Odbiór lokalu to jeden z ważniejszych momentów transakcji zakupu mieszkania. Często dla kupującego jest to pierwsza okazja obejrzenia gotowego mieszkania. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jaki jest termin usunięcia wad przez dewelopera, co się stanie, jeśli deweloper nie usunie usterek na czas, a także kiedy wykonujemy ponowny odbiór techniczny.
Odbiór techniczny służy też, a właściwie przede wszystkim, sprawdzeniu stanu technicznego mieszkania oraz zgodności jego realizacji z projektem. Dlatego dobrze jest skorzystać z profesjonalnego wsparcia podczas odbioru- dzięki temu zyskamy pewność, że nic nie umknie naszej uwadze. Jest to ważne tym bardziej, że wszystkie stwierdzone podczas odbioru usterki wpisywane są do protokołu, podpisywanego przez kupującego oraz dewelopera, i na tej podstawie uznane przez dewelopera wady są usuwane.
Zgodnie z zapisami ustawy deweloperskiej po sporządzeniu i podpisaniu przez obydwie strony protokołu odbioru, deweloper ma 14 dni na odniesienie się do stwierdzonych usterek i 30 dni na ich naprawienie. Jeżeli tego nie zrobi w tym czasie, ma możliwość wskazania innego terminu wraz z wyjaśnieniem przyczyny opóźnienia.
W praktyce takie opóźnienie w naprawie usterki może wynikać na przykład z czasu produkcji elementów wymagających wymiany, jak może to mieć miejsce w przypadku wad oszklenia. Jeżeli są niewielkie, wystarczające może być ich szlifowanie. Jeżeli jednak rysy przekraczają wartości wskazane w normie budowlanej dotyczącej szyb, wówczas deweloper może zdecydować o konieczności wymiany oszklenia, co wiąże się z oczekiwaniem na produkcję materiału, który będzie wykorzystany do naprawienia wady.
Tutaj warto podkreślić, że w momencie wpisywania usterek do protokołu nie jesteśmy w stanie przewidzieć, w jaki sposób będą one naprawione, ponieważ dużo zależy od tego, jaką technologią dysponuje deweloper i jego podwykonawcy. Najczęściej za naprawę uznanych wad odpowiedzialny jest generalny wykonawca inwestycji (oczywiście zależy to od ustaleń umownych pomiędzy deweloperem z generalnym wykonawcą) i jego podwykonawcy.
Ponieważ nie wiemy, jak będą naprawiane usterki, czasami ciężko może być określić na etapie sporządzania protokołu czy 30-dniowy termin na naprawę jest realny, czy nie. Tego dowiemy się już w trakcie procesu usuwania wad.
Kupującemu, oprócz praw do naprawy wad i usterek, wynikających z ustawy deweloperskiej, przysługują również roszczenia w stosunku do dewelopera z tytułu rękojmi. Deweloper odpowiada z tytułu rękojmi jeżeli wada zostanie stwierdzona przed upływem pięciu lat od daty wydania lokalu nabywcy. W takiej sytuacji kupujący może zdecydować się na odstąpienie od umowy (chyba że wada jest nieistotna lub deweloper ją niezwłocznie naprawi), żądać naprawienia wady, obniżenia ceny lub zamiany lokalu na taki, który jest wolny od wad. Co ważne, rękojmia jest uregulowana prawnie. Podstawę stanowi tutaj między innymi artykuł 558 § 1 Kodeksu Cywilnego. Często jednak zdarza się, że deweloper próbuje uniknąć odpowiedzialności z tytułu rękojmi, wprowadzając do umowy deweloperskiej odpowiednie zapisy. Podpisując umowę z tego typu zapisami, narażamy się na dodatkowe koszty związane między innymi z samodzielnym usunięciem usterki. Tym bardziej że umowa deweloperska jest spisywana jako akt notarialny. To z kolei oznacza, że jej zerwanie jest możliwe tylko i wyłącznie na drodze sądowej. W przypadku, gdy deweloper odmawia usunięcia usterki w ramach rękojmi, mamy prawo wystąpić na drogę prawną.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Pamiętajmy jednak, że tego typu procesy są często kosztowne, oraz czasochłonne. Ponadto werdykt sądu może być nie po naszej myśli. Można jednak tego uniknąć, dokonując analizy prawnej umowy deweloperskiej przed jej podpisaniem. Mogą ją dla Państwa przeprowadzić nasi prawnicy z firmy Pewny Lokal. Dzięki ich wiedzy oraz doświadczeniu z zakresu prawa deweloperskiego możecie Państwo uniknąć wielu komplikacji związanych z dochodzeniem swoich praw w ramach rękojmi. Rozwiązanie to pozwala również na uniknięcie dodatkowych kosztów. Doskonałym przykładem mogą być tutaj usterki związane z niewłaściwą warstwą posadzki. Jeżeli sami zdecydujemy się wylać nową posadzkę, musimy liczyć się z wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych. Można jednak tego uniknąć, żądając od dewelopera naprawy w ramach rękojmi. Warto więc wcześniej dokonać analizy umowy deweloperskiej pod kątem ewentualnej rękojmi.
W sytuacji, gdy termin naprawy usterek mija, a prace w lokalu nie są wykonane, warto zwrócić się do dewelopera z wezwaniem do wyjaśnień, najlepiej w formie pisemnej. Jeżeli jednak deweloper poinformował nas o opóźnieniu i wskazał jego przyczynę, dobrze jest cierpliwie poczekać na naprawienie usterek i na ponowny odbiór techniczny naszego mieszkania. Czasami bowiem okazuje się, że wina nie koniecznie leży po stronie stricte dewelopera, a na przykład ekipy budowlanej, czyli podwykonawcy. Może się również okazać, że czas na usunięcie usterki jest zbyt krótki. Jeżeli natomiast nie satysfakcjonuje nas to lub też mimo napraw usterka wciąż występuje, możemy wystąpić na drogę prawną. Trzeba się jednak liczyć z tym, że rozwiązanie to nie jest idealne z kilku powodów, a mianowicie:
Ponadto przed wejściem na drogę sądową, warto zgromadzić materiał dowodowy. Im więcej go będziemy mieli, tym lepiej dla nas. Doskonale nadadzą się do tego wspomniane wcześniej pisma o wyjaśnienie oraz protokół odbioru technicznego mieszkania lub opinia rzeczoznawcy. Jest to ważne, gdyż między innymi na ich podstawie, oraz zapisów znajdujących się w umowie, sąd podejmie odpowiednią decyzję.
Ponowny odbiór służy weryfikacji naprawienia usterek, stwierdzonych wcześniej. Tu też dobrze skorzystać ze wsparcia doświadczonego technika lub inżyniera, ponieważ może zdarzyć się, że podczas ponownego odbioru stwierdzone zostaną kolejne usterki, na przykład mechaniczne, które mogły powstać podczas prowadzenia w lokalu prac naprawczych. Dodatkowo czasem wady, wpisane wcześniej do protokołu odbioru, nie są usunięte, a jedynie zakamuflowane w taki sposób, aby sprawiały wrażenie naprawionych. Dlatego zalecana jest duża czujność i bardzo dokładne ponowne sprawdzenie mieszkania.
Pewny Lokal oferuje swoim klientom kompleksowe wsparcie również na tym etapie, przy czym warto podkreślić, że nie jest ono obligatoryjne w przypadku skorzystania z pomocy przy formalnym odbiorze technicznym- jest to usługa dodatkowa, skorzystanie, z której jest jednak jak najbardziej uzasadnione i polecane.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!