Zarezerwuj odbiór lub napisz do nas

Odbiór mieszkania z wadami

Pod pytaniem, czy odbierać mieszkanie z wadami kryje się w istocie kilka zagadnień.
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy w odbiorze technicznym?
Zarezerwuj termin odbioru

Odbiór mieszkania wady

"Czy mogę odebrać mieszkanie z wadami" to jedno z najczęstszych pytań, jakie deweloperzy zadają nam zlecając usługę odbioru technicznego mieszkania od dewelopera na rynku pierwotnym. W rzeczywistości jednak pod powyższym pytaniem kryje się kilka zagadnień, z których każde należy potraktować odrębnie. Dlatego poniżej odpowiadamy na trzy najważniejsze pytania związane z "odbiorem mieszkania z wadami".

Czy muszę podpisać protokół odbioru, jeśli w czasie odbioru zidentyfikowałem wady i usterki?

Zgodnie z ustawą deweloperską, z każdego odbioru technicznego mieszkania na rynku pierwotnym należy sporządzić protokół odbioru. W protokole należy wskazać wszelkie wady i usterki mieszkania lub domu oraz ewentualne niezgodności pomiędzy faktycznym stanem mieszkania a dokumentami dołączonymi do umowy deweloperskiej (rzut, standard). Życie pokazuje jednak, że praktycznie żaden odbiór nie jest bezusterkowy, a mniejsze lub większe "fuszerki" zdarzają się praktycznie w każdym mieszkaniu deweloperskim. Wykrycie wad w odbieranym mieszkaniu nie powinno jednak oznaczać, że nie podpiszemy protokołu odbioru. Znowu, zgodnie z ustawą deweloperską, podpisanie protokołu odbioru (zarówno przez nabywcę mieszkania jak i dewelopera) oznacza po prostu, że obie strony udokumentowały fakt odbioru. Deweloper (ponownie, na podstawie ustawy) powinien odnieść się do protokołu odbioru w terminie 14 dni po odbiorze oraz naprawić wady i usterki w ciągu 30 dni od odbioru. Protokół podpisać więc bezwzględnie należy.

Czy mogę nie wpisać wady i usterki do protokołu odbioru?

To bardziej skomplikowane pytanie. W teorii, ustawa deweloperska nie ogranicza czasowo prawa nabywcy do domagania się od dewelopera naprawy wad i usterek mieszkania. Czasami zdarza się, że nowe wady mieszkania są dostrzegane dopiero podczas tzw. odbioru pousterkowego (kiedy sprawdzamy, czy deweloper naprawił wady i usterki z pierwszego odbioru). Jest jednak jedno, a w zasadzie dwa "ale". Po pierwsze, deweloper nie ma podczas "drugiego" odbioru obowiązku podpisać kolejnego protokołu. Może więc zaistnieć problem z późniejszym udowodnieniem wad i usterek (protokół jest świetnym dowodem dokumentującym wady i usterki). Po drugie, jeżeli w momencie pierwszego odbioru przekazywane były klucze do mieszkania, jakiekolwiek wady i usterki, które wytykamy deweloperowi już po tym, gdy klucze znajdą się w naszym posiadaniu mogą zostać zbyte przez dewelopera argumentem: "przecież wszystkie wady i usterki znajdują się w protokole pierwszego odbioru, więc kolejne wady powstały zapewne już po tym odbiorze (a skoro to Pan miał klucze, to Pan za nie odpowiada)". Lepiej więc nie pomijać żadnej, nawet najmniejszej usterki, w protokole pierwszego odbioru, nawet jeśli namawia nas do tego deweloper.

Czy mogę podpisać umowę przenoszącą własność, jeżeli deweloper nie usunie wad i usterek?

Na powyższe pytanie odpowiedzieliśmy wyczerpująco w jednym z naszych poprzednich artykułów

Ściągnij nasz poradnik:
Jak bezpiecznie kupić mieszkanie lub dom na rynku pierwotnym?


Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

Średnia 5/5 na podstawie 60 opinii.

Jak wygląda odbiór mieszkania?

Zobacz film z odbioru mieszkania z ekspertem Pewny Lokal

Baza wiedzy

Zobacz więcej

Jak sprawdzić mieszkanie?

Czego dowiesz się dzięki raportowi Pewny Lokal?

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka