Zarezerwuj odbiór lub napisz do nas

Odbiór mieszkania pytania

Znajdź odpowiedź na najważniejsze pytania związane z odbiorem mieszkania.
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy w odbiorze technicznym?
Zarezerwuj termin odbioru

W niniejszym artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania związane z odbiorem lokalu.

Jak długo trwa odbiór? Długość odbioru technicznego mieszkania w praktyce zależy od metrażu – im większa nieruchomość, tym dłuższy odbiór. Z naszego doświadczenia wiemy, że odbiór mieszkania od 40 do 60 metrów kwadratowych zwykle trwa ok. 1,5 godziny. Więcej w naszym artykule.

Jakie dokumenty wziąć na odbiór? Na odbiór należy wziąć przede wszystkim standard wykończenia (który stanowi załącznik do prospektu informacyjnego). Dobrze też „wyposażyć się” w rzut projektowy mieszkania lub domu. Więcej w naszym artykule.

Czy do pomocy w odbiorze mieszkania potrzebne są uprawnienia? Aby oferować wsparcie techniczne w kwestii odbiorów mieszkań niepotrzebne są uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności – wystarczy praktyczna wiedza i doświadczenie. Często osoby posiadające uprawnienia współpracują z deweloperami jako inspektorzy nadzoru i mogą być nieobiektywni.

Czy deweloper może nie podpisywać protokołu odbioru? Zgodnie z ustawą deweloperską, podpisanie protokołu odbioru oznacza jedynie udokumentowanie, że odbiór się odbył, a nie zgodę dewelopera na wady i usterki z protokołu odbioru. Deweloper nie może więc odmówić podpisania protokołu.

Czy podczas odbioru przekazywane są klucze? Odbiór techniczny nie jest tym samym, co przekazanie kluczy. W teorii, jeżeli umowa deweloperska milczy na ten temat, klucze powinny zostać przekazane dopiero w momencie podpisywania umowy przenoszącej własność. Więcej w naszym artykule.

Ile osób może towarzyszyć nabywcy podczas odbioru mieszkania? Polskie prawo pozwala nabywcy mieszkania zaprosić na odbiór tyle osób, ile jest mu „potrzebnych” do pomocy przy odbiorze.

Ile czasu ma deweloper na odniesienie się do wyników odbioru? Zgodnie z ustawą deweloperską, deweloper ma 14 dni na odniesienie się do wad, usterek i niezgodności z dokumentacją wykrytych podczas odbioru.

Ile czasu ma deweloper na naprawę wad i usterek? Deweloper ma 30 dni (liczonych od dnia odbioru) na naprawę wad, usterek i niezgodności. W świetle ustawy deweloperskiej, w „uzasadnionych przypadkach” naprawienie wad i usterek może zająć deweloperowi więcej czasu.

Czy na kolejnych odbiorach nabywca może podnosić wady, których nie zauważył na pierwszym odbiorze? Tak, takie prawo nabywcy wynika z ustawy deweloperskiej i deweloper nie może kwestionować zgłoszonych później usterek/wad. Należy jednak pamiętać, że jeżeli odbiorowi będzie towarzyszyło przekazanie kluczy do mieszkania/domu, nabywca może mieć problemy w udowodnieniem deweloperowi, że dodatkowe wady i usterki nie pojawiły się w czasie, kiedy nieruchomość była już w posiadaniu nabywcy.

Czy części usterek można nie wpisywać do protokołu? Z doświadczenia wiemy, że deweloperzy czasami namawiają nabywców mieszkań do niewpisywania wad i usterek wykrytych podczas odbioru. Nie należy się godzić na takie prośby (chyba, że bardzo ufamy deweloperowi), gdyż bez udokumentowania wad w protokole, nie mamy potem podstawy, żeby domagać się ich naprawy.

Czy podczas odbioru mierzy się metraż mieszkania? To skomplikowana kwestia. Zwykle przed odbiorem mieszkania, nabywca nie zna jeszcze ostatecznego metrażu nieruchomości. Na odbiór deweloper przynosi tzw. rzut powykonawczy (wykonany przed geodetę), który różni się od rzutu projektowego. Nabywcy mieszkań często są więc „zdziwieni”, że metraż mieszkania różni się od metrażu planowanego w umowie deweloperskiej, jednak w praktyce podważenie pomiarów geodety jest w zasadzie niemożliwe. Więcej w naszym artykule.

Jak się ma odbiór techniczny do rękojmi mieszkania? Rękojmia to rodzaj ustawowej „gwarancji” na „wady fizyczne” mieszkania, które ujawnią się po przeniesieniu posiadania nieruchomości, a więc po wydaniu kluczy. Jeżeli wady i usterki są widoczne już w czasie odbioru, nie można ich potem kwestionować w ramach rękojmi. Więcej w naszym artykule.

Co, jeśli deweloper kwestionuje wpisane do protokołu wady i usterki? Jeżeli nie zapłaciliśmy jeszcze wszystkich rat za mieszkanie na podstawie umowy deweloperskiej, możemy odmówić opłacenia ostatniej raty do momentu naprawy przez dewelopera wad. Z praktyki wiemy, że ten argument często działa na deweloperów. Jeżeli zapłaciliśmy już wszystkie raty, możemy zagrozić deweloperowi odstąpieniem od umowy. Jeżeli trafiliśmy jednak na „hardego” dewelopera, zostaje nam pomoc prawników.

Czy popisywać umowę przenoszącą własność, jeżeli deweloper nie naprawi wad i usterek? W teorii nic nie stoi na przeszkodzie, żeby to zrobić, szczególnie jeżeli i tak wpłaciliśmy już wszystkie raty za mieszkanie. Spór z deweloperem o naprawę wad i usterek lepiej kontynuować będąc już właścicielem nieruchomości. Więcej w naszym artykule.

Ściągnij nasz poradnik:
Jak bezpiecznie kupić mieszkanie lub dom na rynku pierwotnym?


Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

Średnia 5/5 na podstawie 2 opinii.

Jak wygląda odbiór mieszkania?

Zobacz film z odbioru mieszkania z ekspertem Pewny Lokal

Baza wiedzy

Zobacz więcej

Jak sprawdzić mieszkanie?

Czego dowiesz się dzięki raportowi Pewny Lokal?

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka