna, w zależności czy kupujesz mieszkanie od dewelopera, czy z rynku wtórnego. W pierwszej sytuacji deweloper ma obowiązek wywiązać się z tego, co zostało zawarte w umowie i obowiązkiem doradcy jest sprawdzenie, czy rzeczywiście wszystko wykonano zgodnie z planem.
Deweloper zapewnia mieszkania lub domy w stanie deweloperskim lub surowym – są to nieruchomości nowe i utrzymane według ścisłych standardów zapisanych w protokołach. Muszą się więc z nimi zgadzać i deweloper nie może sprzedać nam nieruchomości z usterkami do naprawy. Jeśli nie wywiąże się z zawartych w umowie obowiązków, mamy prawo żądać odszkodowania lub napraw (nawet w drodze sądowej) albo anulowania umowy. Mamy jasną sytuację prawną i dużo łatwiej udowodnić nam nieprawidłowości, jeśli nieruchomość jest nowa i pochodzi z rynku pierwotnego.
W przypadku rynku wtórnego ekspert ocenia dokładnie stan, który zastał w danej nieruchomości na dzień oględzin. Bez fachowej oceny dokonanej przed zakupem, sprzedający będzie mógł wykręcić się z odpowiedzialności i zrzucić winę za powstałą usterkę na kupującego, tym samym nie pokrywają kosztów napraw. Jednym słowem, ciężej będzie nam mu udowodnić nasze racje np. w sądzie lub żądać polubownie o wywiązanie się z napraw. Nieruchomości z rynku wtórnego mają swoje lata i były użytkowane często nie przez jedną rodzinę.
Ich stan nie tylko zewnętrzny (gdzie spotkać można popękane ściany czy widocznego grzyba i wilgoć), ale i wewnętrzny, dotyczący instalacji i murów, może pozostawiać wiele do życzenia, a bez fachowej oceny wystarczy odmalowanie ścian i przykrycie usterek, aby estetyka nie pozostawiała będzie nic do życzenia. Bez wprawnego oka i doświadczenia budowlanego kupujący może nabyć przysłowiowego kota w worku.
Kolejna kwestia jest jeszcze trudniejsza, ponieważ dotyczy aspektów prawnych, na których niewiele osób się zna. Tutaj wart skorzystać z pomocy doświadczonego w tego typu sprawach prawnika.
Dzięki zleceniu audytu prawnego specjalistom zyskujemy pewność, że analiza ksiąg wieczystych lokalu i budynku będzie przeprowadzona bardzo wnikliwie, a wszelkie niejasności zostaną zidentyfikowane i omówione. W ramach audytu prawnego badane jest prawo własności, dane dotyczące lokalu (metraż, przynależności, przeznaczenie), hipoteka lokalu i jego prawa i obciążenia, a także informacje dotyczące budynku i jego obciążeń. Wszelkie ewentualnie stwierdzone sprzeczności opatrzone są w raporcie rekomendacją dotyczącą dalszych działań oraz objaśnieniem zidentyfikowanych niejasności.
Co więcej, dzięki wsparciu prawnika, specjalizującego się w nieruchomościach, zyskamy pewność, że umowa, do której będziemy przystępować, będzie skonstruowana w bezpieczny dla nas jako kupującego sposób.
Zalety audytu prawnego |
Transakcja jest bezpieczna. |
Dowiesz się wszystkiego, przykładowo czy nieruchomość ma służebność lub hipotekę. |
Zachowasz środki i czas. |
Podejmiesz decyzję o zakupie świadomie. |
Poprawisz swoją pozycję negocjacyjną. |
W przypadku doradztwa dotyczącego zakupu nieruchomości w Warszawie rynek jest mocno zróżnicowany. Jest to w dużej mierze spowodowane sporą liczbą biur nieruchomości. Z tego powodu ceny usług wahają się zazwyczaj od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, w przypadku doradztwa prawnego i technicznego. Wpływ na to ma między innymi duże zainteresowanie na tego typu usługi w stolicy.
Sytuacja nieco inaczej wygląda w stolicy Dolnego Śląska. W związku z dynamicznym rozwojem rynku nieruchomości, w większości przypadków całkowita wycena usług doradcy nieruchomości jest ustalana indywidualnie. Wyjątek stanowią tutaj usługi dotyczące wyceny wartości nieruchomości. Te z kolei najczęściej nie przekraczają tysiąca złotych. Jest to uwarunkowane między innymi stosunkowo niewielką liczbą osób zajmujących się stricte doradztwem do spraw zakupu nieruchomości we Wrocławiu.
Jeżeli chodzi o kwestie związane z doradztwem mieszkaniowym w Krakowie, sytuacja wygląda podobnie jak w Warszawie. Różnicą jest wysokość kosztów. Zazwyczaj koszty wahają się one od 400 do 600 złotych i są w dużej mierze uwarunkowane zakresem doradztwa. Górna granica cen dotyczy nieco bardziej skomplikowanych przypadków. Zdarzają się jednak również przypadki, kiedy koszty doradztwa są ustalane indywidualnie.
Podobnie jak w innych regionach kraju, usługi doradcy do spraw nieruchomości w Gdańsku najczęściej są ustalane indywidualnie. To samo dotyczy ich zakresu. Można jednak przyjąć pewne widełki cenowe, które wynoszą od ok. 300 zł za podstawowe doradztwo prawne, do ok. 2 tysięcy złotych za pełne doradztwo prawne oraz techniczne. Ceny te są podyktowane między innymi rosnącą popularnością mieszkań w Gdańsku. To z kolei wpływa na wzrost zainteresowania usługami doradczymi z zakresu mieszkań.
Księga wieczysta to najważniejszy dokument przy zakupie mieszkania, szczególnie tego pochodzącego z tzw. drugiej ręki. To w niej zapisano najważniejsze aspekty dotyczące właściciela mieszkania, służebności, dożywocia i wielu innych kwestii.
Dzięki wglądowi w księgę wieczystą możemy dowiedzieć się o wielu niezwykle ważnych aspektach nieruchomości. Nie tylko poznamy dane poprzednich właścicieli i dokładny opis nieruchomości, ale także prawa, roszczenia, ograniczenia oraz długi hipoteczne. Jeśli zatem nie chcemy kupić kota w worku, czyli nieruchomości z długami lub dożywotnimi lokatorami, musimy dokładnie przestudiować księgę wieczystą. Nieoceniona w tym wypadku jest pomoc eksperta doradcy przy zakupie nieruchomości, który zna się na prawie i przestudiuje dokument.
Umowa przedwstępna to bardzo ważny dokument zawierany u notariusza, który gwarantuje nam pierwszeństwo w staraniu się o zakup konkretnej nieruchomości, ale i także zobowiązuje do jej kupna. Właściciel w przypadku sprzedaży jej komuś innemu będzie musiał wypłacić nam podwójną kwotę zawartą w tejże umowie, a my w przypadku rezygnacji również poniesiemy straty finansowe.
Szczególnie umowy z deweloperami wymagają często głębokiej analizy, ponieważ później na ich podstawie dokonywany jest odbiór. Jeśli Cię to przeraża, możesz powierzyć obsługę prawną naszym doradcom, wyspecjalizowanym w tej dziedzinie. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie kupić mieszkanie i mieć pewność, że będzie ono idealne, zdecyduj się na doradcę, który posłuży Ci profesjonalną pomocą.
Niestety, rzadko kiedy agent nieruchomości ma w swojej bazie nieruchomość, która odpowiada potrzebom danego klienta. W praktyce oznacza to, że musi on aktywnie szukać ofert między innymi na portalach sprzedażowych. Następnie powinien on uzyskać zgodę właściciela nieruchomości na przedstawienie oferty. W tej kwestii wykonuje on obowiązki doradcy do spraw nieruchomości, gdyż aktywnie szuka on nieruchomości odpowiadającej potrzebom klienta.
Częściowym mitem na temat pracy agenta, jest również to, że nie sprawdza on stanu prawnego nieruchomości. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ma on obowiązek sprawdzić księgę wieczystą (lub w przypadku jej braku inne odpowiadające jej dokumenty), a następnie poinformować kupującego o nieprawidłowościach. Jeżeli tego nie zrobi, a kupujący mu to udowodni, może on być pociągnięty do odpowiedzialności cywilnej przed sądem. Nie ma on jednak obowiązku sprawdzać dokumentów o mocy aktu notarialnego przed ich podpisaniem przez kupującego. Co ważne, jeżeli agent wie o usterkach technicznych, ma on również obowiązek poinformowania o nich klienta. Z tego powodu wielu agentów współpracuje z między innymi rzeczoznawcami w celu sprawdzenia stanu technicznego nieruchomości przed jej wprowadzeniem do swojej bazy. Najczęściej agent musi także osobiście obejrzeć nieruchomość, między innymi w celu samodzielne wykonania jej fotografii.
Według obowiązujących w Polsce przepisów, do wykonywania pracy agenta nieruchomości nie są wymagane dodatkowe uprawnienia. Jednak wiele osób wykonujących ten zawód, decyduje się na uzyskanie specjalnej licencji. Dzięki niej mogą oni bowiem podnieść jakość wykonywanych przez siebie usług. Ponadto wielu agentów nieruchomości ma wykształcenie techniczne. Na tej podstawie można więc stwierdzić, że agent nieruchomości ma praktycznie te same uprawnienia do wykonywania zawodu, co doradca do spraw nieruchomości.
Co do zasady, agent może uzyskać zarobek na dwa sposoby, a mianowicie:
Wysokość zarobku agenta każdorazowo jest ustalana w umowie pomiędzy agentem a kupującym a sprzedającym. W przypadku prowizji agent zazwyczaj zarabia od 1 do 5% sumy znajdującej się na umowie kupna-sprzedaży nieruchomości. Niezależnie od wybranej metody zarobku, agent najczęściej musi od niej odjąć koszty związane poszukiwaniem danej nieruchomości, takich jak na przykład dostęp do płatnych baz nieruchomości, czy też koszty związane z dojazdem. Wyjątek stanowią odrębne zapisy znajdujące się umowie pośrednictwa zawartej pomiędzy agentem a stroną kupującą/sprzedającą. Takie same zapisy mogą znaleźć się w umowie pomiędzy kupującym a doradcą.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!