Zarezerwuj odbiór lub napisz do nas

Odbiór mieszkania z usterkami

Mieszkania budowane przez deweloperów prawie zawsze posiadają mniejsze lub większe usterki. Podpowiadamy co robić gdy wymarzone mieszkanie ma wady.
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy w kwestiach prawnych?
Porada prawna

Odbiór techniczny mieszkania lub domu w praktyce

Z doświadczenia firmy Pewny Lokal wynika, że prawie każde mieszkanie, które sprawdzają inżynierowie lub inspektorzy jest w mniejszym lub większy stopniu obarczone wadą lub usterką. Jeżeli nawet nabywca będzie na tyle szczęśliwy i mieszkanie okaże się być w niemal idealnym stanie, nie świadczy to o tym, że np. w komórce lokatorskiej nie ma doprowadzonej instalacji elektrycznej albo w boksie rowerowym występuje zawilgocenie. Rynek nieruchomości jest rozgrzany do czerwoności, a deweloperzy mają coraz większą trudność w znalezieniu dobrej ekipy budowlanej. Nie pomagają również ceny materiałów. Niestety odbija się to na jakości oddawanych lokali.

Odbiór mieszkania z usterkami

Wady i usterki znalezione w mieszkaniu nie oznaczają, że nabywca lokalu musi je sam naprawić. Każdego nabywcę mieszkania od dewelopera chronią przepisy - kodeks cywilny, a przede wszystkim ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu, tzw. ustawa deweloperska. Ustawa deweloperska wprowadza procedurę odbioru technicznego. Odbiór polega na sprawdzeniu przez nabywcę czy mieszkanie lub dom, który wybudował deweloper zgadza się z tym co obiecał w umowie deweloperskiej. Strony w końcu umawiały się, że wszystko będzie wybudowane w określonym standardzie i zgodnie ze sztuką budowlaną. Wszystkie wady i usterki są wpisywane do protokołu odbioru. W ciągu 14 dni deweloper odnosi się do wad i usterek, a w ciągu 30 dni naprawia je bez żadnych dodatkowych kosztów ponoszonych przez nabywce.

Deweloper nie naprawia usterek

W bardzo wielu przypadkach deweloper pozytywnie rozpatruje wady i usterki znalezione w czasie odbioru i rzeczywiście je naprawia. W sytuacji nienaprawienia uznanych wad w terminie, deweloper ma jeszcze prawo do wyznaczenia innego terminu na usunięcie usterek wraz z uzasadnieniem opóźnienia. Jeżeli deweloper nie uznaje wskazanej wady to nabywca ma inne możliwości dochodzenia praw z umowy. Przede wszystkim można odstąpić od umowy (musza to być  jednak wady istotne wykazane przez nabywcę). Może też żądać obniżenia ceny i usunięcia wad. W ostateczności nabywca może pójść do sądu. W wielu umowach deweloperskich występują też rozwiązania wedle których nabywca może się domagać kary umownej od dewelopera za opóźnienia w odbiorze lub przeniesieniu własności.

Wielka usterka w dachu.Usterki zidentyfikowane podczas odbioru mieszkania należy zapisać w protokole odbioru.

W przypadku zamówienia odbioru technicznego z firmą Pewny Lokal na miejsce przyjeżdża specjalista z kompletem sprzętu i bogatym doświadczeniem w odbieraniu lokali. Jeżeli po odbiorze okaże się, że deweloper np. spóźnia się lub nie naprawia wad i usterek znalezionych przez naszego specjalistę to prawnicy Pewny Lokal doradzą jak najlepiej wyjść z takiej sytuacji.

W tym celu zachęcamy do kontaktu z naszymi inżynierami i prawnikami: 797 014 014.

Ściągnij nasz poradnik:
Jak bezpiecznie kupić mieszkanie lub dom na rynku pierwotnym?


Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

Średnia 5/5 na podstawie 60 opinii.

Jak wygląda odbiór mieszkania?

Zobacz film z odbioru mieszkania z ekspertem Pewny Lokal

Baza wiedzy

Zobacz więcej

Jak sprawdzić mieszkanie?

Czego dowiesz się dzięki raportowi Pewny Lokal?

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka