Chcesz dowiedzieć się, Ile kosztuje notariusz przy kupnie mieszkania? Czy można w jakiś sposób obniżyć opłaty notarialne? Jakie inne koszty poniesiemy podczas kupna mieszkania na rynku pierwotnym? Przeczytaj poniższy artykuł i poznaj odpowiedzi na ww. pytania. Zapraszamy do dalszej lektury.
Koszty notarialne- wszystkie opłaty, które jako nabywcy mieszkania opłacamy podczas spotkania z notariuszem, składają się z wielu rodzajów. Koszty notarialne reguluje Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej.
Tabela 1. Wysokość maksymalnej taksy notarialnej.
Kwota zakupu nieruchomości (transakcji) | Wysokość taksy notarialnej |
do 3 000 zł | Maksymalnie 100 zł (razem z VAT) |
od 3 000 zł do 10 000 zł | 100 zł plus 3% od nadwyżki powyżej 3 000 zł (plus VAT) |
od 10 000 zł do 30 000 zł | 310 zł plus 2% nadwyżki powyżej 10 000 zł (plus VAT) |
od 30 000 zł do 60 000 zł | 710 zł plus 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł (plus VAT) |
od 60 000 zł do 1 000 000 zł | 1 010 zł plus 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 zł (plus VAT) |
od 1 000 000 zł do 2 000 000 zł | 4 770 zł plus 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł (plus VAT) |
powyżej 2 000 000 zł | 6 770 zł plus 0,25% od nadwyżki powyżej 2.000.000 zł (plus VAT) |
Taksa notarialna nie jest stałą opłatą. Jest liczona od wartości kupowanego mieszkania, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. Zakładając iż podpisujemy umowy - umowę deweloperską i przedwstępną, a następnie umowę o ustanowienie odrębnej własności lokalu to kwestie opłat z tego tytułu umów uregulowane zostały w paragrafie 3, paragrafie 5 oraz paragrafie 6 tego rozporządzenia. Zgodnie z paragrafem 6 rozporządzenia w przypadku umowy deweloperskiej notariusz może pobrać ½ taksy notarialnej liczonej na podstawie paragrafu 3. Natomiast w przypadku umowy ustanowienia odrębnej własności pobiera się od niej ½ taksy z paragrafu 6.
Należy tu pamiętać, iż jeżeli chodzi o umowę deweloperską to zgodnie z ustawą deweloperską opłaty notarialne ponoszą po połowie zarówno deweloper jak i nabywca mieszkania. W umowy o ustanowieniu odrębnej własności lokalu natomiast za opłaty płaci jedynie kupujący nieruchomość.
Co ważne, na czynności notarialne składa się nie tylko akt notarialny, ale również na przykład wypisy tego aktu. Stanowi to stosunkowo dużą pozycję w opłatach notarialnych. Przy umowie deweloperskiej należy sporządzić co najmniej 3 wypisy - po 1 dla każdej ze stron oraz trzeci do sądu. Natomiast jeżeli chodzi o umowę ustanowienia odrębnej własności lokalu, tworzonych jest 6 wypisów - do sądu, do katastru, do urzędu gminy i do urzędu skarbowego, po 1 dla każdej ze stron. Koszt tych wypisów to 6 zł + VAT od strony.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Biorąc pod uwagę, iż umowa deweloperska czy umowa o ustanowienie odrębnej własności nie są małymi umowami jeżeli chodzi o ich objętość to przy umowie deweloperskiej może się zdarzyć ze niejednokrotnie taksa notarialna za wypis będzie przewyższała tę za samą umowę deweloperską.
Kupno mieszkania wiąże się z koniecznością poniesienia wysokich kosztów, dlatego przed sfinalizowaniem transakcji trzeba podpisać z deweloperem umowę. Musi być ona sporządzona w formie aktu notarialnego, co oczywiście generuje dodatkowe koszty. Ustawa deweloperska chroni interesy kupującego, więc można uchronić się przed koniecznością pokrycia wszystkich kosztów notarialnych. Zostaną one rozdzielone pomiędzy nabywcę i sprzedającego. Zgodnie z przepisami prawa wszystkie czynności dotyczące zawierania umowy deweloperskiej obciążają po równo obie strony. Do kosztów wlicza się sporządzenie aktu notarialnego i opłaty sądowe, które dotyczą między innymi wykonania wpisów w księdze wieczystej. Na koszty notarialne składa się wiele elementów, a maksymalne stawki zostały już odgórnie ustalone przez ministra sprawiedliwości. Są one uzależnione od ceny nieruchomości, która stanowi przedmiot umowy podpisanej z deweloperem. Pamiętać należy o tym, aby ustalić warunki dotyczące zapłaty za skorzystanie z usług notariusza już podczas sporządzania umowy. Niestety niektórzy deweloperzy próbują przerzucić cały koszt na kupującego, dotyczy to także zawarcia umowy przyrzeczonej.
Już na etapie poszukiwania wymarzonego mieszkania trzeba liczyć się z koniecznością poniesienia większych lub mniejszych kosztów. Nie będą one wysokie, jeśli ktoś zdecyduje się na szukanie nieruchomości we własnym zakresie. Niestety może to zająć sporo czasu, dlatego wiele osób decyduje się na skorzystanie z usług pośrednika. Przeglądanie samodzielnie rozmaitych ogłoszeń na portalach branżowych, po czym umawianie się na spotkania i oględziny mieszkania, jest bardzo czasochłonne. Można ułatwić sobie znalezienie odpowiedniej nieruchomości i przyspieszyć cały proces. Z pomocą przychodzą biura nieruchomości, ale za ich pracę będzie trzeba zapłacić od 1,5 do 3% ceny transakcyjnej. Trzeba wobec tego liczyć się z wydatkiem rzędu kilku tysięcy zł.
