W poniższym artykule wyjaśniamy, w jaki sposób ocenić stan instalacji elektrycznej.
Kupno mieszkania wiąże się z koniecznością zainstalowania licznika energii elektrycznej, jeżeli zakupu dokonujemy od dewelopera, bądź z przepisaniem licznika na nabywcę w przypadku zakupu na rynku wtórnym. Dodatkowo należy też podczas odbioru technicznego sprawdzić poprawność wykonania instalacji elektrycznej, a jeżeli mieszkanie nabywamy od jego poprzedniego właściciela - ocenić jej stan oraz parametry.
Mieszkanie oddawane przez dewelopera powinno mieć rozprowadzoną instalację elektryczną. Podczas odbioru lokalu należy sprawdzić jej rozmieszczenie w oparciu o dokumentację umowną i zweryfikować prawidłowość wykonania elektrycznej skrzynki bezpiecznikowej, co najlepiej jest zrobić przy wsparciu specjalisty.
Zazwyczaj nie ma możliwości oceny prawidłowości działania instalacji elektrycznej - jest to możliwe dopiero po podłączeniu do sieci. W trakcie odbioru deweloper przekazuje kupującemu tzw. „zieloną kartę”, zawierającą najważniejsze dane techniczne, w tym informacje o typach przyłączy i parametrach jakościowych energii. Należy ja dołączyć do wniosku o podłączenie prądu łącznie z dokumentem, potwierdzającym własność mieszkania. W tym przypadku wystarczająca może okazać się umowa deweloperska lub protokół odbioru lokalu, dzięki czemu nie będziemy musieli czekać ze złożeniem wniosku do czasu podpisania umowy przenoszącej własność. Czas oczekiwania na montaż licznika może wynieść do 14 dni, ale zazwyczaj wynosi on około tygodnia. Konieczne jest też wybranie dostawcy energii elektrycznej oraz najlepiej dostosowanej do naszych potrzeb taryfy.
Jeżeli mieszkanie nabywamy na rynku wtórnym, jedną z formalności po zakupie jest przepisanie na nowego właściciela umów z dostawcami mediów. Liczniki w lokalu powinny zostać spisane w momencie przekazywania lokalu nabywcy.
Stosowny protokół zdawczo-odbiorczy, podpisany przez obydwie strony, zawierający informację o stanie liczników, powinien zostać dołączony, razem z aktem własności mieszkania, do wniosku, który pobrać można ze strony dostawcy energii elektrycznej. Dokumenty mogą zostać złożone drogą elektroniczną lub osobiście, w punkcie obsługi klienta, w zależności od tego, jakie możliwości w tym zakresie oferuje dany dostawca energii elektrycznej.
Ważnym etapem audytu technicznego, który warto przeprowadzić jeszcze przed kupnem mieszkania, jest sprawdzenie wszystkich instalacji, w tym również elektrycznej. Dobrze jest sprawdzić z jakiego typu instalacją mamy do czynienia, może się bowiem okazać, że konieczna będzie jej wymiana, nie tyle ze względu na jej niesprawność, ile z powodu niespełniania przez nią aktualnie obowiązujących wymogów bezpieczeństwa. Koszt takiej wymiany jest wysoki, co warto uwzględnić w budżecie, który zamierzamy przeznaczyć na zakup i ewentualny remont mieszkania. Uwagę należy zwrócić też na rozmieszczenie instalacji, ilość i rodzaj przewodów oraz gniazdek.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!