Artykuł 556 Kodeksu cywilnego wadę fizyczną definiuje jako niezgodność nabywanego przedmiotu z umową, w szczególności gdy rzecz:
1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia (np. nieszczelne okna);
2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór (np. brak drzwi);
3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (np. brak przynależności, wskazanej w umowie).
Jeżeli istnienie wad stwierdzimy podczas odbioru nabywanej nieruchomości, wówczas należy je wpisać do protokołu odbioru. Zgodnie z ustawą deweloperską deweloper ma obowiązek w ciągu 14 dni przyjąć je lub odrzucić, a następnie ma 30 dni na naprawę uznanych usterek. W sytuacji, gdy stwierdzimy istnienie takiej wady już po wydaniu przedmiotu umowy, a więc domu lub mieszkania, wówczas swoich praw możemy dochodzić w ramach rękojmi.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Rękojmia jest instrumentem zabezpieczającym interes kupującego. Przysługuje nabywcy niezależnie od zapisów umownych, daty odbioru domu lub mieszkania oraz od zgłoszonych wcześniej, podczas odbioru, usterek. Obowiązuje przez pięć lat od daty odbioru mieszkania lub domu. Zgłoszenia stwierdzonych wad należy dokonać w formie pisemnej z żądaniem ich usunięcia, a w przypadku ich nienaprawienia przez sprzedającego, jeżeli mamy do czynienia z wadami istotnymi, a więc uniemożliwiającymi użytkowanie nieruchomości i obniżającymi jej wartość, możemy nawet odstąpić od umowy.
Rękojmię można ograniczyć lub wyłączyć w przypadku gdy stronami umowy są osoby fizyczne lub przedsiębiorcy, ale wyłączenie będzie bezskuteczne jeżeli sprzedający przedmiotową wadę zataił.
Warto wspomnieć o innym uprawnieniu, umożliwiającym kupującemu wyegzekwowanie od sprzedającego naprawy stwierdzonej usterki- o gwarancji. Jej udzielenie przez sprzedającego jest dobrowolne. W celu objęcia przedmiotu transakcji gwarancją gwarant (sprzedający) zobowiązany jest do udzielenia oświadczenia gwarancyjnego, w którym wskaże czas obowiązywania gwarancji (standardowo dwa lata), jej zakres oraz warunki postępowania w przypadku stwierdzenia wady.
Rękojmia i gwarancja nie są od siebie zależne i to do kupującego należy wybór, z którego z tych narzędzi zechce skorzystać.
Zobacz nowy odcinek podcastu dotyczący flipperów.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, gdzie zawodzi system i jakie niesie to za sobą konsekwencje.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!