2022-04-24
Mieszkania bez wad to rzadkość na rozgrzanym do czerwoności rynku nieruchomości. W artykule podpowiadamy jak fachowo dokonać odbioru mieszkania oraz na co zwrócić szczególną uwagę aby mieszkanie nie sprawiało nam problemów w przyszłym użytkowaniu. Przybliżymy też czym jest protokół zdawczo-odbiorczy.
Przed przystąpieniem do odbioru powinniśmy się przygotować. Wszelkie informacje na temat kupowanego lokalu znajdują się w umowie, prospekcie informacyjnym a przede wszystkim w rzutach mieszkania (projektowym, powykonawczym, instalacji itp.). Odbiór mieszkania polega na sprawdzeniu wybudowanego lokalu pod kątem wad i usterek wynikłych w trakcie budowy inwestycji. Porównujemy czy deweloper wybudował nieruchomość zgodnie z tym co nam obiecał w projekcie i czy lokal jest oddany zgodnie ze sztuką budowlaną i tzw. polskimi normami. W takiej sytuacji dobrze zastanowić się nad skorzystaniem z usług fachowca takiego jak inżynier lub inspektor nadzoru budowlanego. Pewny Lokal jako ogólnopolska firma zajmująca się audytami mieszkań zapewnia usługi fachowców mających bogate doświadczenie przy odbiorach mieszkań i domów.
Odbiór mieszkania najlepiej jest przeprowadzić w ciągu dnia przy dobrym świetle. Oprócz sprawdzenia czy nie ma usterek takich jak zarysowania, krzywe podłogi, ubytki w ścianach i inne zauważalne na pierwszy rzut oka wady powinniśmy zwrócić uwagę w szczególności na:
powierzchnię lokalu - należy zwrócić uwagę na to, czy metraż jest liczony według nowej normy czy starej - niekorzystnej. Często umowa wiąże różne dopłaty uzależnione od różnicy w powierzchni albo pozwala na odstąpienie od niej jeżeli finalna powierzchnia różni się powyżej np. 2% od tego co obiecywał deweloper
stolarka okienna i drzwiowa - częstym problemem jest to, że okna są nieprawidłowo zainstalowane, co skutkuje nieszczelnościami i uciekaniem ciepła z lokalu. Należy sprawdzić czy drzwi i okna zamykają i otwierają się prawidłowo. Szyby mogą być porysowane, a stolarka posiadać ubytki w plastiku lub drewnie
doprowadzenie instalacji - chodzi o światłowód i inne media potrzebne do korzystania z mieszkania, prąd w gniazdkach i napięcie. Zgodnie z najnowszymi normami prawnymi każdy budynek powinien mieć doprowadzony światłowód oraz instalacje pozwalające na odbiór telewizji naziemnej i kablowej. Dzięki temu możliwe jest swobodne korzystanie z usług różnych dostawców mediów. Nie jest łatwo sprawdzić czy deweloper poprawnie zainstalował instalacje. Dobrze jednak spytać czy zostały one doprowadzone według najnowszych norm obowiązujących od 2013 r. Prawnicy Pewny Lokal pomogą upewnić się w 100 % czy deweloper doprowadził instalacje zgodnie z prawem. Napięcie dobrze jest sprawdzić przy pomocy miernika napięcia.
wilgotność - należy zwrócić uwagę czy w mieszkaniu nie znajdują się powierzchnie zawilgocone, szczególnie w miejscach gdzie wiemy, że przebiegają rury lub znajduje się bliska styczność z zewnętrzną powierzchnią podatną na działanie wody np. krawędź dachu. Jeżeli znajdziemy zawilgocenia, w celu ich potwierdzenia sprawdź je wilgotnościomierzem. Przepisowy wilgotnościomierz jakim dysponuje np. inżynier z firmy Pewny Lokal nie pozwoli deweloperowi zakwestionować pomiaru.
wentylacja - zwróć uwagę czy piony wentylacyjne są wykonane zgodnie z projektem i sztuką budowlaną. W celu potwierdzenia ich działania dobrze jest użyć anemometru lub nawet zwykłego kadzidła, które wskaże nam czy instalacja jest drożna i nie będzie w przyszłości powodować nieprzyjemnych zapachów.
termowizja - dobrze jest też sprawdzić mieszkanie przy użyciu kamery termowizyjnej na obecność mostków termicznych. Kamera sprawdzi się instalacje grzewcze, montaż stolarki okiennej. Pewny Lokal zapewnia badanie kamerą termowizyjną zarówno latem jak i zimą.
W przypadku stwierdzenia niezgodności w mieszkaniu należy dopilnować aby wszelkie wady i usterki zostały wpisane do protokołu. Zgodnie z ustawą deweloperską po podpisaniu protokołu deweloper ma 30 dni na naprawienie stwierdzonych w czasie odbioru problemów z mieszkaniem. Jeżeli wady są na tyle poważne, że powyższy termin nie wystarczy na dokonanie napraw, deweloper może wydłużyć ustawowy termin na oddanie mieszkania informując o tym na piśmie. Po upływie okresu następuje drugi odbiór w czasie którego należy zweryfikować czy naprawienie wad i usterek zostało dokonane w sposób zgodny z sztuką budowlaną. Warto zaznaczyć, że nawet tzw. drugi odbiór dobrze przeprowadzić przy pomocy wykwalifikowanego fachowca. Nikt nie chciałby aby naprawione wady były tylko tuszowaniem problemu, a nie ich rzeczywistym usunięciem.
Założyciel Pewnego Lokalu. Konsultant biznesowy z wieloletnim doświadczeniem. Specjalista i analityk rynku nieruchomości ze szczególnym uwzględnieniem rynku mieszkań. W ciągu blisko 8 lat pracy w Pewnym Lokalu poznał od podszewki większość problemów, z jakimi borykają się nabywcy nieruchomości, zarówno mieszkań, jak i domów.
Metraż weryfikujemy na życzenie klienta, kiedy zaistnieje podejrzenie niezgodności z pomiarem powykonawczym.
Sprawdzamy okna i drzwi, także pod kątem zgodności ze standardem.
Zweryfikujemy instalację elektryczną, kanalizacyjną, ciepłą oraz inne instalacje.
Sprawdzimy ich zgodność ze standardem oraz normami budowlanymi (np. wymiary miejsca postojowego).
Metraż weryfikujemy na życzenie klienta, kiedy zaistnieje podejrzenie niezgodności z pomiarem powykonawczym.
Weryfikujemy szczelność okien, pleśń, grzyba za pomocą kamer termowizyjnych.
Rzut zwykle stanowi załącznik do prospektu informacyjnego dewelopera. Rzut projektowy jest nam potrzebny podczas odbioru technicznego do zweryfikowania układu mieszkania (np. wnęki, ściany) oraz rozmieszczenia instalacji.
Standard to dokument, który określa jak deweloper wykończy mieszkanie (np. czy stan deweloperski obejmuje parapety wewnętrzne, czy nie). Dzięki standardowi jesteśmy w stanie kompleksowo zweryfikować mieszkanie lub dom podczas odbioru.
Niekiedy informacje istotne dla przeprowadzenia odbioru technicznego znajdują się także w prospekcie informacyjnym dewelopera. Rzut projektowy oraz standard wykończenia zazwyczaj stanowią załączniki do prospektu informacyjnego.
Podajesz miasto i metraż, a nasi pracownicy umawiają zlecenie z inżynierem.
W czasie odbioru lub przeglądu nieruchomości nasz inżynier sprawdza jej stan techniczny, zgodność z normami budowlanymi i projektem. Wykorzystujemy kamery termowizyjne.
Odbiór mieszkania kończy się protokołem odbioru sporządzonym przez dewelopera. Na rynku wtórnym 48h po odbiorze mieszkania otrzymujesz raport.