Wśród dostępnych metod zlecenia sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej najbardziej popularna jest forma online. Wszelkie dane uzupełniamy przy pomocy formularza i na tej podstawie wybrany przez nas audytor dokonuje obliczeń. Wiele osób obawia się jednak, że nie będzie w stanie dobrze wypełnić formularza świadectwa charakterystyki energetycznej. Przez co obliczenia nie będą poprawne. Dlatego w dzisiejszym artykule postaramy się wyjaśnić jakie najczęstsze dane znajdziemy w formularzu i na co uważać po ich otrzymaniu.
Całą metodologię sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej znajdziemy w Ustawie o charakterystyce energetycznej budynków z 29 sierpnia 2014 r. z późn. zm., a także Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej.
Znajdziemy w nich mnóstwo wzorów i tabel, dzięki którym możliwe jest określenie charakterystyki energetycznej budynku. W praktyce jednak audytorzy nie liczą wskaźników ręcznie, a wykorzystują do tego specjalne programy obliczeniowe.
Jednak aby system mógł obliczyć odpowiednie wartości, to audytor musi zebrać dane o nieruchomości. I tu najczęściej pojawia się pytanie — jak dużo informacji trzeba podać audytorowi? I czy taki formularz online jest wystarczający? Czy może jednak lepiej, spotkać się osobiście?
W celu poprawnego obliczenia wskaźników charakterystyki energetycznej budynku (na przykład domu jednorodzinnego) audytor potrzebuje uzyskać informacje dotyczące:
W przypadku mieszkania w formularzu dla świadectwa charakterystyki energetycznej powinno być miejsce na wpisanie piętra, na którym znajduje się mieszkania. A także informacji o bezpośrednio przylegających mieszkaniach do naszego. A więc czy pod lub nad nami znajduje się inne mieszkanie oraz, czy mamy sąsiadów z „boku”, dzięki czemu straty ciepła z mieszkania są niższe.
Wraz z formularzem powinniśmy przesłać audytorowi także rzut budynku, dzięki czemu nie będziemy musieli podawać powierzchni poszczególnych pomieszczeń.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Jak widzimy, liczba tych informacji nie jest przesadnie duża i wszystkie informacje można łatwo zebrać w formularzu. Zatem nie ma potrzeby wizyty audytora na miejscu, co zwykle sprawia, że koszt świadectwa znacząco wzrasta.
W zależności od firmy formularz świadectwa charakterystyki energetycznej może być mniej lub bardziej intuicyjny w wypełnieniu. Dlatego eksperci z Pewnego Lokalu postanowili wspomóc klientów w uzupełnianiu danych i „problematyczne” pola zostały szczegółowo wyjaśnione.
Oczywiście może się zdarzyć, że mimo objaśnień nie będziemy pewni czy wpisujemy dobre wartości. Dlatego zawsze możemy poprosić o kontakt z audytorem, który wyjaśni nam niezrozumiałe dla nas pytania i pomoże znaleźć odpowiednie informacje w projekcie lub na tabliczkach znamionowych. A co jeżeli mamy starszy budynek i dane te się nie zachowały?
I taka sytuacja nie jest problematyczna dla audytorów Pewnego Lokalu. Dzięki doskonałej znajomości przepisów, norm i samego procesu budowlanego, po zadaniu kilku pytań, są oni w stanie oszacować poszczególne parametry.
Wśród ogłoszeń audytorów w sprawie możliwości sporządzenie świadectw charakterystyki energetycznej znajdziemy takie, w których audytorzy wymagają dołączania bardzo szczegółowych danych oraz takich, w których oferują sporządzeni świadectwa jedynie na podstawie metrażu i roku budowy.
I o ile sytuacja, w której audytor wymaga zbyt dużo, nie jest dla nas zbyt „groźna” a jedynie uciążliwa, bo potrzebujemy czasu na wyszukiwanie poszczególnych parametrów. To sytuacja, w której audytor prosi o dwie lub trzy informacje już tak. Na podstawie tak małej liczby danych, bez dopytań ze strony audytora nie można rzetelnie sporządzić świadectwa charakterystyki energetycznej. Będzie to jedynie tzw. podkładka, aby wypełnić ustawowy obowiązek, za którą możemy otrzymać grzywnę.
Dlatego, że posiadanie świadectwa, które nie odpowiada rzeczywistości, jest traktowane na równi z brakiem świadectwa. Dlatego warto korzystać z takich firm jak Pewny Lokal, które najdokładniej jak się da, zbierają informacje w celu sporządzenia świadectwa, ale nie angażują przy tym nadmiernie klientów. Co przekłada się na korzystną cenę usługi. Jest to więc optymalne rozwiązanie.
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!