Po najnowszych zmianach w Ustawie z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków świadectwo energetyczne, które wcześniej było dokumentem sporządzanym raczej sporadycznie, stało się obowiązkowe dla sporej części właścicieli nieruchomości. W jakich przypadkach świadectwo energetyczne jest niezbędne i kiedy konieczna jest aktualizacja posiadanego dokumentu?
Świadectwo energetyczne to krótki dokument, przygotowywany według obowiązującego wzoru przez uprawnionego audytora, który w oparciu o dokonane obliczenia oraz wartość wskaźników (w tym przede wszystkim wskaźnik rocznego zapotrzebowania na energię użytkową (EU),energię końcową (EK) i nieodnawialną energię pierwotną (EP)) określa w świadectwie charakterystykę energetyczną nieruchomości. Oznacza to, że w świadectwie znajdziemy określenie ilości energii, której użycie będzie konieczne na zaspokojenie potrzeb energetycznych budynku bądź jego części.
Świadectwo może zostać przekazane stronie zamawiającej zarówno w formie papierowej, jak i w elektronicznej (dokument opatrzony numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej).
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami świadectwo charakterystyki energetycznej jest niezbędne na potrzeby przystąpienia do umowy sprzedaży lub najmu domu bądź mieszkania. Brak dokumentu traktowany jest jak wykroczenie i może kosztować właściciela nieruchomości nawet 5 tysięcy złotych. Warto też zaznaczyć, że prawa do otrzymania świadectwa energetycznego druga strona umowy nie może się zrzec.
Świadectwo energetyczne jest też obowiązkowe jako załącznik do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego oraz do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie.
Z wyżej wspomnianego obowiązku wyłączone są, zgodnie z art. 4 Ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, budynki które:
Dodatkowo nieruchomości przeznaczone na własny użytek również nie podlegają obowiązkowi posiadania świadectwa energetycznego.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Świadectwo energetyczne zachowuje swoją ważność przez 10 lat od dnia jego sporządzenia. Zgodnie z art. 14 Ustawy o charakterystyce energetycznej budynków świadectwo traci swoją ważność przed upływem tego terminu w przypadku gdy w budynku prowadzone są prace, które mają wpływ na charakterystykę energetyczną budynku, w tym między innymi:
W takiej sytuacji konieczne będzie ponowne zlecenie przygotowania świadectwa energetycznego, nawet przed upływem 10 lat. Warto pamiętać, aby w tym zakresie skorzystać z usług wiarygodnej i polecanej przez klientów firmy. Pewny Lokal służy swoim klientom wsparciem na każdym etapie zakupu nieruchomości, wspierając ich także w prowadzeniu audytów energetycznych nieruchomości.
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!