Częstą praktyką jest wcześniejsze zaproszenie klienta przez dewelopera na tzw. przegląd techniczny, co pozwala na ewentualne stwierdzenie istnienia usterek w lokalu i ich naprawienie przed właściwym odbiorem, podczas którego sporządzany jest protokół zdawczo- odbiorczy, do którego wpisywane są wszystkie wady mieszkania.
Ustawa deweloperska reguluje najważniejsze kwestie związane z nabywaniem nieruchomości mieszkalnych na rynku pierwotnym, i jedną z nich jest właśnie odbiór mieszkania. Deweloper nie ma pełnej dowolności w wyznaczaniu terminu odbioru, informowaniu o nim kupującego i reagowaniu w przypadku jego niestawienia się na odbiorze.
Zapraszamy do odsłuchania 20. odcinka podcastu.
Zgodnie z ustawą deweloperską, odbiór lokalu może odbyć się po uzyskaniu przez dewelopera pozwolenia na użytkowanie inwestycji. Wówczas deweloper informuje pisemnie klienta, zazwyczaj z 14-dniowym wyprzedzeniem, o ustalonym indywidualnym terminie odbioru lokalu, na który klient jest zobowiązany się stawić. Niestawienie się na odbiór może skutkować odstąpieniem przez dewelopera od umowy. Co ważne, aby deweloper mógł skorzystać z tego prawa, ma obowiązek wezwać kupującego pisemnie dwukrotnie, z zachowaniem 60-dniowego odstępu.
Należy mieć świadomość, iż zdarzają się sytuacje, kiedy w przypadku niestawienia się klienta deweloper przeprowadza odbiór jednostronnie z pominięciem stwierdzenia wad lokalu, i wówczas może okazać się, że przystępujemy do umowy przyrzeczonej bez wcześniejszej możliwości zapoznania się ze stanem nabywanego lokalu. Jednak zapisanie takiej możliwości w umowie deweloperskiej oznacza, iż znajdują się w niej klauzule niedozwolone, dlatego zdarza się to bardzo rzadko.
Mimo wszystko dobrze jest przygotować się do odbioru lokalu i pojawić się we wskazanym przez dewelopera terminie, nawet z kimś, kto pomoże nam ocenić stan techniczny lokalu i wskazać ewentualne usterki.
Jeżeli termin odbioru, wyznaczony przez sprzedającego, koliduje z naszymi planami, porozmawiajmy o tym z deweloperem. Zazwyczaj nie jest dla niego problemem zmiana harmonogramu odbioru lokali, ale warto taką informację przekazać ze stosownym wyprzedzeniem. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnych problemów i opóźnień, które mogłyby się pojawić w przypadku niestawienia się na odbiór we wskazanym terminie. Ponieważ obydwu stronom zależy na skutecznym odbiorze mieszkania, zazwyczaj możemy liczyć na dobra wolę ze strony dewelopera i umówienie się w terminie dogodnym zarówno dla kupującego, jak i dla sprzedającego.
Zapraszamy do odsłuchu odcinka podcastu Pewny Lokal z udziałem Bartosza Łuczaka.
Zapraszamy do posłuchania 17. odcinka podcastu nieruchomościowego.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!