W protokole odbioru mieszkania powinna się znaleźć m.in. część "usterkowa", data oraz podpisy nabywcy i dewelopera.
Aktualizacja: 10.02.2020 r.
Ponieważ jesteśmy największą firmą w Polsce zajmującą się odbiorami mieszkań i domów, często klienci proszą nas o udostępnienie wzorcowego protokołu odbioru mieszkania lub odbioru domu. W niniejszym artykule streszczamy, jakie elementy powinny znaleźć w dobrym i, bezpiecznym dla nabywcy, protokole.
Data odbioru. To truizm ale bez daty, nie wiadomo, kiedy doszło do odbioru. Ma to rozmaite implikacje (np. nie wiadomo, kiedy kończy się "deadline" dla dewelopera na naprawę usterek i wad). Data "ostatecznego" protokołu powinna też być datą późniejszą niż uzyskanie przez dewelopera pozwolenia na użytkowanie. Więcej na powyższy temat w tym wpisie.
Spisanie wad i usterek. Podczas odbioru sprawdzamy przede wszystkim klasyczne "usterki" (np. rysy i pęknięcia ścian), zgodność mieszkania lub domu z normami budowlanymi oraz z załączoną do umowy deweloperskiej dokumentacją. Na "rynku odbiorów" funkcjonują dwa odrębne sposoby dzielenia części usterkowej protokołu na poszczególne sekcje. Niektórzy preferują dzielić część usterkową protokołu na "subsekcje" dotyczące poszczególnych pomieszczeń. W takiej sytuacji wszystkie wady i usterki w pomieszczeniu nr 1 znajdują się w osobnej "subsekcji" niż wady i usterki pomieszczenia nr 2.
W Pewnym Lokalu lepiej "sprawdza" nam się alternatywny sposób podziału części usterkowej protokołu, tj. podział merytoryczny (za wyjątkiem przynależności - zob. poniżej). Nasza część usterkowa dzieli się na następujące sekcje: "Instalacje", "Posadzki", "Stolarka okienna i drzwiowa", "Tynki", "Przynależności" oraz "Inne" oraz "Uwagi". W każdej "podsekcji" zapisujemy wady, usterki i niezgodności dla wszystkich pomieszczeń mieszkania. W protokole dla domu, dodajemy dodatkowe sekcje, np. "Otoczenie budynku".
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Informacja o przekazaniu kluczy. Odbiór techniczny nie równa się automatycznie przekazaniu kluczy do nieruchomości - więcej na powyższy temat pisaliśmy w jednym z naszych artykułów. Jeżeli razem z odbiorem technicznym, deweloper przekazuje Państwu także klucze do nieruchomości, informację o tym, że klucze zostały przekazane należy uwzględnić w protokole.
Podpisy. Na podstawie ustawy deweloperskiej, pod protokołem odbioru powinny znaleźć się podpisy zarówno nabywcy mieszkania jak i przedstawiciela dewelopera. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że deweloper ma obowiązek podpisać się pod protokołem, a jego podpis nie oznacza wyrażenia zgody na wypunktowane usterki a jedynie udokumentowanie, że odbiór się odbył.
Uznanie przez dewelopera usterek. Deweloper może oczywiście zgodzić się na usunięcie usterek wskazanych przez nabywcę nieruchomości od razu po odbiorze technicznym. Ponieważ jednak podpis dewelopera pod protokołem oznacza co do zasady jedynie "udokumentowanie" przeprowadzenia odbioru, w razie zgody dewelopera na usunięcie usterek od razu po odbiorze, powinniśmy zadbać, żeby na protokole znalazła się stosowna adnotacja, że deweloper "uznaje" usterki.
Wbrew powszechnej opinii moment odbioru mieszkania nie musi być tożsamy z tzw. "wydaniem" mieszkania, czyli przekazaniem kluczy (więcej na ten temat w jednym z naszych wpisów). Jeśli jednak odbiorowi towarzyszy przekazanie kluczy, w protokole odbioru powinna się też znaleźć część "przekazaniowa". W takiej części najczęściej spisuje się: stan wodomierza wody ciepłej, stan wodomierza wody zimnej, stan ciepłomierza oraz stan licznika elektrycznego. Należy też w niej zamieścić adnotację o wydaniu kluczy oraz o liczbie kompletów wydanych kluczy.
Chętnie dzielimy się naszą wiedzą, jeśli więc chciałbyś uzyskać nasz wzorcowy protokół odbioru mieszkania w formie np. pdf, zapraszamy do kontaktu telefonicznego (797 014 014) lub e-mailowego: kontakt@pewnylokal.pl.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.
Zachęcamy do obejrzenia.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!