Zarezerwuj odbiór lub napisz do nas

Deweloper nie wykonał poprawek

W artykule przedstawiamy co zrobić jeżeli deweloper nie naprawił usterek po odbiorze.
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy w kwestiach prawnych?
Porada prawna

Naprawa wad i usterek - ustawa deweloperska

Podstawową ochronę nabywcy lokalu od dewelopera zapewnia samo podpisanie umowy deweloperskiej. Zgodnie z ustawą deweloperską przed przeniesieniem własności lokalu nabywca i deweloper mają obowiązek przeprowadzić odbiór techniczny. W czasie odbioru należy zweryfikować stan techniczny lokalu, a ewentualne wady i usterki wpisać do protokołu odbioru. Protokół odbioru ma obowiązek podpisać nabywca i deweloper. Deweloper ma 14 dni na odniesienie się do wad i 30 dni na ich naprawienia. Jeżeli deweloper nie odniesie się do wad i usterek to ma jeszcze możliwość wyznaczenia innego terminu wraz z uzasadnieniem opóźnienia.

Deweloper poprawki i protokół.Jeśli deweloper nie wykonuje poprawek zidentyfikowanych podczas odbioru możemy mu zagrozić np. odstąpieniem od umowy.

Naprawa wad i usterek - przepisy ogólne

Oprócz praw do naprawy wad i usterek z ustawy deweloperskiej, można jeszcze powołać się na uprawnienia z tzw. rękojmi. Deweloper odpowiada na zasadzie rękojmi jeżeli nieruchomość ma wadę zmniejszającą jej wartość, zmniejszającą jej użyteczność, nieruchomość nie ma właściwości o których zapewniał deweloper lub wydał lokal w stanie niezupełnym. Zgodnie z kodeksem cywilnym deweloper odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości – przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. W takim wypadku nabywca może:

  • odstąpić od umowy
  • żądać obniżenia ceny
  • żądać usunięcia wad
  • żądać zamiany lokalu na wolny od wad

Przy żądaniu odstąpienia od umowy należy pamiętać, że nabywcy nie przysługuje takie uprawnienie jeżeli deweloper niezwłocznie usunie wskazaną wadę lub gdy wada jest nieistotna.

Jak dochodzić naprawy wad od dewelopera

Należy pamiętać, że wady i usterki można zgłaszać również po odbiorze technicznym. Dobrze jednak aby odbiór techniczny był przeprowadzony kompleksowo, najlepiej przez inżyniera lub inspektora budowlanego. Wady i usterki po odbiorze powinny być zgłoszone niezwłocznie, najlepiej na piśmie z wezwaniem do naprawienia wskazanych. Jeżeli deweloper nie wywiąże się z naprawienia usterek w lokalu pozostaje droga sądowa.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w dochodzeniu naprawy wad i usterek od dewelopera skonsultuj się z prawnikami Pewny Lokal. Zadzwoń pod 797 014 014.



 

Ściągnij nasz poradnik:
Jak bezpiecznie kupić mieszkanie lub dom na rynku pierwotnym?


Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

Średnia 5/5 na podstawie 18 opinii.

Jak wygląda odbiór mieszkania?

Zobacz film z odbioru mieszkania z ekspertem Pewny Lokal

Baza wiedzy

Zobacz więcej

Jak sprawdzić mieszkanie?

Czego dowiesz się dzięki raportowi Pewny Lokal?

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka