W poniższym artykule wyjaśniamy, gdzie zgłaszamy kupno mieszkania od dewelopera.
Kupno mieszkania to niemal zawsze istotne wydarzenie. Z zakupem nieruchomości wiąże się jednak wiele formalności, których trzeba dopełnić – niezależnie od tego, czy chodzi o mieszkanie lub dom z rynku pierwotnego, czy wtórnego.
W przypadku mieszkania od dewelopera – i podpisanej umowy deweloperskiej – warto m.in. pamiętać o obowiązkach względem urzędu skarbowego.
Niezależnie, czy chodzi o nowe mieszkania w Ząbkach, Warszawie, Gnieźnie lub Koninie, po zakupie nieruchomości od dewelopera nabywca jest wprawdzie zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych (jeśli zakup został dokonany za gotówkę), ale – nie od konieczności zgłoszenia kupna mieszkania w urzędzie skarbowym. Co istotne, niedopełnienie tego obowiązku oznacza naruszenie przepisów Kodeksu karnego skarbowego.
Na zgłoszenie danych o nieruchomości nabywca ma 14 dni od daty zakupu mieszkania lub domu. W tym celu należy wypełnić odpowiedni wniosek umieszczony na stronie urzędu lub w jego siedzibie, a następnie dostarczyć podpisany dokument. Zgłoszenie dokonanego zakupu jest konieczne ze względu na fakt, że urząd skarbowy musi na podstawie otrzymanych danych wyliczyć wysokość podatku od nieruchomości, który nabywca będzie musiał zapłacić. Sam podatek można opłacić w jednej racie lub w czterech ratach w danym roku podatkowym.
Warto również pamiętać, że oprócz podatku od nieruchomości – nawet, jeśli mieszkanie było kupione od dewelopera – konieczne może być opłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych. Dotyczy to sytuacji, gdy mieszkanie zostało kupione na kredyt hipoteczny.
Co ważne – po nabyciu nieruchomości niektóre osoby muszą liczyć się z możliwą kontrolą ze strony urzędu skarbowego. Zazwyczaj dochodzi do niej, jeśli cena zawarta w akcie notarialnym była znacznie niższa od tej rynkowej lub – gdy nie zostało udokumentowane, skąd pochodziły pieniądze, którymi sfinansowano zakup nieruchomości.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Jeśli chodzi o umowę deweloperską, innym zagadnieniem związanym z urzędem skarbowym jest kwestia możliwości skorzystania z ulgi mieszkaniowej po podpisaniu wspomnianej umowy. Niestety – dla osób, które sprzedały mieszkanie przed upływem określonego w przepisach okresu, a które podpisały umowę deweloperską (chcąc skorzystać, dzięki temu z ulgi mieszkaniowej) nie ma dobrych wiadomości. Fiskus coraz częściej w takich sytuacjach nalicza 19-procentowy podatek od zysku ze sprzedaży nieruchomości.
Dlaczego tak się dzieje? Zdaniem fiskusa istotne jest nie tyle podpisanie umowy deweloperskiej, a akt przeniesienia własności – co następuje zazwyczaj znacznie później. Teoretycznie osoby, w przypadku których fiskus naliczył podatek, mogą zwrócić się do sądu – zasłaniając się wykładnią celowościową obowiązujących przepisów. Ostatecznie jednak uzyskanie ulgi może być w takim wypadku trudne.
Podsumowując - zakup nieruchomości z rynku pierwotnego wiąże się z pewnymi formalnościami wobec skarbówki. Dodatkowo umowa deweloperska nie musi być – zdaniem fiskusa – wystarczającym powodem do skorzystania z ulgi mieszkaniowej i tym samym – niepłacenia 19-procentowego podatku.
Artykuł opracowany ze współpracą z portalem GetHome.
Zobacz, jakie kruczki, zagrożenia i haczyki może mieścić w sobie umowa deweloperska.
Ekspert wyjaśnia wszystkie zawiłości.
Działamy na terenie całej Polski.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Sporządzenie raportu zajmie nam najczęściej 2 dni robocze.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!