Zarezerwuj

Odbiór posadzek - norma. Protokół odbioru posadzek

Co mówi norma na temat odbioru posadzek? Piszemy, na co zwrócić uwagę.
wykrzyknik kontaktu pewny lokal

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy w odbiorze technicznym?

prawnik pewnego lokalu

Karol, główny inżynier Pewny Lokal

Zobacz, dlaczego warto zlecić nam pomoc w odbiorze technicznym mieszkania.

Obejrzyj film pokazujący, dlaczego jesteśmy najlepszą firmą od odbiorów w Polsce!


Posadzki to jeden z tych elementów, który musi być bardzo dokładnie sprawdzony, ponieważ będzie miał wpływ na późniejsze wykończenie wnętrz. Jak sprawdzić, czy posadzki są zgodne z obowiązującymi normami?

Czym jest posadzka?

Warto zacząć od pytania: czym jest posadzka?
Posadzka to zewnętrzna warstwa podłogi będąca jej wykończeniem. Aby móc zająć się wykończeniem wnętrz, zamawianiem mebli pod zabudowę i układaniem paneli i płytek, należy sprawdzić, w jakim stanie jest posadzka. Dokonując odbioru, musisz więc mieć pewność, że wszystko jest równe i dokładnie wykonane. W innym wypadku możesz mieć później problem z dopasowaniem warstwy wykończeniowej.

Normy dotyczące posadzek – kwestia sporna

Jeśli chodzi o normy dotyczące posadzek, to jest to temat sporny. Otóż nie ma właściwie jednoznacznych wytycznych, które byłyby odpowiednie do zastosowania w dzisiejszych czasach. W latach 60. stworzono odpowiednią normę dotyczącą posadzek, ale obecnie jest ona wycofana, gdyż nie odnosiła się w żaden sposób do współczesnych wymagań. Natomiast dokumentu, który miałby ją zastąpić, nadal nie stworzono.

Obecnie warto mieć na uwadze to, czego oczekują producenci podłóg. Zazwyczaj wymagają oni tolerancji wylewek na poziomie 1 do 3 mm odchylenia na długości 2 metrów. To znacznie mniej niż wymagała norma z lat 60., która mówiła o 3mm na 2 m dla posadzek cementowych i aż 5 mm na 2 metry dla posadzek betonowych. Niestety na ten moment deweloperzy przyjmują raczej najwyższą wartość podawaną przez tę normę, czyli 5 mm.

Odbiór posadzek – pierwszy krok

Podczas odbioru bardzo często klient ocenia wszystko za pomocą wzroku, co jest bardzo ważne. Istotne jest dla nas to, co widoczne na pierwszy rzut oka, czyli sprawdzamy, czy nie ma widocznych pęknięć, rys, ubytków, odparzeń, odspojeń, korozji biologicznej, trwałych zabrudzeń lub wilgoci. Wszystkie te wady można dostrzec bez konieczności używania sprzętów, choć fachowiec jest w stanie wytłumaczyć, co jest trudną do naprawy usterką, a co detalem, który nie rzutuje na odbiór jakości wykończenia. To jednak nie wszystko - musisz pójść o krok dalej, w którym zwykle główną rolę gra specjalista.

Jak ocenić stan posadzek?

Posadzka to element trudny do oceny. Nierzadko tylko wytrawni fachowcy są w stanie powiedzieć coś więcej na temat tego, czy posadzki są poprawnie wylane, ponieważ czasem w grę wchodzą niewidoczne gołym okiem niedociągnięcia, które w przyszłości mogą okazać się sporym problemem. Posadzki cementowe czy betonowe sprawdza się za pomocą łat murarskich o długości 2 metrów. Bardzo przydatnym narzędziem podczas odbioru jest też szczelinomierz klinowy. Dlaczego? Otóż przyrząd ten posiada skalę na bardzo małych wartościach (milimetry), a do tego bardzo dobrze przylega do łaty po włożeniu go w szczelinę między łatą murarską a posadzką. Co to daje? Można idealnie odczytać odchylenie. Wiele osób decyduje się na sprawdzanie posadzek za pomocą metrówki czy linijki. To bardzo zły pomysł, gdyż jest to metoda niemiarodajna. 

Czy słyszałeś kiedyś o teście piłeczki? To niestety mit, który często pojawia się na forach budowlanych. Otóż według tego testu należy położyć gumową lub stalową piłeczkę na posadzce. Jeśli się potoczy, to znaczy, że jest tam jakiś defekt. To kolejna niemiarodajna metoda, gdyż posadzka często jest na tyle szorstka, że nawet jeśli na posadzce będzie odchylenie to piłeczka może się wcale nie potoczyć.  Z perspektywy klienta warto zwrócić uwagę na ruchy pionowe wylewki (klawiszowanie) przy dylatacjach. Zdarzyć się może, że podczas schnięcia wystąpią skurcze, które negatywnie wpłyną na jakość całej posadzki. Problemem mogą być też narożniki, w których wylewka unosi się. Taką nierówność jest w stanie naprawić tylko wprawna ekipa, która potrafi odpowiednio zaniżyć narożniki.

Co może Cię zaniepokoić podczas odbioru posadzek?

Posadzki mogą posiadać wiele wad, które warto znać, jeśli chcesz mieć pewność, że żadnego nie pomijasz. Przede wszystkim powinny Cię zaniepokoić wszelkie wybrzuszenia występujące na wylewce, gdyż jeśli takie występują, wykończenie podłogowe nie będzie mogło być zamontowane równo i poprawnie. Podobnie wszelkie podniesione i opadające narożniki, braki poziomu czy płaszczyzny, a także wklęśnięcia powinny zwrócić Twoją uwagę. Jeżeli widzisz jakieś pęknięcia, także zapisz to w protokole. Defekt ten musi zostać naprawiony przed położeniem okrycia.

Łódeczkowanie i wilgotność posadzek

Czasami można spotkać się z tzw. łódeczkowaniem, czyli sytuacją, w której przy krawędziach wylewki i ściany pojawiają się zgrubienia. Wielu deweloperów tłumaczy, że można to zakryć listwami. Nie daj się jednak nabrać. Wiele osób montujących panele czy parkiet może odmówić Ci przez to wykonania usługi, ponieważ będzie to dla nich zbyt dużo zachodu. Jeśli chcesz dokładnie sprawdzić posadzki, zrób także test wytrzymałości wylewki (wykonywany jest on przez specjalistyczną firmę). Jeśli okaże się, że wyniki są nieprawidłowe, to nawet po odbiorze lokalu możesz zwrócić się do dewelopera w ramach gwarancji lub rękojmi. Nierzadko zdarza się, że wylewki są zbyt wilgotne, co później wpływa na szybkie zepsucie się np. drewnianych podłóg. Koniecznie więc sprawdź tę kwestię za pomocą wilgotnościomierza.  

Odbiór posadzek norma.
Podczas odbioru technicznego mieszkania najpopularniejsze usterki dotyczą posadzek.

Grubość posadzki

Jednym z najczęściej wskazywanych problemów jest grubość posadzki. Zdarza się, że grubość, która zadeklarowana była w projekcie czy w prospekcie informacyjnym, jest niezgodna z realnym stanem. Najczęściej problem ten jest wykrywany, kiedy fachowiec przeprowadza wykończenie, np. w łazience i musi skuć wylewkę, aby stworzyć odpływ. Wtedy nagle okazuje się, że wylewka zamiast np. 5 czy 7 cm, ma 3 albo 4 cm. To znacząca różnica. Zdarza się także, że w niektórych częściach posadzki brakuje izolacji lub pozostawione zostały śmieci budowlane. Na to także nie możesz się zgodzić.

Co zrobić, gdy wykryjesz defekty w posadzce?

Jeśli w trakcie odbioru okaże się, że dostrzeżono sporo uchybień, należy wpisać je do protokołu odbioru, który musi podpisać deweloper. Jest to znak, że ma świadomość wszystkich uwag, które dostrzegł klient. Deweloper ma 14 dni, by się do nich odnieść, zaś jeśli przychyla się do uwag i akceptuje je – ma obowiązek naprawić wszystkie do 30 dni od daty podpisania protokołu. Co ważne, jeśli z jakiegoś powodu deweloper nie jest w stanie usunąć zaakceptowanych usterek, klient może negocjować cenę, a nawet odstąpić od umowy.

Odbiór posadzek – samodzielnie czy ze specjalistą?

Reasumując,  masz dwa wyjścia. Odbiór posadzek możesz wykonać samodzielnie, jednak wiąże się to z posiadaniem odpowiedniej wiedzy, doświadczenia i narzędzi, bez których nie jesteś w stanie odpowiednio ocenić stanu posadzki. Druga opcja to z pewnością sposób na zaoszczędzenie czasu i nerwów. Możesz powierzyć odbiór posadzek nam i mieć pewność, że specjaliści oddelegowani z Pewnego Lokalu znajdą każdy defekt i usterkę, nawet tę, której nie widać gołym okiem.

Jest to możliwe ze względu na to, że eksperci, którzy z nami pracują, mają ogromne doświadczenie w odbiorach nieruchomości, więc znają większość możliwych scenariuszy. Dysponują też wiedzą kierunkową i urządzeniami, które ułatwiają im sprawdzenie wielu kwestii. Np. kamery termowizyjne, które są drogie i zbędne przeciętnemu człowiekowi na co dzień, pozwalają im szybko wykryć, czy gdzieś w posadzce nie jest zbyt wilgotno lub czy nie brakuje izolacji cieplnej. To, jaki sposób wybierzesz, zależy od Ciebie. Pamiętaj jednak, aby odbiór posadzek wykonany był rzetelnie i sumiennie, ponieważ tylko to pozwoli na szybkie wykończenie podłóg.

Jakie są dopuszczalne odchyłki dewelopera?

Zobacz film o dopuszczalnych odchyłkach dewelopera podczas odbioru mieszkania.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stolarka okienna przy odbiorze mieszkania.

Zobacz, na czym powinno polegać sprawdzenie stolarki okiennej podczas odbioru mieszkania.

Poradniki

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Jak kupić nieruchomość
od dewelopera?

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Poradnik odbioru
technicznego od dewelopera

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Kary umowne w umowach nieruchomościowych

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Rękojmia
nieruchomości

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Cesja i inne formy flipowania nieruchomości

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Poradnik dla nabywców
na rynku wtórnym

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Badanie termowizyjne

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Sprawdzenie
prac wykończeniowych

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Umowa deweloperska
- na co zwracać uwagę?

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Audyt działki

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK


Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
Kupno mieszkania a lokatorzy
Średnia 5/5 na podstawie 16 opinii.

Zobacz, na czym polega przykładowy odbiór mieszkania z naszym ekspertem.

Obejrzyj film pokazujący, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.

Jak sprawdzić nieruchomość?

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka