W poniższym artykule wyjaśniamy, kto ponosi koszt podziału spadku u notariusza.
Spadek mieszkania to bez wątpienia duża radość dla obdarowanego. Jednak warto pamiętać o tym, że wiąże się to nie tylko z przywilejami, ale również z koniecznością załatwienia kilku dość istotnych kwestii. Na szczęście można to sobie nieco ułatwić, decydując się na prowadzenie sprawy spadkowej u notariusza, a nie na drodze postępowania sądowego.
Obecnie zdecydowana większość spraw spadkowych, o ile oczywiście jest taka możliwość, załatwiana jest za pośrednictwem notariusza. W ten sposób dość szybko i sprawnie można pozostawić za sobą wszystkie niezbędne do nabycia spadku formalności. W Polsce notariusz może w imieniu swojego klienta rozprawić się z wszelkimi formalnościami, które wymagają dopełnienia w sprawach spadkowych od 1 marca 2009 roku. Choć u notariusza można załatwić większość spraw spadkowych, należy również liczyć się z tym, że w pokreślonych przypadkach niestety jego pomoc będzie niestarczająca, i aby nabycie na drodze spadku mieszkania było możliwe w sposób legalny, konieczne będzie uzupełnienie wszelkich formalności na jeszcze zupełnie innej drodze.
Dzieje się tak przede wszystkim w przypadku, gdy w czasie sporządzenia protokołu dziedziczenia nie byli obecni wszyscy spadkobiercy oraz gdy wyszło na jaw, że istnieje jeszcze przynajmniej jeden testament, który nie został otwarty/ogłoszony. Kolejną sytuacją, w której pomoc notariusza nie będzie przydatna, jest brak obywatelstwa zmarłego oraz to, że nie przebywał on na stałe i w sposób legalny na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Jeżeli nie ma żadnych przeciwwskazań co do dziedziczenia, po zebraniu i dostarczeniu wszystkich niezbędnych dokumentów do notariusza można rozpocząć postępowanie związane z nabyciem spadku.
Wysokość kosztów związanych z podziałem spadku są zależnie nie tylko od stawki notariusza, ale również i innych dość istotnych czynników. Warto jednak wiedzieć, że notariusz nie może narzucić zbyt wysokiej stawki za swoje usługi.
Każda osoba pracująca w tym zawodzie, ustalając cennik, musi mieć na względzie maksymalny wymiar stawek taksy notarialnej, określony przez Ministerstwo Sprawiedliwości. W zależności od wysokości majątku przedstawia się do w sposób następujący:
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Są to kwoty maksymalne, które oczywiście w zależności od cennika usług notariusza mogą być odpowiednio niższe. Koszty notarialne zawsze ponosi spadkobierca/spadkobiercy.
Dla załatwienia formalności spadkowych u notariusza niezbędne jest dostarczenie odpowiednich dokumentów. To przede wszystkim:
Ustanowienie aktu dziedziczenia to najważniejsza procedura, według której następuje przekazanie spadku jego nowym właścicielom. Jest to dokument, który, aby był ważny, musi zawierać:
Akt dziedziczenia nabiera mocy prawnej w momencie, w który zostaje wprowadzony do elektronicznego rejestru aktów.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!