Podstawowym obowiązkiem nabywcy po podpisaniu umowy przeniesienia własności lokalu jest zgłoszenie tego faktu do urzędu gminy lub miasta. Na tej podstawie otrzymamy wyliczenie wysokości należnego podatku od nieruchomości.
W zależności od stawki jest on płatny raz w roku (do 100 zł) lub w czterech ratach (powyżej 100 zł).
Nie powinniśmy też zapomnieć o zawarciu umów z dostawcami mediów.
Jeżeli nabyte mieszkanie ma być naszym miejscem zamieszkania, wówczas podlegamy obowiązkowi meldunkowemu i w ciągu 30 dni od wprowadzenia się do lokalu powinniśmy zgłosić ten fakt do urzędu gminy lub miasta. W przypadku mieszkania z rynku pierwotnego zameldowanie możliwe jest nie wcześniej niż po uzyskaniu przez dewelopera pozwolenia na użytkowanie dla inwestycji oraz po odbiorze kluczy. Wtedy możemy już w dogodny dla nas sposób (poprzez profil zaufany, logowanie z e-dowodem albo osobiście lub poprzez pełnomocnika) poinformować urząd o zmianie miejsca zamieszkania.
Zameldowanie się będzie możliwe pod warunkiem przedstawienia niezbędnych dokumentów, w tym:
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Obowiązkowi meldunkowemu podlegają wszyscy obywatele polscy oraz przebywający w Polsce cudzoziemcy. Oznacza to obowiązek zameldowania się w miejscu pobytu czasowego lub stałego, wymeldowania się, zgłoszenia wyjazdu za granicę oraz powrotu. W przypadku dzieci oraz osób ubezwłasnowolnionych obowiązek meldunkowy w ich imieniu realizuje rodzic bądź opiekun.
Obecnie w wielu przypadkach, również w urzędach, posługujemy się nie adresem zameldowania, a faktycznego zamieszkania, w związku z czym obowiązek meldunkowy często postrzegany jest jako anachronizm. Mimo to nadal na podstawie danych meldunkowych przygotowywane są, chociażby listy wyborców, meldunek w danym miejscu może też oznaczać dodatkowe punkty w rekrutacji do przedszkoli i żłobków. Co więcej, w przypadku zakupu nieruchomości na rynku wtórnym, konieczne jest przedstawienie kupującemu zaświadczenia z urzędu, potwierdzającego brak osób zameldowanych w lokalu.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!