Zarezerwuj odbiór

Usunięcie wad przez dewelopera

Odbiór lokalu to jeden z ważniejszych momentów transakcji zakupu mieszkania. Często dla kupującego jest to pierwsza okazja obejrzenia gotowego mieszkania.
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy w odbiorze technicznym?
Zarezerwuj termin odbioru

Zobacz, dlaczego warto zlecić nam pomoc w odbiorze technicznym mieszkania.

Obejrzyj film pokazujący, dlaczego jesteśmy najlepszą firmą od odbiorów w Polsce!

Spis treści:

1. Termin usunięcia wad przez dewelopera
2. Rękojmia jako podstawa do naprawy usterek
3. Co jeśli deweloper nie usuwa usterek w 30 dni
4. Ponowny odbiór mieszkania

Odbiór techniczny służy też, a właściwie przede wszystkim, sprawdzeniu stanu technicznego mieszkania oraz zgodności jego realizacji z projektem. Dlatego dobrze jest skorzystać z  profesjonalnego wsparcia podczas odbioru- dzięki temu zyskamy pewność, że nic nie umknie naszej uwadze. Jest to ważne tym bardziej, że wszystkie stwierdzone podczas odbioru usterki wpisywane są do protokołu, podpisywanego przez kupującego oraz dewelopera, i na tej podstawie uznane przez dewelopera wady są usuwane.

1. Termin usunięcia wad przez dewelopera

Zgodnie z zapisami ustawy deweloperskiej po sporządzeniu i podpisaniu przez obydwie strony protokołu odbioru, deweloper ma 14 dni na odniesienie się do stwierdzonych usterek i 30 dni na ich naprawienie. Jeżeli tego nie zrobi w tym czasie, ma możliwość wskazania innego terminu wraz z wyjaśnieniem przyczyny opóźnienia.

W praktyce takie opóźnienie w naprawie usterki może wynikać na przykład z czasu produkcji elementów wymagających wymiany, jak może to mieć miejsce w przypadku wad oszklenia. Jeżeli są niewielkie, wystarczające może być ich szlifowanie. Jeżeli jednak rysy przekraczają wartości wskazane w normie budowlanej dotyczącej szyb, wówczas deweloper może zdecydować o konieczności wymiany oszklenia, co wiąże się z oczekiwaniem na produkcję materiału, który będzie wykorzystany do naprawienia wady.

Tutaj warto podkreślić, że w momencie wpisywania usterek do protokołu nie jesteśmy w stanie przewidzieć, w jaki sposób będą one naprawione, ponieważ dużo zależy od tego, jaką technologią dysponuje deweloper i jego podwykonawcy. Najczęściej za naprawę uznanych wad odpowiedzialny jest generalny wykonawca inwestycji (oczywiście zależy to od ustaleń umownych pomiędzy deweloperem z generalnym wykonawcą) i jego podwykonawcy. Ponieważ nie wiemy, jak będą naprawiane usterki, czasami ciężko może być określić na etapie sporządzania protokołu czy 30-dniowy termin na naprawę jest realny, czy nie. Tego dowiemy się już w trakcie procesu usuwania wad.

2. Rękojmia jako podstawa do naprawy usterek

Kupującemu, oprócz praw do naprawy wad i usterek, wynikających z ustawy deweloperskiej, przysługują również roszczenia w stosunku do dewelopera z tytułu rękojmi. Deweloper odpowiada z tytułu rękojmi jeżeli wada zostanie stwierdzona przed upływem pięciu lat od daty wydania lokalu nabywcy. W takiej sytuacji kupujący może zdecydować się na odstąpienie od umowy (chyba że wada jest nieistotna lub deweloper ją niezwłocznie naprawi), żądać naprawienia wady, obniżenia ceny lub zamiany lokalu na wolny od wad.

3. Co jeśli deweloper nie usuwa usterek w 30 dni

W sytuacji, gdy termin naprawy usterek mija, a prace w lokalu nie są wykonane, warto zwrócić się do dewelopera z wezwaniem do wyjaśnień, najlepiej w formie pisemnej. Jeżeli jednak deweloper poinformował nas o opóźnieniu i wskazał jego przyczynę, dobrze jest cierpliwie poczekać na naprawienie usterek i na ponowny odbiór.

4. Ponowny odbiór mieszkania

Ponowny odbiór służy weryfikacji naprawienia usterek, stwierdzonych wcześniej. Tu też dobrze skorzystać ze wsparcia doświadczonego technika lub inżyniera, ponieważ może zdarzyć się, że podczas ponownego odbioru stwierdzone zostaną kolejne usterki, na przykład mechaniczne, które mogły powstać podczas prowadzenia w lokalu prac naprawczych. Dodatkowo czasem wady, wpisane wcześniej do protokołu odbioru, nie są usunięte, a jedynie zakamuflowane w taki sposób, aby sprawiały wrażenie naprawionych. Dlatego zalecana jest duża czujność i bardzo dokładne ponowne sprawdzenie mieszkania.

Pewny Lokal oferuje swoim klientom kompleksowe wsparcie również na tym etapie, przy czym warto podkreślić, że nie jest ono obligatoryjne w przypadku skorzystania z pomocy przy formalnym odbiorze technicznym- jest to usługa dodatkowa, skorzystanie, z której jest jednak jak najbardziej uzasadnione i polecane.

Pewny Lokal to największa w Polsce firma inżynieryjna specjalizująca się w odbiorach mieszkań i domów. Co miesiąc pomagamy setkom nabywców w odbiorze nieruchomości od dewelopera. Mamy najwięcej pozytywnych opinii. Dowiedz się, dlaczego warto nam zaufać tutaj.

Jakie są dopuszczalne odchyłki dewelopera?

Zobacz film o dopuszczalnych odchyłkach dewelopera podczas odbioru mieszkania.

Sprawdź wiarygodne opinie o deweloperach i inwestycjach!
- opinie naszych inżynierów o inwestycjach oraz deweloperach
- opinie na podstawie odbiorów technicznych
- zobacz jakie rodzaje usterek występują najczęsciej
SPRAWDŹ

Stolarka okienna przy odbiorze mieszkania.

Zobacz, na czym powinno polegać sprawdzenie stolarki okiennej podczas odbioru mieszkania.

Ściągnij nasz poradnik:
Jak bezpiecznie kupić nieruchomość od dewelopera i podpisać z nim umowę?

Ściągnij nasz poradnik:
Jak odebrać mieszkanie lub dom od dewelopera?

Ściągnij nasz poradnik:
Jak bezpiecznie kupić mieszkanie lub dom na rynku wtórnym?


Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

Średnia 5/5 na podstawie 14 opinii.

Zobacz, na czym polega przykładowy odbiór mieszkania z naszym ekspertem.

Obejrzyj film pokazujący, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.

Baza wiedzy

Jak sprawdzić mieszkanie?

Czego dowiesz się dzięki raportowi Pewny Lokal?

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka