Cały proces kupna mieszkania czy też domu jednorodzinnego na rynku pierwotnym można podzielić etapy, z którymi wiążą się określone opłaty. Przede wszystkim, nabywca powinien dysponować lub zapewnić sobie środki finansowe, które pokryją:
O ile cena lokalu jest kwestią indywidualną, określoną przez strony w umowie, to koszt zawarcia umowy deweloperskiej oraz umowy przenoszącej własność określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej.
Warto jednak pamiętać, że koszt zawarcia umowy deweloperskiej, zgodnie z ustawą pokrywają w częściach równych strony umowy tj. deweloper i nabywca. Jedynie koszt zawarcia umowy przenoszącej własność ponoszą strony, zgodnie z tym jak postanowiono w umowie, ponieważ przepisy nie wskazują kto i w jakiej wysokości ma obowiązek opłacenia tej czynności notarialnej.
Ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, potocznie zwana ustawą deweloperską, stanowi, iż zarówno umowa deweloperska jak i umowa przenosząca własność musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Oznacza to, że za czynności notariusza związane ze sporządzeniem i zawarciem tego aktu, trzeba będzie uiścić opłatę.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości, taksa notarialna za sporządzenie aktu notarialnego dokumentującego umowę przenoszącą własność oraz umowę deweloperską uzależniona jest od wartości przedmiotu umowy (ceny domu lub mieszkania). Zgodnie z paragrafem 3 rozporządzenia, stawka maksymalna za tę czynności wynosi połowę stawek wskazanych poniżej:
Zakup mieszkania na firmę to opcja, którą rozważa wielu przedsiębiorców. To często opłacalne i jednocześnie bezpieczne rozwiązanie dla firm. Taki ruch wiąże się z inwestycją finansową, przed której podjęciem trzeba wszystko dobrze przemyśleć.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Kupno nowego mieszkania lub domu to pewność uzyskania wysokiego standardu, w którym wszelkie potrzeby współczesnego mieszkańca są brane pod uwagę. Inwestycje deweloperskie powstają
w atrakcyjnych lokalizacjach, a to sprawia, że wartość zakupionego przez nas mieszkania będzie wysoka również po kilku latach od dokonanego zakupu.
Zakup mieszkania u dewelopera to także konieczność podpisania umowy deweloperskiej, która zabezpiecza nabywcę. Na podstawie umowy deweloperskiej możemy później weryfikować otrzymany stan, a także wymagać jego poprawek.
Przy podpisywaniu umowy deweloperskiej mamy również gwarancję, że nasze pieniądze trafią do dewelopera dopiero po zakończeniu całości inwestycji lub po zakończeniu jej poszczególnych etapów. Dzieje się tak dzięki konieczności założenia rachunku powierniczego, na który trafiają nasze pieniądze, zanim trafią do dewelopera. Rachunek ten może być otwarty (deweloper otrzyma pewną część pieniędzy po zakończeniu poszczególnych etapów) lub zamknięty (deweloper otrzyma całość po zakończeniu inwestycji lub przeniesieniu własności).
Umowa deweloperska na firmę to dobry sposób dla przedsiębiorców. Oczywiście nie będą mogli z niego skorzystać wszystkie osoby, prowadzące firmę. Przykładowo, przy zakupie mieszkania, o ile nasza działalność, jest działalnością jednoosobową, w ramach której prowadzimy biznes, w którym nie mamy zbyt wiele kontaktu z naszymi klientami (np. zajmujemy się księgowością), wówczas nasza firma jak najbardziej może być prowadzona w mieszkaniu. Są jednak takie branże, które wiążą się koniecznością podejmowania częstego kontaktu z innymi osobami (klienci, pośrednicy, inwestorzy, etc.). Wówczas prowadzenie takiej firmy np. w budownictwie wielorodzinnym, może być uciążliwe dla sąsiadów. Ci z kolei mogą się nie zgodzić na prowadzenie przez nas działalności.
Inne firmy są natomiast niemożliwe do prowadzenia w mieszkaniu, czy nawet domu z prostych przyczyn logistycznych: wymogi powierzchniowe mogą być zbyt duże lub też istnieje konieczność zatrudniania wielu osób, co zwłaszcza w przypadku mieszkania również może być uciążliwe dla naszych sąsiadów.
Amortyzacja
Podstawową zaletą kupna mieszkania na firmę, jest możliwość amortyzacji, a więc zaliczenia kosztów zakupionego mieszkania w koszty prowadzenia własnej firmy. To dobry sposób, wykorzystywany przez wielu przedsiębiorców, aby znacząco obniżyć wysokość podatku dochodowego.
Ile wyniesie kwota miesięcznego odpisu amortyzacyjnego? W celu jej poznania należy początkową wartość mieszkania pomnożyć przez roczną stawkę amortyzacji, a następnie podzielić otrzymany wynik przez dwanaście.
Oczywiście wartość to nie tylko cena, jaką zapłaciliśmy za samo mieszkanie. Należy wziąć także pod uwagę koszty takie, jak koszt remontu, prowizje bankowe, odsetki, koszty notarialne, sądowe, ewentualny koszt pośrednika, o ile angażujemy go w sprawy związane z mieszkaniem lub domem itp.
Typowa stawka amortyzacji, zgodnie z przepisami podatkowymi, wynosi: 5% - dla budynków niemieszkalnych, 1,5% - dla budynków mieszkalnych.
W ramach niniejszego artykułu interesuje nas oczywiście prowadzenie firmy w budynku mieszkalnym.
Należy również pamiętać, że są sytuacje, w których możemy nieco szybciej dokonać odpisów amortyzacyjnych. Jest to stawka indywidualna do nawet 10%. W przypadku nowego budownictwa mówimy tu przede wszystkim o znaczne ulepszenie standardu. Jego przebudowę lub modernizację, przy jednoczesnym podniesieniu nakładów o co najmniej 30% wartości początkowej.
Kiedy decydujemy się na zakup nowego mieszkania, dostępnego na runku pierwotnym, to niezależnie od tego, czy kupujemy je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy jako osoba prywatna, musimy zapłacić odpowiedni podatek VAT. Zakup na cele mieszkaniowe związany jest z koniecznością zapłacenia 8% VAT, w przypadku działalności gospodarczej VAT te wzrasta do 23%.
Różnica jednak polega na tym, że w odróżnieniu od osoby fizycznej, właściciel przedsiębiorstwa będzie mógł taki podatek odliczyć, a co za tym idzie, będzie w stanie odzyskać pieniądze z podatku.
Kiedy kupujemy mieszkanie na firmę i wspieramy się przy tym kredytem bankowym, możemy skorzystać z możliwości wliczenia w koszty naszej działalności gospodarczej odsetki od rat. Zwłaszcza w początkowej fazie spłaty są one wysokie, dlatego jest to bardzo przydatna dla przedsiębiorców możliwość.
Sama zaś spłata kapitału nie jest kosztem podatkowym. Dlatego nie możemy jej odliczyć.
Mieszkanie lub dom kupiony na firmę niekoniecznie musi nam służyć do prowadzenia naszej własnej działalności gospodarczej. Zawsze możemy potraktować je jako inwestycję, która ma na siebie zarabiać. Zysk z takiego wynajmu zaliczony zostanie, jako przychód z prowadzonej działalności.
Należy przy tym pamiętać, że przy tego typu wynajmie konieczne jest wystawienie faktury. Wynajmując nasze mieszkanie lub dom innemu przedsiębiorcy, musimy doliczyć 23% VAT, który następnie możemy odzyskać.
Jeżeli zaś koszty amortyzacyjne przewyższają wysokości przychodów, które uda nam się uzyskać z wynajmu, wówczas możemy zyskać zwolnienie z podatku dochodowego z tytułu najmu na okres nawet 10 lat.
Zakup mieszkania – na firmę czy na potrzeby prywatne – wiąże się z koniecznością nadzorowania wielu kwestii, od prawnych po czysto techniczne, budowlane. Chęć zakupu mieszkania nie jest jednoznaczna ze znajomością wszelkich kwestii, które wiążą się z podjęciem takiego finansowego przedsięwzięcia.
Również ustawa deweloperska z dnia 16 września 2011 roku nie daje nam pełnej gwarancji ochrony naszych interesów, jako nabywcy. Wiele zapisów, korzystnych z punktu widzenia nabywcy, jest dopuszczalnych prawnie, jednak ich wprowadzenie do umowy deweloperskiej nie jest konieczne. Analogicznie - wiele z nich jest dopuszczalnych prawnie, a jednocześnie jest korzystnych dla dewelopera, jednak nie jest korzystnych dla nas.
Umowa deweloperska to dokument tworzony jednostronnie, co znaczy, że jego autorem jest deweloper. Jak nietrudno się domyślić, zapisy umowy będą więc w pierwszej kolejności jak najkorzystniejsze właśnie dla niego.
Kupując mieszkanie lub dom na firmę, warto więc skorzystać ze wsparcia fachowców, którzy zajmują się opieką nad tego typu transakcjami na co dzień. Jest to przydatne, jeżeli nie chcemy dopuścić do manipulacji lub gdy zamierzamy skutecznie walczyć o swoje prawa, gdy dojdzie już do ich złamania.
Firma Pewny Lokal to niepodważalny lider na polskim rynku audytów nieruchomości mieszkalnych. Działa na terenie całego kraju, a jej zespół to grono ekspertów wielu dziedzin: prawników, adwokatów, inżynierów, architektów itp.
Eksperci firmy Pewny Lokal zajmują się sprawdzaniem umów deweloperskich i badają je pod kątem prawidłowości oraz ochrony interesów klienta. Jeżeli w umowie znajdować się będą tzw. klauzule abuzowe, a więc będące zapisami na niekorzyść klienta, wówczas eksperci zaopiniują ich zmianę.
Pomoc eksperta to także możliwość liczenia na to, że będziemy mieć świadomość każdego kolejnego etapu oraz przysługującym nam na nich praw.
W ramach fachowego wsparcia możemy liczyć również na pomoc na etapie odbioru technicznego mieszkania lub domu i jego sprawdzenia pod kątem stanu deklarowanego w umowie deweloperskiej. Fachowcy doskonale znają się na dopuszczalnych prawnie odchyleniach od normy, wiedzą jak wygląda proces zgłaszania poprawek i jakie obowiązki w ich dotrzymaniu ma deweloper.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.
Obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!