W kwietniu bieżącego roku rozszerzono obowiązek uzyskiwania świadectw charakterystyki energetycznej o sprzedaż i wynajem nieruchomości. Wielu z właścicieli uzyskało już swój certyfikat, jednak część dopiero zamierza to zrobić. Dlatego w dzisiejszym artykule, po krotce postaramy się odpowiedzieć na pytanie — gdzie uzyskać i załatwić świadectwo charakterystyki energetycznej?
Sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej jest wynikiem wprowadzana do polskiego ustawodawstwa przepisów Unii Europejskiej. Dąży ona do zmaksymalizowania w najbliższych latach, liczby budynków o bardzo dobrych parametrach energetycznych. A właśnie świadectwo jest dokumentem, które określa nam, jak duże pokłady energii musi zostać zużyte w budynku, abyśmy mogli korzystać z niego zgodnie z przeznaczeniem. Czyli ogrzać w zimie, schłodzić latem czy po prostu ogrzać wodę do kąpieli. Świadectwo jest więc sygnałem dla potencjalnego najemcy lub kupca, jak duże koszty eksploatacyjne będzie ponosił, jeśli zdecyduje się na zakup lub wynajem.
Aby świadectwo charakterystyki energetycznej było ważne, to musi zostać wygenerowane w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej, a także sporządzone i podpisane przez uprawnionego do tego audytora. I to są dwa główne kryteria, które musimy spełnić.
Natomiast decyzja, gdzie uzyskamy i załatwimy świadectwo charakterystyki energetycznej, należy już do nas. Zdecydowana większość firm (w tym Pewny Lokal), świadczy tego typu usługi całkowicie online. W ten sposób mogą zaoferować niższą cenę niż audytorzy, który przejeżdżają na oględziny budynku. Dlatego, że cała procedura uzyskania świadectwa jest banalnie prosta. Wystarczy wypełnić otrzymany od firmy formularz i opłacić zamówienie, by ciągu kilku dni otrzymać świadectwo.
Raz sporządzone świadectwo jest ważne przez 10 lat. Jednak w kilku sytuacjach ten okres może ulec skróceniu. A my ponownie będziemy musieli zwrócić się do naszego audytora o aktualizację świadectwa. Może się tak zdarzyć na skutek zmiany parametrów energetycznych budynku. Na przykład po wymianie źródła ciepła, stolarki okiennej czy rozbudowie. Dlatego warto przy wyborze firmy, która sporządzi świadectwo wybrać tę, która działa już długo na rynku. I nie ma obaw, że za kilka lat zniknie i nie będziemy mogli łatwo zaktualizować świadectwa.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!