Za skompletowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania kredytu na sfinalizowanie zakupu mieszkania również naliczane są opłaty. Oczywiście nie wszystkie dokumenty są płatne, wystarczy pobrać je za darmo drogą elektroniczną. Zapłacić trzeba jednak za odpis z księgi wieczystej, ale jest to wydatek rzędu kilkudziesięciu zł. Drobne opłaty mogą obejmować także wyciąg z rachunku bankowego. Do kredytu hipotecznego potrzebne jest zaświadczenie potwierdzające niezaleganie z podatkami, które musi dostarczyć osoba prowadząca działalność gospodarczą. Jest to już usługa płatna. Ponieść trzeba także koszty wyceny nieruchomości, prowizji za udzielenie kredytu i opłaty przygotowawczej. Wszystko to generuje kolejne kilkadziesiąt tysięcy zł. Zawsze należy dokładnie przeczytać umowę kredytową przed jej podpisaniem, w której znajdują się rozmaite opłaty, czyli odsetki, podatki, prowizje i marże.
Jeśli ktoś decyduje się na kupno mieszkania na kredyt, to będzie musiał ponieść koszty związane z jego ubezpieczeniem. Bank odgórnie nakłada obowiązek wykupienia polisy mieszkaniowej. Jeśli kredytobiorca nie wyrazi na to zgody, to niestety musi liczyć się z odmową ze strony kredytodawcy i nawet cofnięciem kredytu. Na szczęście wystarczy wybrać podstawowe ubezpieczenie, które obejmuje ochronę murów i elementów stałych przed zdarzeniami losowymi. Pojawia się jednak pytanie, z jakimi trzeba liczyć się wydatkami. Ubezpieczenie jest kosztem stałym, trzeba uiszczać opłatę każdego roku, Składka wynosi średnia 200 zł. Im większa będzie wartość ubezpieczonego mienia i szerszy zakres ochrony, tym większe wygeneruje to koszty. Trzeba też mieć na uwadze, że niektóre instytucje bankowe nie poprzestają na wykupieniu ubezpieczenia mieszkaniowego. Mogą również wymagać od kredytobiorcy wybrania ubezpieczenia na życie i ubezpieczenie na wypadek utraty zatrudnienia. W ten sposób banki zabezpieczają swoje interesy.
W przypadku umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu, poza samym lokalem kupuje się również udziały w tak zwanych terenach wewnątrzosiedlowych, drogach wewnętrznych, bardzo często także udziały w lokalu użytkowym, garażu. Kwestia ta jest w takim wypadku wliczana do opłat pobieranych przez notariusza. Notariusz może liczyć opłaty osobno. Paragraf 11 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej reguluje zasady pobierania opłat, jeżeli jeden akt obejmuje kilka czynności. Klient- nabywca mieszkania może oczekiwać od notariusza zsumowania tych wszystkich stawek, ale nie zawsze jest to możliwe. Taksa notarialna co do zasady to są widełki, progresywnie liczone więc im wyższa wartość nieruchomości, tym mniejsze są opłaty notarialne. Warto jednak także pamiętać, iż nabycie nie tylko lokalu, ale także i udziałów w terenach wewnątrzosiedlowych czy w garażu wiąże się z dodatkowymi opłatami sądowymi.
Przy zakupie lokalu należy się liczyć z opłatą w wysokości 100 zł za założenie księgi wieczystej oraz 200 zł za wpis własności, oraz ze wspomnianymi dodatkowymi opłatami sądowymi za wpisywanie ułamka do księgi budynkowej a jeżeli będziemy kupować jeszcze na przykład tereny wewnątrzosiedlowe, które będą uregulowane w 3 księgach wieczystych to od każdego takiego wpisu niezależnie od wysokości ułamka, który nabywamy w tych terenach opłata sądowa to 100 zł za wpis do działu II. Opłaty sądowe mogą stanowić więc często dużą kwotę. W podsumowaniu opłaty sądowe mogą one wynosić nawet do 2 tysięcy złotych. Z kolei ustanawiając odrębną własność lokalu, notariusz musi załączać do wniosku wieczysto-księgowego stosowne dokumenty. Czasami wymagane są odpisy do załączenia do sądu, żeby można było rozpoznać wnioski wieczysto-księgowe. Strona takiego odpisu również wiąże się z opłatą 6 zł + VAT.
Tabela 2.1 : Koszty Notarialne
Wypisy | około 300 zł |
Wpis do księgi wieczystej | 200 zł |
Taksa notarialna od zakupu | około 1000 zł |
Wniosek Wieczystoksięgowy | 250 zł |
Wszystkie taksy notarialne podawane są jako tak zwane taksy maksymalne. Notariusz nie może pobrać więcej, niż wynika z rozporządzenia, natomiast oznacza to, że można próbować negocjować stawki notarialne z notariuszem, który czasem jest skłonny do tego, żeby tę taksę obniżyć. Wprawdzie notariusze są zobowiązani do kierowania się kodeks etyki notarialnej (w którym istnieją zapisy, iż niezasadne obniżanie taksy notarialnej jest naruszaniem zasad etyki i zasad kodeksu), jednakże z reguły orzeczenia sądu wskazują, iż takie obniżki taksy notarialnej nie są czynem nieuczciwej konkurencji.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.
Obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!