Zarezerwuj odbiór lub napisz do nas

Biuro w budynku mieszkalnym

Deweloperzy coraz częściej w budynkach mieszkalnych oferują także pomieszczenia biurowe.
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy w odbiorze technicznym?
Zarezerwuj termin odbioru

Odbiór lokalu biurowego w budynku mieszkalnym

Deweloperzy prześcigają się w uatrakcyjnieniu ofert mieszkaniowych, niektórzy oferują zakup lokali w budynkach mieszkalno-usługowych, zapewniając, że można będzie w nich zarówno mieszkać, jak i prowadzić działalność gospodarczą. Funkcjonowanie firm prowadzących działalność biurową w zaadaptowanych mieszkaniach lub domach jednorodzinnych jest często spotykane na rynku nieruchomości komercyjnych. Spora część takich biur to lokale wynajęte od właścicieli mieszkań, którzy zaoferowali lepsze warunki najemcom, niż te, które w danej okolicy oferują operatorzy biurowców. Lokale mieszkalne na swoją siedzibę mogą wybierać zwłaszcza ci przedsiębiorcy, którzy prowadzą cichą, nieuciążliwą dla sąsiadów działalność np. firmy księgowe, kancelarie notarialne lub gabinety psychologiczne. Przy wyborze lokalu mieszkalnego, w którym mamy zamiar prowadzić działalność gospodarczą, zatrudniając pracowników i przyjmując klientów, powinniśmy wziąć pod uwagę szereg czynników, takich jak uwarunkowania prawne dot. przeznaczenia terenu, na którym znajduje się budynek, możliwość zapewnienia naszym pracownikom i klientom miejsc parkingowych w pobliżu naszej siedziby, dostępność lokalu dla osób
niepełnosprawnych za pomocą wind lub pochylni, a w razie potrzeby zastosowania klimatyzacji możliwość umieszczenia jednostek zewnętrznych na budynku.

Odbiór techniczny biura

Lokal, w którym zatrudniamy pracowników biurowych, powinien spełniać wszelkie wymogi dotyczący wysokości i powierzchni pomieszczeń, odpowiedniej wymiany powietrza, oświetlenia naturalnego i sztucznego oraz ochrony przeciwpożarowej, jak wyposażenie w sprzęt przeciwpożarowy i odpowiednie drzwi oraz drogi ewakuacyjne. Wszystkie te czynniki należy brać pod uwagę przed zakupem lokalu od dewelopera i zasięgnąć opinii architekta, czy mieszkanie nadaje się do adaptacji na biuro. Po jego zakupie warto zlecić architektowi projekt adaptacji lokalu wraz z projektem zmian lokatorskich, które ułatwią późniejsze dostosowanie mieszkania do naszych potrzeb i wymogów prawnych dotyczących funkcjonowania lokali biurowych jako zakładów pracy. Pamiętajmy też o możliwości zatrudnienia fachowców przy odbiorze lokalu od dewelopera. Na przeszkodzie adaptacji lokalu mieszkalnego na biuro mogą jednak stanąć przepisy urbanistyczne, dlatego jeszcze przed zakupem lokalu powinniśmy się upewnić, że mieszkanie znajduje się w budynku o funkcji mieszkalnej z dopuszczeniem funkcji usługowej (i w budynku istnieją od początku jego funkcjonowania lokale użytkowe, przewidziane w zatwierdzonym i zrealizowanym projekcie budowlanym), lub można uzyskać zgodę na zmianę funkcji budynku z mieszkalnego na mieszkalno-usługowy. Należy ustalić, czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza taką możliwość. Jeśli plan nie został uchwalony, to musimy wystąpić o wydanie nowych warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Jeśli MPZP lub WZiZT dopuszczają na obszarze, na którym stoi budynek mieszkalny także lokale usługowe, wtedy pozostaje nasz zamiar zmiany sposobu użytkowania lokalu zgłosić właściwemu organowi, zgodnie z art. 71 ust. 2 Prawa budowlanego.

Pamiętajmy, że adaptować mieszkanie na biuro i jego użytkować możemy dopiero po upewnieniu się, że prezydent, burmistrz lub starosta nie wniósł sprzeciwu, na co ma 30 dni od daty dokonania przez nas zgłoszenia zamiaru zmiany sposobu użytkowania lokalu. Procedurę tę możemy przeprowadzić dopiero po zakończeniu budowy całej inwestycji, dla której decyzją zawartą w wydanym pozwoleniu na budowę od dewelopera wymaga się jeszcze uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Nabywcęmieszkania czeka więc niełatwa droga do zrealizowania zamiaru zainstalowania w nim biura. Pewny lokal służy pomocą zarówno w zakresie poradnictwa formalno-prawnego jak i technicznego odbioru lokalu wybudowanego dewelopera. Decydując się na prowadzenie firmy w zaadaptowanym lokalu mieszkalnym powinniśmy wziąć pod uwagę, że zarząd wspólnoty mieszkaniowej może naliczyć nam większe opłaty za eksploatację w częściach wspólnych budynku, jeśli uzna, że odwiedza nas dużo klientów i z tego tytułu powinniśmy ponosić zwiększone koszty utrzymania ochrony i monitoringu, sprzątania klatek schodowych, chodników i garażu lub naziemnych miejsc parkingowych lub eksploatacji wind. Wspólnota nie może nam jednak zakazać prowadzenia działalności gospodarczej w mieszkaniu.

Ściągnij nasz poradnik:
Jak bezpiecznie kupić mieszkanie lub dom na rynku pierwotnym?


Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

Średnia 5/5 na podstawie 2 opinii.

Jak wygląda odbiór mieszkania?

Zobacz film z odbioru mieszkania z ekspertem Pewny Lokal

Baza wiedzy

Zobacz więcej

Jak sprawdzić mieszkanie?

Czego dowiesz się dzięki raportowi Pewny Lokal?

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka