Jeśli zdarzy się, że odbiór mieszkania przebiegnie pomyślnie, a protokół zdawczo-odbiorczy nie będzie zawierał żadnych istotnych zapisów związanych z wadami i usterkami, to można założyć dwa rozwiązania. Pierwsze z nich to takie, że ekipa dewelopera spisała się bardzo dobrze, zaś drugie, mniej optymistyczne to takie, że pewne wady lub usterki nie zostały zauważone.
Jeśli okaże się, że podczas pierwszych dni w nowym mieszkaniu zauważymy istotne wady o charakterze mechanicznym, czyli rysy, wgniecenia, odpryski, etc., których wcześniej nie dostrzegliśmy, mamy problem, ponieważ nie zostały one uwzględnione w protokole zdawczo-odbiorczym, więc równie prawdopodobne jest to, że nie zostały spowodowane przez ekipę dewelopera, a przez ekipę właściciela mieszkania.
Tak naprawdę w takich przypadkach wiele zależy od dobrej woli dewelopera, który może naprawić uszkodzenie, choć nie ma takiego obowiązku.
Jakie przykładowe usterki zostają wykryte podczas odbiorów mieszkań przez inżynierów Pewnego Lokalu? Poniżej kilka z nich:
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Ubytki w tynku są jednymi z najczęściej pojawiających się wad pozostawionych przez deweloperów w mieszkaniach. Inżynierowie Pewnego Lokalu odnajdują nieprawidłowo wykonane tynkowanie w ogromnej ilości mieszkań.
Odspojenie tynku świadczy o niewystarczająco mocnym związaniu z podłożem. W przypadku mieszkań deweloperskich odspojenia tynku powstają najczęściej z winy wykonawców,
Wszelkie uszkodzenia pozostawione przez wykonawców w mieszkaniu od dewelopera są odnotowywane w protokole odbioru technicznego. Deweloper po odbiorze wprowadza poprawki w mieszkaniu.
Jeśli okaże się, że problem, który dostrzegamy w naszym nowym mieszkaniu, można zaklasyfikować jako wadę ukrytą, to mamy prawo do reklamacji z tytułu rękojmi. To coś zupełnie innego niż naprawa wady zauważonej w trakcie odbioru. Rękojmia bardzo często nie obejmuje wad uznanych za widoczne. Dotyczy ona tylko i wyłącznie wad, o których właściciel nie mógł wiedzieć w momencie podpisania umowy przenoszącej własność, zaś w trakcie użytkowania wada (nie z winy właściciela) została zauważona.
Prawo do rękojmi obowiązuje pięć lat od dnia wydania nieruchomości kupującemu, a więc wystarczająco długo, by mieć okazję do poznania nieruchomości i dostrzeżenia jej ewentualnych wad ukrytych.
Jeśli chodzi o usterki, które dostrzeżemy już po odbiorze nieruchomości, najczęściej nie mamy podstaw do tego, by żądać naprawy na koszt dewelopera. Właśnie dlatego tak ważne jest prawidłowe wykonanie odbioru mieszkania, nawet jeśli miałoby być ono wykonane przez fachowców odpłatnie. Daje to ogromne możliwości przed przeniesieniem własności. To czas, w którym jeszcze możemy do odpowiedzialności pociągnąć dewelopera.
Jeśli chodzi o kwestie związane z rękojmią, to bardzo często deweloper kieruje wszelkie zarzuty w stronę podwykonawcy i to on jest pociągnięty do odpowiedzialności za niedotrzymanie ogólnie przyjętych norm, których wynikiem jest wada ukryta w lokalu. W tym przypadku bardzo często potrzebna jest fachowa pomoc, której możemy udzielić. Pomożemy w prawidłowy sposób wyegzekwować prawa poszkodowanych.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!