Częstą praktyką jest wcześniejsze zaproszenie klienta przez dewelopera na tzw. przegląd techniczny, co pozwala na ewentualne stwierdzenie istnienia usterek w lokalu i ich naprawienie przed właściwym odbiorem, podczas którego sporządzany jest protokół zdawczo- odbiorczy, do którego wpisywane są wszystkie wady mieszkania.
Ustawa deweloperska reguluje najważniejsze kwestie związane z nabywaniem nieruchomości mieszkalnych na rynku pierwotnym, i jedną z nich jest właśnie odbiór mieszkania. Deweloper nie ma pełnej dowolności w wyznaczaniu terminu odbioru, informowaniu o nim kupującego i reagowaniu w przypadku jego niestawienia się na odbiorze.
Zgodnie z ustawą deweloperską, odbiór lokalu może odbyć się po uzyskaniu przez dewelopera pozwolenia na użytkowanie inwestycji. Wówczas deweloper informuje pisemnie klienta, zazwyczaj z 14-dniowym wyprzedzeniem, o ustalonym indywidualnym terminie odbioru lokalu, na który klient jest zobowiązany się stawić. Niestawienie się na odbiór może skutkować odstąpieniem przez dewelopera od umowy. Co ważne, aby deweloper mógł skorzystać z tego prawa, ma obowiązek wezwać kupującego pisemnie dwukrotnie, z zachowaniem 60-dniowego odstępu.
Należy mieć świadomość, iż zdarzają się sytuacje, kiedy w przypadku niestawienia się klienta deweloper przeprowadza odbiór jednostronnie z pominięciem stwierdzenia wad lokalu, i wówczas może okazać się, że przystępujemy do umowy przyrzeczonej bez wcześniejszej możliwości zapoznania się ze stanem nabywanego lokalu. Jednak zapisanie takiej możliwości w umowie deweloperskiej oznacza, iż znajdują się w niej klauzule niedozwolone, dlatego zdarza się to bardzo rzadko.
Mimo wszystko dobrze jest przygotować się do odbioru lokalu i pojawić się we wskazanym przez dewelopera terminie, nawet z kimś, kto pomoże nam ocenić stan techniczny lokalu i wskazać ewentualne usterki.
Jeżeli termin odbioru, wyznaczony przez sprzedającego, koliduje z naszymi planami, porozmawiajmy o tym z deweloperem. Zazwyczaj nie jest dla niego problemem zmiana harmonogramu odbioru lokali, ale warto taką informację przekazać ze stosownym wyprzedzeniem. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnych problemów i opóźnień, które mogłyby się pojawić w przypadku niestawienia się na odbiór we wskazanym terminie. Ponieważ obydwu stronom zależy na skutecznym odbiorze mieszkania, zazwyczaj możemy liczyć na dobra wolę ze strony dewelopera i umówienie się w terminie dogodnym zarówno dla kupującego, jak i dla sprzedającego.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie zawiłości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!