Niepokój kupujących często wzbudza sytuacja, gdy podczas odbioru okazuje się, że gotowe mieszkanie nie jest pozbawione wad. Warto podkreślić, że standardem jest, zwłaszcza w przypadku bardzo dokładnego sprawdzenia mieszkania, że w lokalu stwierdza się mniejsze lub większe usterki. Ustawa deweloperska reguluje kwestię ich usunięcia w taki sposób, że deweloper ma 14 dni od dnia odbioru na odniesienie się do wad w mieszkaniu, a następnie 30 dni na naprawienie uznanych usterek. Dlatego też podpisanie protokołu jest podstawą do wyegzekwowania od dewelopera realizacji jego zobowiązania wobec kupującego.
Nieco inną kwestią jest odmowa przyjęcia kluczy przez nabywcę w sytuacji, gdy usterek w mieszkaniu jest sporo. Jeżeli umożliwiają to zapisy umowy deweloperskiej, wówczas warto wstrzymać się z odebraniem mieszkania- dzięki temu unikniemy sytuacji, gdy, w przypadku wskazania nowych usterek podczas drugiego odbioru, deweloper będzie starał się obarczyć nas odpowiedzialnością za ich powstanie w okresie pomiędzy odbiorami. Dodatkowo jeżeli klucze będą w jego posiadaniu, będzie mu prawdopodobnie bardziej zależeć na szybszym naprawieniu usterek, aby móc jak najszybciej pozbyć się dodatkowych obciążeń związanych z mieszkaniem. Nawet jeżeli nasza umowa nie reguluje tej kwestii, możemy umówić się z deweloperem na takie rozwiązanie, pamiętając o umieszczeniu w protokole stosownej informacji.
Niezależnie od zobowiązania do usunięcia usterek, stwierdzonych podczas odbioru i wpisanych do protokołu, deweloper odpowiada za naprawę wad w ramach rękojmi. Jest ona narzędziem, służącym ochronie interesów kupującego i obowiązuje nawet jeżeli umowa deweloperska milczy na jej temat. W przypadku nieruchomości okres jej trwania wynosi 5 lat (2 lata na ruchomości) i w tym czasie deweloper ma obowiązek naprawienia zgłoszonych usterek. Kupujący ma też prawo żądania obniżenia ceny lokalu lub, gdy deweloper nie usuwa wady, do odstąpienia od umowy. To ostatnie przysługuje kupującemu w przypadku stwierdzenia wady istotnej, a więc mającej wpływ na wartość nieruchomości lub przyczyniającej się do ograniczenia (lub nawet uniemożliwiającej) jej użytkowania.
Rękojmia podlega pewnym modyfikacjom (ograniczenie lub wyłączenie) jedynie w sytuacji, gdy mieszkanie nabywane jest od osoby fizycznej przez osobę fizyczną, lub gdy umowę zawierają przedsiębiorcy.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!