Lokal nabywany na rynku pierwotnym objęty jest pięcioletnią rękojmią, ale czy wiesz z czym się to wiąże?
Oznacza to, że w ciągu 5 lat od momentu podpisania umowy przyrzeczonej, nabywca jest uprawniony do zgłaszania do dewelopera stwierdzonych wad w nabytym lokalu, a deweloper ma obowiązek usterki naprawić w określonym umownie terminie. Warto podkreślić, że rękojmia jest ustawową formą odpowiedzialności sprzedawcy za wady, w związku z czym jest nadrzędna w stosunku do innych zapisów umownych. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za stwierdzone wady, niezależnie od swojej wiedzy na temat ich istnienia oraz winy w ich powstaniu. Jedyną sytuacją, wyłączająca działanie rękojmi, jest pojawienie się usterek na skutek niewłaściwej (a więc niezgodnej z przekazaną przez dewelopera Instrukcją użytkowania lokalu) eksploatacji nieruchomości.
Niezależnie od rękojmi, coraz częściej deweloperzy udzielają dodatkowo gwarancji na zakupiony lokal. Należy podkreślić, iż zapisy gwarancyjne są rezultatem dobrowolnych ustaleń pomiędzy stronami umowy, a nie określonymi odgórnie regulacjami. Dlatego też warto przyjrzeć im się dokładnie, aby mieć świadomość swoich praw i obowiązków, wynikających z udzielonej gwarancji. Okres, na jaki zawierana jest taka umowa, również podlega indywidualnym ustaleniom, ale standardowo przyjmuje się obecnie dwa lata od momentu wydania lokalu (a więc bieg liczony jest inaczej, niż ma to miejsce w przypadku rękojmi). W sytuacji, gdy korzystamy z naprawy gwarancyjnej, wówczas pięcioletni bieg rękojmi jest zawieszany na czas postępowania reklamacyjnego.
Po upływie pięciu lat od momentu podpisania umowy przenoszącej własność lokalu rękojmia na nabyty lokal oraz części wspólne wygasa. Nie oznacza to jednak, że w sytuacji stwierdzenia wad po jej wygaśnięciu kupujący pozbawiony jest jakichkolwiek możliwości dochodzenia swoich praw.
Jeżeli lokal objęty był gwarancją, z której skorzystano w trakcie trwania rękojmi, wówczas może okazać się, że, zawieszona na czas postępowania gwarancyjnego, rękojmia nadal obowiązuje i możemy na jej podstawie domagać się naprawy zgłoszonych wad.
Drugim przypadkiem, kiedy okazać się może, że nawet po pięciu latach możemy skorzystać z naprawy w ramach rękojmi, jest stwierdzenie „podstępnego zatajenia” wady przez sprzedającego. W takiej sytuacji, zgodnie z przepisem art. 568 §6 kodeksu cywilnego, upływ pięcioletniego okresu rękojmi nie ma znaczenia dla realizacji uprawnień z niej wynikających. Warto podkreślić, że termin „podstępne zatajenie” nie oznacza jedynie, iż deweloper o wadzie wiedział i celowo o niej nie poinformował kupującego, ale także, iż zapewnił o braku wad. Istotą wad ukrytych jest niemożność ich stwierdzenia podczas oględzin lokalu, chociażby podczas odbioru technicznego.
Dlatego też w ich przypadku pięcioletni bieg rękojmi rozpoczyna się w momencie stwierdzenia takiej usterki, niezależnie od terminu przekazania własności lokalu. Zgłoszenia takiej usterki należy dokonać w takim samym trybie, jak w przypadku wszystkich usterek, a więc pisemnie, z zachowaniem przez obie strony ustalonych umownie i ustawowo terminów rozpatrzenia i likwidacji uznanych wad.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie zawiłości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!