Mamy nadzieję, że informacje podane w dwóch poprzednich częściach naszego poradnika, dotyczące odbioru mieszkań tzw. bezczynszowych, okażą się pomocne w starannym przygotowaniu się do odbioru własnego lokalu. Jednak część nabywców może mieć w dalszym ciągu obawy co do możliwości wyegzekwowania od dewelopera reakcji na zgłoszone przez nich podczas odbioru zastrzeżenia. Mogą one dotyczyć zarówno samego mieszkania, jak i części wspólnych nieruchomości. Jeśli uświadomimy sobie, że nie mamy wsparcia w postaci zespołu specjalistów od utrzymania budynków, których zatrudnia firmy zarządzająca, sprawa zaczyna się komplikować.
Deweloper jest zobowiązany przekazać właścicielom mieszkania dokumenty dotyczące budynku. Z poniższego artykułu dowiesz sie na co zwrócić szczególną uwagę odbierając części wspólne w nieruchomości.
Jeśli podczas odbioru pojawią się pytania, uwagi i wątpliwości odnośnie jakości wykonania lokalu lub zgodności z projektem i pozwoleniem na budowę, należy bezwzględnie je umieścić w protokole odbioru. Jeśli lokal został zakupiony na podstawie umowy deweloperskiej, sprawdzamy treść załącznika do umowy, zwanego opisem standardów wykonania budynku i mieszkania. Deweloper w ciągu 14 dni musi odnieść się do naszych uwag i w ciągu 30 dni usunąć usterki. Odbiór każdego lokalu powinien się zakończyć podpisaniem protokołu z odbioru wraz z potwierdzeniem przejęcia kluczy do furtki (ew. klucza lub pilota bramy wjazdowej), drzwi wejściowych do lokalu, skrzynki pocztowej, ew. głowic termostatycznych, progu do drzwi wejściowych, oraz obowiązkowo kart gwarancyjnych, instrukcji obsługi urządzeń i elementów zainstalowanych w lokalu (pieca, głowic termostatycznych, domofonu, wentylatora, okien, nawiewników okiennych, drzwi itd.).
W inwestycji, którą deweloper określił jako budynek lub osiedle bezczynszowe i w związku z tym nie ustanowił dla niego tymczasowego administratora nieruchomości, należy jak najszybciej nawiązać kontakt z innymi nabywcami, by podjąć się wspólnego trudu sprawdzenia jakości wykonania części wspólnych budynku i całej inwestycji oraz prawidłowości i kompletności przejętej dokumentacji inwestycji, aby następnie wystąpić do dewelopera o usunięcie stwierdzonych ewentualnych uchybień.
Po odbiorze lokalu powinniśmy dostać wszelką dokumentację dotyczącą zarówno naszego lokalu, jak i części wspólnej, do której należą zarówno dach, ogrodzenie od strony ulicy, jak i np. wspólna instalacja domofonowa oraz klucz do wspólnej szafki ze złączem elektrycznym dla odcięcia instalacji domofonowej i klucz do szafki odcinającej przyłącze elektryczne poprowadzone do naszego mieszkania. Przekazanie właścicielom dokumentów budynku to obowiązek ustawowy dewelopera, który w tym przypadku, wobec braku konieczności ustanowienia przez niego administratora nieruchomości, musi dokumentację części wspólnej inwestycji przekazać każdemu właścicielowi z osobna. Należy jak najszybciej porozumieć się z pozostałymi właścicielami budynku, by wspólnie zarządzać częściami wspólnymi nieruchomości. Przede wszystkim trzeba przeanalizować całą dokumentację, sprawdzić, czy deweloper do budowy elementów składających się na część wspólną użył właściwych materiałów i technologii, wykonał je zgodnie z projektem i czy w dokumentacji nie ma błędów, np. polegających na niezapewnieniu bezpiecznego dojścia do kominów na dachu budynku.
Podstawowy problem, przed którym stoją właściciele takich mieszkań to zapewnienie szczelności dachu, który musi być kontrolowany i konserwowany przez uprawnione, wykwalifikowane osoby. Takimi muszą być również specjaliści dokonujący kontroli przewodów kominiarskich i instalacji odgromowych. Należy zapewnić im dogodne wejście na dach, inaczej nie będą chcieli wykonać zleconych przez współwłaścicieli przewidzianych prawem okresowych przeglądów. Jeśli budynek nie ma wspólnej klatki schodowej, nad którą przewidziano wyłaz na dach, pozostaje droga przez wyłaz dachowy zainstalowany w dachu nad jednym z mieszkań usytuowanych na ostatniej kondygnacji. Każda coroczna kontrola dachu i przewodów kominowych albo próba zainstalowania anteny na dachu przez pozostałych właścicieli lokali może być nie lada problemem. Dobra, solidarna współpraca wszystkich nabywców lokali w inwestycji tzw. bezczynszowej jest więc nieodzowna. Na początek warto zatrudnić eksperta, który przeprowadzi audyt części wspólnych i oceni, czy deweloper wywiązał się ze swojego zadania. Firma Pewny Lokal zatrudnia specjalistów, którzy pomogą uporać się z tym problemem.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!