Druk IR-1 to druk, który dotyczy zgłoszenia liczby oraz rodzaju posiadanych gruntów rolnych. Informację w postaci wypełnionego druku wraz ze wszystkimi wymaganymi załącznikami składa się w celu poprawnego obliczenia podatku, jaki trzeba będzie zapłacić od posiadanych gruntów. Wzór druku oraz to, co jest w nim zawarte, zostało określone przez Ministra Finansów. Co warto wiedzieć na temat druku IR-1 i kto go składa? Jakie obowiązują nas terminy?
Druk IR-1 dotyczy osób fizycznych, które posiadają grunty rolne. Oznacza to, że podatek ten będą musieli zapłacić także:
To istotne, gdyż organizacje lub też osoby prawne rozliczają się w inny sposób – na druku o symbolu DR-1. Na właścicieli gruntów rolnych został nałożony obowiązek wypełnienia druku nawet w sytuacji, kiedy korzystają oni ze zwolnień w płaceniu tego rodzaju podatku lub też przewidzianych ulg.
Istotne jest także to, jakie tereny są klasyfikowane jako grunty rolne i które działki należy zgłosić wypełniając druk IR-1. Według obowiązujących przepisów opodatkowaniu rolnemu podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne.
Dodatkowo będą to grunty sklasyfikowane jako zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych. Przewidziany został tutaj jeden wyjątek- grunty rolne, które są zajęte pod inną działalność gospodarczą niż typowo rolnicza. Wypełniony druk należy złożyć do gminy do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Najprostszym i najszybszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze specjalnej platformy umożliwiającej wypełnienie i przesłanie druku online. Wówczas, wchodząc na rządową platformę należy wybrać z listy interesujący nas wniosek o symbolu IR-1, można rozpocząć wypełnianie nowego wniosku, jeśli robimy to po raz pierwszy lub skorzystać z zapisanych, wcześniej już wypełnianych deklaracji, co oszczędza czas.
Pierwszą część druku stanowią informacje podstawowe takie jak uzupełnienie roku podatkowego, zaznaczenie celu składania formularza oraz deklaracja o posiadaniu lub nieposiadaniu gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Konieczne jest wypełnienie wszelkich danych osobowych wraz z adresem (imię, nazwisko, PESEL, adres oraz dane kontaktowe).
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Najważniejszą częścią druku IR-1 jako informacji o gruntach rolnych jest wypisanie wszelkich posiadanych gruntów. Aby móc dokładnie podać dane identyfikacyjne gruntów najlepiej jest przygotować sobie wypisy z ewidencji gruntów oraz konkretne numery identyfikacyjne. W tej części konieczne będzie wypisanie gruntów, określenie typu oraz klasy gruntów. Jest to istotne z punktu widzenia odpowiedniego naliczenia kwoty opodatkowania.
W praktyce, do każdej posiadanej działki wpisujesz jej adres, formę władania, typ gruntów oraz dane identyfikacyjne takie jak numer obrębu/arkusza mapy, oraz numer działki. Dodatkowo trzeba będzie też dookreślić takie kwestie jak ewentualna podstawa naliczenia ulgi opodatkowania. Chcesz, aby zrobił to za Ciebie specjalista? Zobacz więcej tutaj!
Druk IR-1, czyli "Informację o gruntach" należy złożyć w terminie do 14 dni od momentu nabycia gruntu klasyfikowanego jako rolny lub też w przypadku, kiedy zaistniały jakiekolwiek zmiany związane z posiadanymi, już wcześniej zgłoszonymi do opodatkowania gruntami. Druk należy wypełnić i zgłosić jednostce samorządu terytorialnego także w sytuacji, kiedy wygasa obowiązek płacenia podatku.
Naliczony podatek rolny jest płacony w czterech kolejnych ratach rozłożonych na cały rok. W sytuacji, kiedy jego wysokość nie przekracza 100 zł – powinien on zostać zapłacony w całości wraz z pierwszą ratą.
Czy przewidziane zostały jakieś sankcje w przypadku, kiedy właściciel gruntu rolnego nie złożyłby takiego druku? Jak można przeczytać w przepisach, uchylanie się od koniecznego do zapłacenia podatku jest karane karą grzywny lub też karą pozbawienia wolności. Najczęściej jest to jednak kara grzywny obliczana wysokością ilości konkretnych stawek dziennych.
Świadome zaniżenie wartości posiadanych gruntów przede wszystkim skutkuje koniecznością zapłacenia wyrównania zgodnie z tym, jak wygląda stan faktyczny posiadanych gruntów. Dodatkowo najczęściej istnieje też konieczność zapłacenia odsetek.
W praktyce złożenie druku IR-1 jest bardzo proste i szybkie, tym bardziej, jeśli decydujemy się zrobić to przez Internet. Korzystając z gotowych druków i systemu, który sam prowadzi nas krok po kroku przez wszystkie rubryki – szybko uporamy się z koniecznością złożenia takiej deklaracji.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.
Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Sporządzenie raportu zajmie nam najczęściej 2 dni robocze.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!