Protokół odbioru mieszkania od dewelopera

Podczas odbioru mieszkania od dewelopera, wszelkie usterki i niezgodności z projektem lokalu powinny zostać wpisane do protokołu odbioru.

Czym jest protokół

Po każdym odbiorze mieszkania, nabywca lokalu i deweloper spisują tzw. protokół, w którym klient zgłasza deweloperowi swoje uwagi dotyczące potencjalnych wad i usterek lokalu, czyli po prostu Twoje spostrzeżenia o krzywych ścianach, niedomykających się oknach czy niezgodności mieszkania z umową (np. zbyt mała powierzchnia lokalu lub użycie innych materiałów budowlanych niż zapisano w umowie). Pracownik dewelopera, który w jego imieniu będzie przekazywał Ci mieszkanie, może niechętnie patrzeć na próby zapisania do protokołu wszystkich stwierdzonych wad. Zgodnie jednak z ustawą deweloperską, deweloper nie może odmówić wpisania spostrzeżeń nabywcy do mieszkania. Już niedługo protokoły odbioru będą też podpisywane w przypadku gotowych mieszkań, w związku ze zmianami w prawie

Jaki ma skutek podpisanie protokołu?

Protokół powinien być podpisany zarówno przez Ciebie jak i pracownika dewelopera, od którego odbierasz mieszkanie. Deweloper ma 14 dni na doręczenie nabywcy oświadczenia o tym, czy uznaje wady. Dlatego właśnie deweloper nie ma prawa odmówić wpisania wad mieszkania do protokołu: podpis dewelopera pod protokołem nie oznacza jeszcze, że ten uznaje wypunktowane wady, a jedynie potwierdza, że odbiór się odbył. Dlatego z perspektywy nabywcy warto, żeby w razie wątpliwości “na wszelki” wypadek wpisać do protokołu, nawet najmniejsze wady (na część z nich deweloper może się po prostu później nie zgodzić, a my – nie chcąc „chodzić po sądach”, możemy „odpuścić” mu nieznaczne usterki). 

Usunięcie wad po odbiorze przez dewelopera

Zgodnie z prawem, w ciągu 30 dni od podpisania protokołu deweloper powinien usunąć uznane przez siebie wady. W sytuacji, gdy pomimo starania deweloper nie usunie wykrytych wad w określonym terminie, wtedy powinien wskazać inną datę, wraz z uzasadnieniem opóźnienia. W przypadku, gdy podczas odbioru wystąpią usterki, które uniemożliwiają przystąpienie do prac wykończeniowych, nabywca w ogóle nie powinien godzić się na przekazanie mieszkania (tj. na odbiór kluczy - o relacjach między odbiorem mieszkania a przekazaniem kluczy zobacz tutaj). W takiej sytuacji, strony powinny umówić się na kolejny odbiór (więcej o rodzajach odbiorów, w tym o odbiorach „kolejnych”, zob. w naszym wpisie). Należy też pamiętać, że nawet jeżeli nie zauważysz wad podczas odbioru mieszkania, zawsze możesz dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi już po przeniesieniu własności lokalu. W praktyce czasami zdarza się też, że podczas kolejnych odbiorów, deweloperzy kwestionują prawo nabywcy do wskazywania wad, których ten nie zauważył podczas pierwszego odbioru: ustawa deweloperska jednoznacznie przesądza, że takie zachowanie dewelopera jest nielegalne!

Jeżeli chcesz przeczytać o wzorcowym protokole odbioru, kliknij tutaj.

Jak sprawdzić mieszkanie?

Czego dowiesz się dzięki raportowi Pewny Lokal?

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka