Lokal, w którym zatrudniamy pracowników biurowych, powinien spełniać wszelkie wymogi dotyczący wysokości i powierzchni pomieszczeń, odpowiedniej wymiany powietrza, oświetlenia naturalnego i sztucznego oraz ochrony przeciwpożarowej, jak wyposażenie w sprzęt przeciwpożarowy i odpowiednie drzwi oraz drogi ewakuacyjne. Wszystkie te czynniki należy brać pod uwagę przed zakupem lokalu od dewelopera i zasięgnąć opinii architekta, czy mieszkanie nadaje się do adaptacji na biuro. Po jego zakupie warto zlecić architektowi projekt adaptacji lokalu wraz z projektem zmian lokatorskich, które ułatwią późniejsze dostosowanie mieszkania do naszych potrzeb i wymogów prawnych dotyczących funkcjonowania lokali biurowych jako zakładów pracy. Pamiętajmy też o możliwości zatrudnienia fachowców przy odbiorze lokalu od dewelopera. Na przeszkodzie adaptacji lokalu mieszkalnego na biuro mogą jednak stanąć przepisy urbanistyczne, dlatego jeszcze przed zakupem lokalu powinniśmy się upewnić, że mieszkanie znajduje się w budynku o funkcji mieszkalnej z dopuszczeniem funkcji usługowej (i w budynku istnieją od początku jego funkcjonowania lokale użytkowe, przewidziane w zatwierdzonym i zrealizowanym projekcie budowlanym), lub można uzyskać zgodę na zmianę funkcji budynku z mieszkalnego na mieszkalno-usługowy. Należy ustalić, czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza taką możliwość. Jeśli plan nie został uchwalony, to musimy wystąpić o wydanie nowych warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Jeśli MPZP lub WZiZT dopuszczają na obszarze, na którym stoi budynek mieszkalny także lokale usługowe, wtedy pozostaje nasz zamiar zmiany sposobu użytkowania lokalu zgłosić właściwemu organowi, zgodnie z art. 71 ust. 2 Prawa budowlanego.
Pamiętajmy, że adaptować mieszkanie na biuro i jego użytkować możemy dopiero po upewnieniu się, że prezydent, burmistrz lub starosta nie wniósł sprzeciwu, na co ma 30 dni od daty dokonania przez nas zgłoszenia zamiaru zmiany sposobu użytkowania lokalu. Procedurę tę możemy przeprowadzić dopiero po zakończeniu budowy całej inwestycji, dla której decyzją zawartą w wydanym pozwoleniu na budowę od dewelopera wymaga się jeszcze uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Nabywcę mieszkania czeka więc niełatwa droga do zrealizowania zamiaru zainstalowania w nim biura. Pewny lokal służy pomocą zarówno w zakresie poradnictwa formalno-prawnego jak i technicznego odbioru lokalu wybudowanego dewelopera. Decydując się na prowadzenie firmy w zaadaptowanym lokalu mieszkalnym powinniśmy wziąć pod uwagę, że zarząd wspólnoty mieszkaniowej może naliczyć nam większe opłaty za eksploatację w częściach wspólnych budynku, jeśli uzna, że odwiedza nas dużo klientów i z tego tytułu powinniśmy ponosić zwiększone koszty utrzymania ochrony i monitoringu, sprzątania klatek schodowych, chodników i garażu lub naziemnych miejsc parkingowych lub eksploatacji wind. Wspólnota nie może nam jednak zakazać prowadzenia działalności gospodarczej w mieszkaniu.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!